23.450 lest ·
260 svar
23k lest
260 svar
Nullenergihus Attefall. Hvordan ville dere gjort det?
Jeg ville påstå at "tømmeret" sannsynligvis får en kortere levetid hvis du fuktspærrer og isolerer innsiden.Ulltand skrev:
Selv om så er tilfelle, får man med nåværende skogpolitikk neppe hugge høykvalitets flerhundreårig skog for å lage Attefallshus, du er sannsynligvis henvist til vanlig dyrket virke og kan neppe som tidligere generasjoner tømre et hus av fullgod tettvokst virke.Ulltand skrev:
Dagens virke i kombinasjon med fuktstopp og isolering gjør nok en vanlig ventilert panelfasade mer egnet.
Hvordan skal bygningen brukes?Ulltand skrev:
Har begynt å tenke på å bygge et nullenergihus i Attefallsformat. Det ville forsvinne en del gulvareal med 50 cm veggisolasjon, men kanskje 20 kvm igjen inne og så et loft på 10 kvm. Taket kunne bli et knevegg integrert solcelletak. Takisoleringen kan bli et problem med den begrensede byggehøyden om man vil ha loft? Med vinduer med u-verdier ned mot 0.7 burde man kunne få til en lys bygning som ikke trenger så mye strøm til belysning. Varmekilden i et så lite hus burde bli best med en LLVP. Behovsstyrt ventilasjon av det spesielle formatet som veksler til og fra-luft i samme kanal med lagringsmedia for varmeenergi. Man vil jo ha en peis om man har tomt med masse trær, men det får man vel ikke regne med i kalkylen tenker jeg?
Prinsippet for nullenergihus, passivhus, plusshus .... er at man utnytter den tilførte gratisenergien i kombinasjon med en svært tett klimaskjerm.Ulltand skrev:
For å oppnå dette trenger det å være et hus man bor i stadig.
Så er det sikkert, men finnes jo for eksempel linolje som trebeskyttelse. Kanskje tømmeret sprekker mer, men hva gjør det?F fribygg skrev:Selv om så er tilfellet, får man med dagens skogspolitikk neppe hogge høyverdig flerehundreårig skog for å lage Attefallshus. Du er sannsynligvis henvist til vanlig dyrket virke og kan neppe som tidligere generasjoner tømre et hus av fullgodt tettvokst virke.
Dagens virke i kombinasjon med fuktbarriere og isolasjon gjør nok en vanlig luftet panelvegg mer passende.
Det er sant men vi har tenkt å holde litt vedlikeholdsvarme. Behøves jo ikke mye med en LLVP og 24 godt isolerte kvm. Men det er jo ikke det samme som å slå av varmen helt som jeg kanskje feilaktig antydet.F fribygg skrev:
Det er bare veggene som er besværlige å isolere, derfor velger man vel grovt veggtømmer og isolerer grunn og bjelkelag skikkelig i stedet om man vil bygge et tømmerhus.R Robot2.0 skrev:
Planlegger du å oppføre et Attefallshus innenfor detaljplan og er styrt av Attefallsreglene? Hvis det er et hus i 25-30m3 størrelse du vurderer, tenker jeg at det er bedre å søke byggetillatelse og ikke være så styrt, og hvis du skal bygge utenfor plan gjelder uansett ikke Attefallsreglene.Ulltand skrev: