88.056 lest ·
96 svar
88k lest
96 svar
Mure hvelvet tak "jordkjeller"
Spennende! Ser frem til fortsettelsen!T Trallalaaa skrev:Takk for bra svar. Det har gått sakte framover for meg, men i alle fall fremover. Etter ditt svar kjøpte jeg lecablokker av samme dimensjon som du (observer reven i bakgrunnen på bildet). Jeg bor i Norge men har mindre enn en time til Strømstad så jeg kjøpte der fordi det var under halve prisen i Sverige.
Det tok en del tid å grave ut for hånd i all leire og grus, spesielt siden både leire og grus vil ha ca 45 graders vinkel for å ikke rase. Etter det har jeg lagt i grus, markduk og grus igjen og til slutt endelig begynt å mure. Jeg hadde en masse armeringsjern så jeg har armert hvert skifte. Nå er fire høyder klare så neste uke skal jeg begynne med hvelvet. Fortsettelse følger![]()
Nå er formen klar så jeg kan sette i gang med selve hvelvet. Skal bare legge plast på utsiden. Bør man olje den inn eller noe for at den ikke skal sitte fast i mørtelen, eller løsner den lett?
Det var mer arbeid enn jeg trodde å lage formen, og jeg angrer på at jeg ikke gjorde den først, for da hadde jeg ikke fått skjeve vegger på selve muringen som jeg har nå. Jeg trodde det skulle gå fint å mure på øyemål (jeg laget og kryssmålte en bunnramme så det skulle bli helt rett) når det bare er fire steiner høyt, men lengst bak har den blitt litt bredere med høyden. Jeg får skylde på at jeg har gjort det i halvmørke og pissregn.
Dessverre hadde jeg glemt at jeg ikke hadde kjøpt ferdig alle blokkene som kreves til hvelvet, så jeg må kjøre til Sverige på fredag og kjøpe mer. Det finnes ikke blokker av samme dimensjoner i Norge merkelig nok, og her koster de mer enn dobbelt så mye. Så ifølge værmeldingen må jeg mure raskt som bare det for å rekke å bli ferdig før det blir for kaldt for mørtelen, som skal ha minst fem plussgrader. Noen som vet hva som skjer om man murer når det er rundt null grader? Det skal visst bli 2-3 på søndag og deretter minusgrader neste uke, og jeg er fristet til å mure på søndag og bli ferdig.
Noen som vet hvor mange armeringsjern som trengs i taket? Holder det med fire jern (altså ca. 35 cm mellom hvert)?
Det var mer arbeid enn jeg trodde å lage formen, og jeg angrer på at jeg ikke gjorde den først, for da hadde jeg ikke fått skjeve vegger på selve muringen som jeg har nå. Jeg trodde det skulle gå fint å mure på øyemål (jeg laget og kryssmålte en bunnramme så det skulle bli helt rett) når det bare er fire steiner høyt, men lengst bak har den blitt litt bredere med høyden. Jeg får skylde på at jeg har gjort det i halvmørke og pissregn.
Dessverre hadde jeg glemt at jeg ikke hadde kjøpt ferdig alle blokkene som kreves til hvelvet, så jeg må kjøre til Sverige på fredag og kjøpe mer. Det finnes ikke blokker av samme dimensjoner i Norge merkelig nok, og her koster de mer enn dobbelt så mye. Så ifølge værmeldingen må jeg mure raskt som bare det for å rekke å bli ferdig før det blir for kaldt for mørtelen, som skal ha minst fem plussgrader. Noen som vet hva som skjer om man murer når det er rundt null grader? Det skal visst bli 2-3 på søndag og deretter minusgrader neste uke, og jeg er fristet til å mure på søndag og bli ferdig.
Noen som vet hvor mange armeringsjern som trengs i taket? Holder det med fire jern (altså ca. 35 cm mellom hvert)?
Jeg la byggplast på formen, for sikkerhets skyld, sånn at mørtelen ikke skulle sette seg fast. Gjeldene armeringen så la jeg et bistål i hver skjøt. Det ble noen til overs og da la jeg ekstra i skjøtene på toppen. Håper du rekker det før kulden kommer 
Medlem
· Västernorrland
· 148 innlegg
Skjedd noe mer siden november?T Trallalaaa skrev:Nå er formen ferdig så jeg kan sette i gang med selve hvelvet. Skal bare sette på plast på utsiden. Burde man olje den eller noe for at den ikke skal sitte fast i mørtelen eller løsner den lett?
Det var mer mekking enn jeg trodde å lage formen og jeg angrer på at jeg ikke gjorde den først, for da hadde jeg ikke fått skjeve vegger på selve muringen som jeg har nå. Jeg trodde det skulle gå fint å mure på øyemål (jeg gjorde og kryssmålte en bunnramme så det skulle bli helt rett) når det bare er fire steiner høyt, men langs bak har den blitt litt bredere med høyden. Jeg får skylde på at jeg har gjort det i halvmørket og pissregn.
Dessverre hadde jeg glemt at jeg ikke hadde kjøpt ferdig alle blokkene som kreves til hvelvet, så jeg må kjøre til Sverige på fredag og kjøpe mer. Det finnes ikke blokker av samme dimensjoner i Norge merkelig nok, og her koster de mer enn dobbelt så mye. Så ifølge værmeldingen må jeg mure raskt som fy hvis jeg skal rekke å bli ferdig før det blir for kaldt for mørtelen, som skal ha minst fem plussgrader. Noen som vet hva som skjer om man murer når det er rundt null grader? Det skal visst bli 2-3 på søndag og deretter minusgrader neste uke, og jeg er fristet til å mure på søndag og bli ferdig.
Noen som vet hvor mange armeringsjern som trengs i taket? Holder det med fire jern (altså ca 35 cm mellom hvert)?
Ja, det ble ferdigmurt i november og jeg fikk også lagt på dreneringsplast slik at jeg kunne begynne å dekke over før kulden satte inn. Nå i vår har jeg hatt et antall andre prosjekter med høyere prioritet (garasje og terrasse) så det eneste jeg har gjort siden da er å dekke over med litt mer grus og jord som jeg hadde gravd bort, pluss at jeg plasserte noen steinblokker jeg gravde frem på siden av kjelleren som kunne stå imot jord/grus og dessuten fungere som en (meget bratt) trapp.A afSchinken skrev:
Når jeg igjen får tid skal jeg fjerne formen, legge på puss, lage dør og legge på mer jord på toppen. Tenkte å bruke markduk før jeg legger på mer jord slik at jorden ikke bare renner gjennom grusen. Men det skal jo være litt fuktig i en jordkjeller også, så jeg er redd at jeg kanskje gjør den for tørr, det får fremtiden vise.

Smart med stein”trappen”!T Trallalaaa skrev:Ja, det ble ferdigmurt i november og jeg fikk også lagt på dreneringsplast sånn at jeg kunne begynne å dekke over før kulden satte inn. Nå i vår har jeg hatt et antall andre prosjekter med høyere prioritet (garasje og terrasse) så det eneste jeg har gjort siden da er å dekke over med litt mer grus og jord som jeg hadde gravd bort, pluss at jeg plasserte noen steinblokker jeg hadde gravd frem på siden av kjelleren som kunne holde mot jord/grus og dessuten fungere som en (meget bratt) trapp.
Når jeg vel får tid igjen skal jeg ta bort formen, legge på puss, lage dør og legge på mer jord på toppen. Tenkte kjøre med markduk før jeg legger på mer jord sånn at jorden ikke bare renner gjennom grusen. Men det skal jo være litt fuktig i en jordkjeller også, så jeg er redd jeg kanskje gjør den for tørr, det får fremtiden vise.
[bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Kunne man bruke enkle stående betongrør som en jordkjeller? Tenker meg en større diameter, typ litt over 2m, som finnes på ST: eriks hjemmeside, men kalles da rakrør.
En luke og en liten stige ned og plassbygde hyller langs kantene.
Kommer ikke til å få plass til mengder, men det ville være nok for meg.
https://www.blocket.se/kalmar/Betongror__vagror_73808394.htm?ca=9&w=3
Kommer ikke til å få plass til mengder, men det ville være nok for meg.
https://www.blocket.se/kalmar/Betongror__vagror_73808394.htm?ca=9&w=3
Går gjør det vel, men er det prisverdt. Jeg sjekket første beste leverandør. De tok 7kkr for en 75cm lengde. Så minst to stykker, og da har man fortsatt ikke noe tak. Leveransen er vel heller ikke gratis, og det trengs nok en brukbar kran for å få rørene på plass.
Burde gå å finne billigere brukte vannrør eller noe, kanskje kan duge med et som er litt ødelagt også. Føles som de burde funke, men selvfølgelig blir de tunge.D Daniel 109 skrev:
Jeg vurderer først å ha liggende betongrør til min jordkjeller, men som nettopp nevnt så er det overraskende dyrt om man ikke tilfeldigvis kommer over et gammelt rør billig og kan legge dem på riktig sted uten at hus og skråninger er i veien. Det ble mye billigere å gjøre varianten som er beskrevet her i tråden med murt hvelvet tak, og ikke så vanskelig som jeg var redd for.Stefflo skrev:
Kunne man bruke enkle stående betongrør som en jordkjeller? Tenker meg en større diameter type drøyt 2m som finnes på ST: eriks hjemmeside men heter da rakrør.
Kommer ikke til å få plass med noen mengder men det ville vært nok for meg.
[lenke]
Min pappa laget en jordkjeller på slutten av 70-tallet med liggende betongrør, jeg legger opp noen bilder som viser hvordan det ble.
"Når jeg først får tid igjen skal jeg fjerne formen, legge på puss, lage dør og legge på mer jord på toppen. Tenkte å bruke markduk før jeg legger på mer jord så jorda ikke bare renner gjennom grusen. Men det skal jo være litt fuktig i en jordkjeller også, så jeg er redd for at jeg kanskje gjør den for tørr, det får fremtiden vise."
Hvordan ble fuktigheten? Jeg står i samme tanker angående om man skal ha plastmatte eller ikke oppå. På mange steder der man leser, skriver de jo om problemet som jordkjelleren får med å "puste" når man tetter den. Min tiltenkte ligger høyt opp i en kolle, av finsand. dvs kan den bli for tørr??!
Hvordan ble fuktigheten? Jeg står i samme tanker angående om man skal ha plastmatte eller ikke oppå. På mange steder der man leser, skriver de jo om problemet som jordkjelleren får med å "puste" når man tetter den. Min tiltenkte ligger høyt opp i en kolle, av finsand. dvs kan den bli for tørr??!
Hvordan holder du oppe/nede fuktigheten?Buford skrev:
Hva blir temperaturen. Og senker man temperaturen ved å bare legge på mer jord oppå i så fall om det
skulle være et problem. Har du to dører? altså en sluse inn for å isolere ved døren?
Har du et bilde av hvordan du har satt armeringsjernene?T Trallalaaa skrev:Nå er formen ferdig så jeg kan sette i gang med selve hvelvet. Skal bare sette plast på utsiden. Bør man olje inn den eller noe for at den ikke skal sitte fast i bruket, eller løsner den lett?
Det var mer strev enn jeg trodde å lage formen, og jeg angrer på at jeg ikke gjorde den først, for da hadde jeg ikke fått skjeve vegger på selve muringen som jeg har nå. Jeg trodde at det skulle gå fint å mure med øyemål (jeg gkorde og kryssmålte en bunramme slik at det skulle bli helt rett) når det bare er fire steiner høyt, men lengst bak har den blitt litt bredere med høyden. Jeg får skylde på at jeg har gjort det i halvmørket og pissregn.
Dessverre hadde jeg glemt at jeg ikke hadde kjøpt ferdig alle blokkene som kreves til hvelvet, så jeg får kjøre til Sverige på fredag og kjøpe mer. Det finnes ikke blokker av samme dimensjoner i norge merkelig nok og her koster de mer enn dobbelt så mye. Så ifølge værmeldingen får jeg mure raskt som tusan om jeg skal rekke å bli ferdig før det blir for kaldt for bruket, som skal ha minst fem plussgrader. Noen som vet hva som skjer om man murer når det er rundt null grader? Det skal tydeligvis bli 2-3 på søndag og deretter minusgrader neste uke, og jeg er fristet til å mure på søndag og bli ferdig.
Noen som vet hvor mange armeringsjern som trengs i taket? Holder det med fire jern (altså ca 35 cm mellom hvert)?