88.055 lest ·
96 svar
88k lest
96 svar
Mure hvelvet tak "jordkjeller"
Er det din kjeller som er med i finjas arbeidsbeskrivelse?Scouten skrev:
http://www.finja.se/storage/ma/9f83...BA7FB7A370E377563569593105B4D3FF6F/4013-1.pdf
Dette var himla stilig og imponerende og ser ikke like komplisert ut som det jeg hadde tenkt meg. Hadde også tenkt å legge noen sementrør med diameter 160-180 cm men det ser ut til å koste ca 4000 per meter rør (kanskje fordi jeg bor i norge) og blir ikke like pent. På grunn av at det er så trangt mellom tomtene og naboen skal bygge en granittmur på sin side av grensen nå i høst må jeg ha min jordkjeller klar på en måned hvis det skal bli noe, ellers underminerer jeg hennes mur når jeg graver, så det er bare å sette i gang. Jeg har ikke helt bestemt meg men får poste noen bilder om det blir noe.
Hvordan gjorde du med drenering og grunnarbeid under det første laget med blokker?
Hvordan gjorde du med drenering og grunnarbeid under det første laget med blokker?
Takk!T Trallalaaa skrev:Dette var himla stilig og imponerende og ser ikke like komplisert ut som det jeg hadde tenkt meg. Hadde også tenkt å legge noen sementrør med diameter 160-180 cm men det virker å koste ca. 4000 per meter rør (kanskje fordi jeg bor i norge) og blir ikke like stilig. På grunn av at det er så trangt mellom tomtene og naboen skal bygge en granittmur på sin side av grensen nå i høst må jeg ha min jordkjeller klar på en måned hvis det skal bli noe, ellers underminert jeg hennes mur når jeg graver, så det er bare å sette i gang. Jeg har ikke helt bestemt meg men får poste et bilde hvis det blir noe.
Hvordan gjorde du med drenering og grunnarbeid under det første laget med blokk?
Det var ikke så komplisert som jeg først trodde. Under ligger det en del pukk og fiberduk med sand/grus på for jevning. Jeg har ikke støpt noen såle men håper og tror at bakken er tilstrekkelig stabil uansett, det er en veldig sandete tomt... Sett i gang og legg opp bilder
I dag tenkte jeg å dra og kjøpe lecablokker og sette i gang etter helgen. Den som du bygde ser passe høy ut på bildene, men når jeg sammenlignet tegningen du la opp først med bildene så ser det ut som du bare har fire rader med steiner, sammenlignet med 6 rader på tegningen og du har skrevet at du har lagt 5 rader høyt. Er det fordi en rad ligger under jorden? Det ser også ut som at steinene på bildet er litt høyere enn brede, så det kan hende at du har andre dimensjoner. Hva hadde du for dimensjon på steinene og hva ble takhøyden til slutt? Jeg har lagt opp et bilde her på stedet hvor jeg har tenkt å bygge den. Det er trangt mellom husene og vår tomt er bare 2 meter bred der. Men byggefirmaet har, heldigvis i dette tilfellet, lagt på for lite masser ved siden av huset så det blir ikke så veldig mye graving for meg. Litt grovt grus på toppen og noen type stein- og lermasser under. Jeg legger opp mer når/hvis jeg kommer i gang 
Jeg kjøpte steinene på byggmax, 19x19, kanskje er det fugene som gjør at de ser høyere ut enn brede. Hvelvet er 9x19 da. Innvendig takhøyde på høyeste punktet er ca 1,25m. Da har jeg lagt plater som gulv også som bygget 5 cm. Det stemmer, det ble 4 rader med stein før hvelvet. Hadde vanskelig for å anslå hvor høyt bygget kunne bli uten at det ble for høyt før vi hadde begynt. Lykke tilT Trallalaaa skrev:I dag tenkte jeg dra og kjøpe lecablokker og sette i gang etter helgen. Den som du bygde ser passe høy ut på bildene, men når jeg sammenlignet tegningen du la opp først med bildene så ser det ut som at du bare har fire rader med steiner, sammenlignet med 6 rader på tegningen og du har skrevet at du har lagt 5 rader høyt. Er det fordi en rad ligger under jorden? Det ser også ut som at steinene på bildet er noe høyere enn brede, så det kan hende at du har andre dimensjoner. Hva hadde du for dimensjon på steinene og hva ble takhøyden til slutt? Jeg har lagt opp et bilde her på plassen hvor jeg har tenkt å bygge den. Det er trangt mellom husene og vår tomt er bare 2 meter bred der. Men byggefirmaet har, heldigvis i dette tilfellet, lagt på for lite masser ved siden av huset så det blir ikke så voldsomt mye graving for meg. Litt grovt grus på toppen og noen type stein- og leirmasser under. Jeg legger opp mer når/om jeg kommer i gang![]()
Takk for bra svar. Det har gått sakte framover for meg, men i det minste fremover. Etter ditt svar kjøpte jeg lecablokker av samme dimensjon som deg (observer reven i bakgrunnen på bildet). Jeg bor i Norge men har mindre enn en time til Strömstad, så jeg kjøpte der fordi det var under halv pris i Sverige.
Det tok en del tid å grave ut for hånd i all leire og grus, spesielt siden både leire og grus vil ha ca 45 graders vinkel for å ikke rase. Etter det har jeg lagt i grus, markduk og grus igjen og til slutt endelig begynt å mure. Jeg hadde en masse armeringsjern så jeg har armert hvert skift. Nå er fire høyder klare så neste uke skal jeg begynne med hvelvet. Fortsettelse følger
Det tok en del tid å grave ut for hånd i all leire og grus, spesielt siden både leire og grus vil ha ca 45 graders vinkel for å ikke rase. Etter det har jeg lagt i grus, markduk og grus igjen og til slutt endelig begynt å mure. Jeg hadde en masse armeringsjern så jeg har armert hvert skift. Nå er fire høyder klare så neste uke skal jeg begynne med hvelvet. Fortsettelse følger
Hvordan har du tenkt å gjøre mellom jordkjelleren og huset?