Har en skråning på tomten som vi synes det ville vært morsomt å bruke for en liten jordkjeller, mest for å få til en dør i skråningen, som utsmykning, samt at det ville vært artig om døren fører et sted, altså til den lille jordkjelleren. Funksjonen er altså ikke det viktigste, og størrelsen er begrenset på grunn av diverse hindringer som ville gjort prosjektet urimelig komplisert.

Har tenkt å mure opp vegger av murblokker type Leca. Deretter må jo taket bygges også, og jeg har vurdert alt mellom tre, plast, plåt og betong. Men så kom vi på at man kanskje kan mure taket også, som et hvelv. Rent estetisk burde det bli fordelaktig også, tenker vi.
Tanken er at man bygger en form som man legger steinene (lecablokkene) på, legger inn armering i skjøtene og deretter fyller dem med mørtel. Ville det fungert å gjøre så?

Legger ved en enkel skisse for å forklare tanken og målene som er aktuelle. Dybden på den totale konstruksjonen er begrenset til 150 cm.

• Skisse av planlagt jordkjeller med bueformet tak. Målene viser 130 cm bredde og 160 cm høyde. Konstruert av Lecablokker med armering.
Jeg ville bruke betongstein i stedet. Muligens med unntak for frontveggen for å få litt isolasjon i den.

D Daniel 109 skrev:
Jeg ville brukt betongstein i stedet. Muligens med unntak for frontveggen for å få litt isolasjon i den.
Er det akkurat for isolasjonen, eller fordi det er nødvendig med tanke på holdbarheten?

Betonghålstein er vel billigere og mer holdbar. Men isolerer dårligere. Så vidt jeg vet bruker man bare leca når man vil ha isolasjonen.

Trykkfastheten for betonghullstein er ca. 5 MPa (megapascal) og for leca av normalt utførelse ca. 3 MPa. 3 MPa er sikkert nok for oppgaven. Fordelen med lecastein er at den finnes i et betydelig større størrelsessortiment. Jeg tenker at det kan være en fordel å bruke smale steiner når man bygger selve hvelvet. Forskjellen i isolasjonsevne er stor. Sammenlignet med mineralull med samme tykkelse har leca ca. 25 % og betonghullstein ca. 5 % av isolasjonsevnen. Men det er neppe et avgjørende spørsmål her.

• Liker
Buford
  • Laddar…
En stor fordel med Leca i dette tilfellet er jo at de er ganske lette å forme til kiler så går det ikke med like mye mørtel. Og trolig mer stabile da det er så gamle hvelv er bygd.

• Liker
Buford
  • Laddar…
Nå har jeg kommet i gang og er godt klar over at jeg ikke gjør alt "by the book". Har stabilt underlag (en lastebil kan sette ned støtteben uten noe stort merke) og støpte derfor ikke en betongkloss før jeg begynte å mure. Blander mørtelen for hånd til jeg får en fin konsistens å jobbe med. Har murt 5 skift høyt og latt mørtelen herde ca 1 døgn mellom hvert skift. Har i tillegg jobbet med å holde mørtelen fuktig. Føles som om mørtelen i de første skiftene har blitt fast og stabil. Nå skal jeg begynne med hvelvet og lurer litt på om jeg har juksa for mye så taket kommer til å kollapse... :rolleyes:
Når jeg leser om hvordan man blander mørtel så skal man kjøre med maskin minst 10 minutter. Jeg blander litt som jeg føler med vann og tørrprodukt. Blander en halv sekk om gangen med en spade i en bøtte. Hva kan skje når jeg blander feil (sannsynligheten for at jeg ikke har blandet som man skal er større enn at det har blitt helt riktig). Kommer mørtelen til å forsvinne, svelle eller hva skjer? Blokkene sitter som i berget når jeg hopper og rugger på det... noen som vet?

• Murvegg under konstruksjon i en utgravd grop, delvis omgitt av gress og verktøy som en kost og plastfolie.
  • Liker
Sekten og 2 andre
  • Laddar…
Risikoen er vel at man bruker for mye vann når man blander for hånd. Til et slikt prosjekt ville jeg definitivt bruke en tombola, men det er lett å si når man har en..

• Liker
arkTecko
  • Laddar…
Jeg blander jo "bare" en sekk om gangen. Tar nesten en time å legge på et skift og da er min egentid slutt :p. Jeg tenker mest på hva som kan skje hvis man ikke blander helt riktig. Veggene vil vel neppe rase nedover og ikke utover. Innover har jeg jo en fremtidig dørkarm som holder imot og i bakveggen 1.3 meter fra døren har jeg lagt blokkene om hverandre. Har armert hvert skift.

Holder gjør det sikkert. Det er mest et bekvemmelighetsspørsmål. Det må være slitsomt å blande for hånd når det er 30 grader varmt.

• Liker
Buford
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Holder gjør det sikkert. Det er mest et spørsmål om bekvemmelighet. Det må være slitsomt å blande for hånd når det er 30 grader varmt.
Jeg blander en sekk per dag og deler den opp i to eller tre omganger. Blander hver omgang noen minutter med spade, ikke særlig krevende. Selv om det såklart hadde vært diggere å bare hente ferdig mørtel.

kanskje kunne være noe?

• Liker
Missad
  • Laddar…
megaman87 megaman87 skrev:
[media]
kanskje kunne være noe?
Det så avansert ut...:geek:

Nå er formen klar og jeg trenger å skaffe mer armering før jeg gir meg på å mure taket. Har for øvrig skaffet meg en betongvisp slik at jeg kan blande helt etter anvisningene når jeg murer taket i alle fall :D.
Trengs det kiler i glippene eller vil det holde med mørtel og armering ?? Kanskje det er bedre å forme hele blokkene på toppen som kiler?

• Formen for et buet takstøp ferdig bygget av treverk, omgitt av lecablokker på begge sider, klar til å bli murt med betong og armering.
  • Liker
JonasVbg og 5 andre
  • Laddar…
P
Jeg har bygget en sånn akkurat så, men betydelig større, 2,5m tvers over.

Vi fylte bare glipene med bruk. Det ble etter hvert en jordkjellerbadstue. Vi bygde den 2007 og den står fortsatt. Vi rullet den med asfalt og deretter la vi platonmatte over, for fuktbeskyttelse.

• Liker
ellensmamma og 6 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.