Ulltand Ulltand skrev:
Ja hur regner man nullenergi? Med flere personer øker varmtvannsforbruket men litt tilskudd av personvarme får man jo også.
Gjetter at man produserer like mye energi som bruker?

Jeg har en hytte med separat strømmåler, om sommeren bruker den 350-400 kwh/måned, nå i november som var en kald måned så brukte den 600 kwh. Det brukes altså bare cirka 200-250 kwh mer på en vintermåned, dvs til oppvarming. Den varmes med en luft/luft pumpe.

Det er derfor jeg er tvilende til om det i det hele tatt lønner seg å isolere så mye om det ikke gjøres av et ønske om å være "nullutslipper" hvilket i seg selv er en fin tanke. 👍

• Liker
Dortmunder DAB og 2 andre
  • Laddar…
Jeg funderer litt på din motivasjon. Er det som en utfordring å bygge energieffektivt, men i lite format? Eller en jakt på varmekostnader? Eller kanskje til og med gode miljøhensyn?
Jeg tenker dog at klimaavtrykket av et komplisert bygge over levetiden kan kanskje være større enn en vanlig bygning, jeg har ikke gjort beregningen. Alt byggemateriale må jo også produseres og fraktes.
Å fyre med ved høres jo ut som klimanøytralt, men det finnes en tankefeil. CO2 fra vedfyringen vil jo bli sluppet ut i atmosfæren NÅ og bidrar til oppvarmingen, men den blir gjenabsorbert i nye trær først over de kommende 30-60 år, da er det for sent.

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Skitt i det absurde og bygg sunt. Godt isolert og tett. Legg den ekstra innsatsen i tanke og penger på ventilasjon og pumpen i stedet.

Så hvis det er 25 kvadratmeter i størrelse og er nede på 30-35 kWh per kvm i oppvarming per år, så spiller det ingen rolle. Det kan bli dyrere å etterstrebe et minimum.

• Liker
STB og 2 andre
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jeg funderer litt på din begrunnelse. Er det som en utfordring å bygge energisnålt, men i lite format? Eller en jakt på varmekostnader? Eller kanskje gode miljøårsaker?
Jeg tenker dog at klimaavtrykket av et komplisert bygg over livsløpet kanskje kan være større enn en vanlig bygning, jeg har ikke gjort beregningen. Alt byggemateriale må jo også produseres og fraktes.
Å fyre med ved høres jo klimaneutralt ut, men det finnes en tankefeil. CO2 fra vedfyringen vil jo slippes ut i atmosfæren NÅ og bidra til oppvarmingen, men den absorberes igjen av nye trær først over de kommende 30-60 år, da er det for sent.
Du har poenger i at det kanskje ikke er den mest effektive måten å få miljønytte. Funderte litt over min begrunnelse, dels en utfordring men kanskje først og fremst et ønske om å være mindre avhengig av kjøpt energi. Etter alt som har skjedd på energiområdet kan man ikke lenger være sikker på levering og fremfor alt ikke prisen.

Men da lander jeg jo i at det ikke trenger å være nullenergi da jeg har tilgang til ved om varmepumpen ikke går å kjøre. Et litt offgrid system med solceller og batterier gjør da større nytte enn 40 cm isolering....

• Liker
Malainor og 1 annen
  • Laddar…
Ifølge meg dumt å bruke isolering som gir 50cm tykke vegger, vil du til tross for det økonomisk ugunstige med et lite hus få ut større boareal anbefaler jeg PIR isolasjon og et veldig lite ftx-aggregat for ventilasjonen. Kobler du inn attefallhuset på eksisterende varmepumpe via en kulvert kan det gå ut utrolig lite energi.

Med noen solpaneler kan også energideklarasjonen forbedres med tanke på strømmen du selv bruker.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
S
Ulltand Ulltand skrev:
Denne hytta vurderer jeg som grunnlag for prosjektet. Halvtømmer eller hva det kalles gjør jo at man kan reise stommen raskt og bygge videre etter hvert.

[bilde]
Huset på bildet har jo isolasjonen på utsiden av taket. Problemet løst. 😉

• Haha
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
R Rulf.K skrev:
Ifølge meg er det dumt å bruke isolasjon som gir 50 cm tykke vegger, ønsker du til tross for det økonomisk ugunstige ved et lite hus å få større boareal anbefaler jeg PIR isolasjon og et veldig lite ftx-aggregat for ventilasjonen. Kobler du inn attefallshuset på eksisterende varmepumpe via en kulvert kan det gå ut skummelt lite energi.

Med noen solpaneler kan også energideklarasjonen forbedres med tanke på strømmen du selv bruker.
Enig med Rulf.K. For eksempel kan du bruke industri-sandwichpaneler med PIR-isolasjon til vegg og tak. Enten utenpå tømmerhytta eller innenfor. 20 centimeter tykke paneler gir U-verdi på 0,11. Deretter minimere antall vinduer. Isolere gjerne over karmen på utsiden for å redusere kuldebroen i karmen og ha minst 0,5 i U-verdi på glassene.
Spontant ville jeg valgt gjennomstrømningsvarmer til varmtvann om du ikke kobler det til husets eventuelle varmepumpe da det gir minimalt med sløsing av varmtvann. Ekstra bra i en hytte som ikke brukes alltid.
Med solcellepaneler på tak og vegg i riktig himmelretning kan du deretter benytte anledningen til å dusje når solen skinner. Sammen med luft/luft varmepumpe bør oppvarmingen bli utrolig lav, spesielt når du selv er på plass i huset og kroppstemperaturen bidrar. Luft/luft varmepumpen kan deretter også brukes til å kjøle for økt komfort på varme sommerdager.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Skal det være attefall med begrensning på byggeareal så absolutt tynne vegger med høyverdig isolering som PIR eller vakuumpaneler. SIP-paneler kan fikse både gulv, vegger og tak. Glass med 0,5 i u-verdi på kassetten så slipper man kaldtrekk. Det er bare å sette vinduer med normal plassering og solskjerming/markiser.

Luft-luft varmepumpe absolutt, kanskje en indol for varmtvann eller en Nilan Compact S som løser alt.

Et hus i attefallsstørrelse og god isolering krever nesten ingen oppvarming i det hele tatt, så varmtvann er en større forbruker. Litt solceller på 1/3 av takarealet holder nok.

Viktig er også god planløsning!! Minimer mantelarealet.

Er det bare en hytte kan man bygge med økologisk isolering og gjøre veggene tykkere om man vil.

Sist redigert:
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
I igelkotten82 skrev:
Instemmer helt med Rulf.K. For eksempel kan du bruke industrisandwichpaneler med Pir-isolering til vegg og tak. Enten utenpå tømmerstua eller innenfor. 20 centimeter tykke paneler gir en U-verdi på 0,11. Deretter minimere antall vinduer. Isoler gjerne over karmen på utsiden for å redusere kuldebroen i karmen og ha minst 0,5 i U-verdi på glassene.
Spontant hadde jeg valgt gjennomstrømningsvarmer til varmtvann om du ikke kobler det til husets eventuelle varmepumpe da det gir ubetydelig spill av varmtvann. Ekstra bra i en hytte som ikke brukes alltid.
Med solceller på tak og vegg i riktig himmelretning kan du deretter passe på å dusje når solen skinner. Sammen med luft/luft varmepumpe bør oppvarmingen bli utrolig lav, spesielt når du selv er tilstede i huset og kroppsvarmen bidrar. Luft/luft varmepumpen kan deretter også brukes til å kjøle for økt komfort på varme sommerdager.
Har sjekket litt på PIR-element, men trakk meg på at det antagelig blir dyrt å få til det med konstruksjonen ellers.

For så vidt kan man jo isolere med materialet uten stålkapslingen. Kan det være en brannrisiko da?

R Rulf.K skrev:
Ifølge meg er det dumt å bruke isolasjon som gir 50 cm tykke vegger, vil du til tross for det økonomisk ugunstige med et lite hus få ut større boareal, anbefaler jeg PIR isolasjon og et veldig lite ftx-aggregat for ventilasjonen. Kobler du inn attefallshuset på eksisterende varmepumpe via en kulvert kan det gå ut skremmende lite energi.

Med noen solcellepaneler kan også energideklarasjonen forbedres med hensyn til strømmen du selv bruker.
Dessverre finnes det knapt FTX i den størrelsen. Energideklarasjonen ser bort fra brukerens forbruk, så akkurat der hjelper det mindre bra. Men varmtvannsproduksjonen kan man regne inn. Solstrømmen gir jo dog bare noe å regne med i noen måneder per år. Overskuddet i juni kan man dessverre ikke dra nytte av.

Brannsikringen trenger man ikke bekymre seg om. Når man har kommet så langt som isolasjonen så er alt kjørt uansett. Man har uansett tilstrekkelig beskyttelse med veggkledningen

PIR isolasjonsplater er damptette, ikke noe rart i seg selv og ikke vanskelig å bygge med.

Det går jo å bygge en tynnest mulig stamme på innsiden, montere PIR plater og så tynnpusse på utsiden.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Dessverre finnes det knapt FTX i den størrelsen. Energideklarasjonen ser bort fra brukerens forbruk, så akkurat der hjelper det mindre bra. Men varmtvannsproduksjonen kan man regne med. Solstrømmen gir jo bare noe å regne med i noen måneder per år. Overskuddet i juni kan man dessverre ikke tilgode regne seg.
Det finnes massevis av små FTX-systemer, for attefallshus er kanskje 2 pulserende mini FTX å foretrekke.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det finnes mange små FTX systemer, for attefallshus er kanskje 2 stk. pulserende mini FTX å foretrekke.
Pulserende har jeg sett på, og det er jo tiltalende fra et kostnads- og installasjonsperspektiv.

Finnes det konvensjonell FTX med strømning 10 l/s?

Ulltand Ulltand skrev:
Pulserende har jeg sett på, og det er jo tiltalende fra et kostnads- og installasjonsperspektiv.

Finnes det konvensjonell FTX med flyt 10 l/s?
https://ventilation.se/sv/products/mitsubishi-lossnay-vl-50-miniventilation#product-information

Finnes en del, bare søke på Mini FTX så får man opp mange ganske fornuftige alternativer.
De små ligger rundt 70-80% virkningsgrad

Liker å separere ventilasjon fra oppvarmingen slik som med
Mini FTX
LLVP
LVVP (varmtvann)

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Finnes det konvensjonell FTX med flyt 10 l/s?
Pax Eos FTX har jeg tittet på i forbindelse med Attefallshus. Dog ingen praktisk erfaring med det, men på papiret virker det passe stort. Systemene med keramisk batteri og vekselvis retning på luften har jeg hørt ikke skal fungere så bra, og dessuten innebære to slike i et badeværelse, noe som gjør kostnaden ganske høy.

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.