T Trallalaaa skrev:
Ja, det ble ferdigmurt i november og jeg fikk også lagt på dreneringsplast så jeg kunne begynne å dekke over før kulda satt inn. Nå i vår har jeg hatt et antall andre prosjekter med høyere prioritet (garasje og terrasse) så det eneste jeg har gjort siden da er å dekke over med litt mer grus og jord som jeg hadde gravd bort, pluss at jeg plasserte noen steinblokker jeg gravde fram på siden av kjelleren som kunne holde mot jord/grus og dessuten fungere som en (meget bratt) trapp.

Når jeg får tid igjen skal jeg fjerne formen, legge på puss, lage dør og legge på mer jord på toppen. Tenkte å bruke markduk før jeg legger på mer jord slik at jorden ikke bare renner gjennom grusen. Men det skal jo være litt fuktig i en jordkjeller også, så jeg er redd for at jeg kanskje gjør den for tørr, det får fremtiden vise.
[bilde] [bilde] [bilde] [bilde]

Hva kom du frem til når det gjelder å legge markduk på rakett?
Har du fått den temperaturen du ville ha? Hvordan justerer du den, samt hvordan justerer du fuktigheten?

Kjørte du med doble dører, altså sluse?

T terzy skrev:
Hvordan holder du opp/ned fuktigheten?
Hva blir temperaturen. Og senker man temperaturen ved å bare legge på mer jord oppå i så fall om det
skulle være et problem. Har du to dører? altså en sluse inn for å isolere ved døren?
Som jeg har beskrevet i tråden så fungerer dette ikke som en jordkjeller, dels er den for liten og ikke heller bygget på den måten som kreves. Fungerer mer som et lager som jeg syntes var litt annerledes og ser tøft ut på tomten :)

T terzy skrev:
Hvilke er alle skift?
Jeg tenker at alle langsgående skjøter der mørtel er plassert kalles skift. Kanskje feil termer å bruke.

Buford Buford skrev:
Som jeg har beskrevet i tråden fungerer dette ikke som en jordkjeller, dels er den for liten og ikke heller bygget på den måten som kreves. Fungerer mer som et lager som jeg syntes var litt annerledes og ser hyggelig ut på tomten :)
Takk for raskt svar, hvor mye kostet det med materialer?

Buford Buford skrev:
Jeg tenker at alle langsgående fuger der mørtel er plassert kalles skift. Kanskje feil termer å bruke.
Det er sikkert riktig, ville bare dobbelt sjekke om det også gjaldt vegger eller bare i mørtelen i hvelvet.

• Liker
Buford
  • Laddar…
T terzy skrev:
Takk for raskt svar hvor mye kostet det med materialer?
Husker ikke helt, ca 5.000 har jeg for meg.

Buford Buford skrev:
Nå er vel det meste klart. Døren skal males, men får se når det blir gjort. Gresset har tatt seg bra, og bygget ser ut til å holde tett, med tanke på mengden regn som har kommet de siste ukene
Fikk inspirasjon fra denne tråden og gikk i gang med samme prinsipp av jordkjeller. Støpt plate med cellplast, utsparing i midten for jordkulde, leca vegger og hvelft tak bygget på midlertidig understøtte. Isodrän på sidene, cellplast på taket, damduk oppå hvelvet, geoduk og så tilbakefylt med jord. Kommer til å gjøre som du har gjort og kle inn forsiden med naturstein.

Skal nå pusse på innsiden og har funderinger på å få til taket. Vil det holde med nettak og pussmørtel, eller blir det vanskelig å pusse og få det til å sitte? Har du pusset din hvelvede innside, og hvordan ble det da?

• Jordkjeller under konstruksjon i hage, med buet inngang, omgitt av jord og steiner nær en bolig.
  • Liker
i&e JOHN og 9 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.