O oliven1 skrev:
jeg sier jo at det jeg nevner gjelder for nullenergihus, plussenergihus samt passivhus.

alle tre ovenfor med fokus på passivhus har jeg bygget/prosjektert utrolig mye av gjennom årene.
Har du noen erfaring med små sommerhytter? Det er jo hva TS funderer på å bygge...

Diagram over tilført energi viser andeler fra ventilasjon, varmegjenvinning, solenergi, prosessenergi, elforsyning og annet. Total energi: 3325 kWh/år.

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Bra aspekt! Vi har et uisolert tømmerhus og det har sunket over tid.
Farsan løste det med dymlinger av rundstav som han slo i stokkveggen, så slo han på stående lekter på dymlingene. Har fungert bra, var vel 30 år siden det huset ble bygget.

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
O
F fribygg skrev:
Har du noen erfaring med små sommerhytter? Det er jo hva TS vurderer å bygge...
hva er forskjellen?

O
K KungAnka skrev:
Farsan løste det med dymlinger av rundstokk som han slo inn i stokkeveggen, så slo han på stående stendere på dymlingene. Har fungert bra, var vel 30 år siden det huset ble bygget.
akkurat sånne løsninger som absolutt ikke fungerer hvis man skal bygge energieffektivt.
blir enorme kuldebroer.

isoleringen må ligge helt adskilt fra stenderne, absolutt ingen stendere i isoleringen.

O oliven1 skrev:
akkurat slike løsninger som absolutt ikke fungerer hvis man skal bygge energigjerrig.
blir enorme kuldebroer.

isolasjoner må ligge helt adskilt fra stendere, absolutt ingen stendere i isolasjonen.

En kuldebro er ikke annet enn en liten overflate med dårligere u-verdi. Den totale påvirkningen på u-verdien er altså begrenset. U-verdien for en 195 mm stender i tilfelle kuldebro er ca 0,7. Altså som et sykt bra vindu omtrent

Noen ganger virker det nesten som om mange tror det er kjørt hvis det finnes kuldebroer. Men hvis man skal ned til null i energi så bør disse unngås.

Sist redigert:
  • Liker
Genaugenau og 2 andre
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
hva er forskjellen?
Som jeg har påpekt tidligere er en viktig forskjell at man ikke vil ha 50 cm isolasjon i et lite hus.

O
Ulltand Ulltand skrev:
En kuldebro er ikke annet enn en liten overflate med dårligere U-verdi. Den totale påvirkningen på U-verdien er altså begrenset. U-verdien for en 195 mm regel i tilfelle kuldebro er ca 0,7. Altså som et sykt bra vindu omtrent.

Noen ganger virker det nesten som om mange tror at det er kjørt hvis det finnes kuldebroer. Men vil man ned til null i energi, bør disse unngås.
Da har man ikke grepet betydningen av å unngå kuldebroer. en regel i seg selv er ikke nær 0,7

å ha f.eks. en regelstamme på 195mm mellom isolasjonen har ikke begrenset påvirkning på huset

Man pleier å regne med lambda 0,1-0,12 for gran/furu

195mm regel blir da u=0,61

• Liker
Ulltand og 1 annen
  • Laddar…
Apropos små FTX.aggregat så er denne fra PAX en smart variant. Monter på WC, ut med tilluftskanal til oppholdsrom og en kullfiltervifte over komfyren.

FTX-aggregat fra PAX med luftkanaler for uteluft, avluft, tilluft og fraluft. Visuelt diagram viser luftstrømmer og plassering i hjemmet.

• Liker
Dortmunder DAB og 2 andre
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
precis såna här lösningar som absolut inte fungerar om man ska bygga energisnålt.
blir enorma köldbryggor.

isoleringer måste ligga helt skilt från reglarna absolutinga reglar i isoleringen.
Enorm köldbrygga 😀. Säg att reglarna sitter c-c 60 och att varje regel är 2,70 och har 4 st 20 mm dymlingar. Det blir 2,5 dymling/m2 eller 7,8cm/m2.

Hur lång del av dymlingen är ”synlig” dvs delen mellan änden som är inbakad i timmervägg och änden inslagen i regeln (dvs den fria del som gör att stockväggen kan röra sig fritt jämfört med regeln) beror av hur tjock isolering man har. I isoleingslagret är 0,78% av väggen är massivt trä, resten isolering. Ingen enorm köldbrygga.

Eller du kanske tänkte att man skulle banka fast regeln stumt mot timmerväggen? Då har du nog missat den tekniska konstruktionen timret ska kunna röra sig.

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
O
K KungAnka skrev:
Enorm kuldebro 😀. Si at stenderne er satt c-c 60 og at hver stender er 2,70 og har 4 stk 20 mm dymler. Det blir 2,5 dymler/m2 eller 7,8cm/m2.

Hvor lang del av dymleren er "synlig" dvs delen mellom enden som er innbakt i tømmerveggen og enden slått inn i stenderen (dvs den frie delen som gjør at tømmerveggen kan bevege seg fritt sammenlignet med stenderen) avhenger av hvor tykk isolasjonen er. I isoleringslaget er 0,78% av veggen massivt tre, resten isolasjon. Ingen enorm kuldebro.

Eller du tenkte kanskje at man skulle banke fast stenderen stumt mot tømmerveggen? Da har du nok gått glipp av den tekniske konstruksjonen, tømmeret skal kunne bevege seg.
isolasjonen skal være helt ubrutt.
så bygger vi alltid passivhus for å oppfylle kravene både for isolasjon samt tetthet.

Ulltand Ulltand skrev:
På sikt for en beskjeden permanentbolig, men nå mer som sommerhus med mulighet for å varme opp midlertidig om vinteren.
O oliven1 skrev:
isoleringen skal være helt ubrutt.
så bygger vi alltid passivhus for å oppfylle kravene både isolasjon samt tetthet.
Hvordan bygger dere sommerhytter på ca 20-30m2 som på sikt skal bli permanentbolig @oliven1? Jeg synes velisolerte tømmerhus på pilarer eller skikkelig steinfot med ovn for oppvarming og kanskje varmepumpe om man aksepterer å være avhengig av strøm er en utmerket idé, derimot er jeg meget tvilende om det er mulig å få økonomi i å gjøre et Nullenergihus av det.

• Liker
BSOD og 1 annen
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
isolasjonen skal være helt ubrutt.
så bygger vi alltid passivhus for å oppfylle kravene både isolasjon samt tetthet.
Helt ubrutt isolasjon er i praksis en umulighet. Det er bra at dere bygger nøye men det er ikke slik at hele konseptet faller sammen for noen mindre kuldebroer. Det er helheten som teller.
Og kuldebroer har jo ingen verdens ting med tettheten i huset å gjøre.

Mange bekker små som man pleier å si.

• Liker
Dortmunder DAB og 3 andre
  • Laddar…
O
F fribygg skrev:
Hvordan bygger dere sommerhytter på ca 20-30m2 som på sikt skal bli permanentbolig @oliven1 ?
Jeg synes veldrevne tømmerhus på søylefundament eller riktig steinfot med peis til oppvarming og kanskje luftvarmepumpe hvis man aksepterer å være avhengig av strøm er en utmerket idé, derimot er jeg meget tvilende om det går an å få økonomi i å lage et Nullenergihus av det
er helt enig, vanskelig å løse lite tømmerhus som nullenergihus.
omtrent det jeg har sagt hele tiden.

betyr ikke at tømmerhus er dårlig på noen måte, de har andre kvaliteter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.