Startet en komplett SIOO behandling for 6 år siden. Etter noen års vask av alger ble det en grundigere rengjøring i år. Og det grå fine overflatesjiktet forsvant. Tenkte at jeg skulle begynne fra begynnelsen med trinn 1, for sikkerhets skyld. Vet ikke hvor bra det er med trinn 1 oppå trinn 2, men som jeg skrev var overflaten slitt.
Fant denne tråden og la i år på SIKA vanntetthetsbehandling (100 kr/literen konsentrert) som tilsvarer SIOO trinn 1.
Jeg fortynnet 1/6 da jeg leste 1/10 i denne tråden. Det sugde inn veldig bra! Kommer tilbake med oppdatering når jeg har påført "trinn 2".
Dere kjemikere, hva tror dere om ugresseddikens evne til å "herde" behandlingen gjennom sin surhet? Kan man utvaske kisel hvis det er for surt?
Begynte en komplett SIOO behandling for 6 år siden. Etter noen års vasking av alger så ble det en hardere rengjøring i år. Og det grå fine overflatesjiktet forsvant. Tenkte at jeg skulle begynne om fra begynnelsen med trinn 1, for sikkerhets skyld. Vet ikke hvor bra det er med trinn 1 oppå trinn 2, men som jeg skrev så var overflaten slitt.
Fant denne tråden og la i år på SIKA vanntetthetsbehandling (100 kr/liter konsentrert) som tilsvarer SIOO trinn 1.
Jeg spedde 1/6 da jeg leste 1/10 i denne tråden. Det sugde inn veldig bra! Kommer tilbake med oppdatering når jeg har lagt på "trinn 2".
Dere kjemikere, hva tror dere om ugresseddikens evne til å "herde" behandlingen gjennom sin surhet? Kan man lute ut kisel hvis det er for surt?
Tro at det er for surt, det kommer til å felles ut for raskt, ville jeg gjettet. Karbondioksid i luften kommer til å gjøre den jobben bedre. Synes ikke at man trenger stresse
Begynte en komplett SIOO behandling for 6 år siden. Etter noen års vask av alger ble det en hardere rengjøring i år. Og det grå fine overflateskiktet forsvant. Tenkte at jeg skulle begynne fra starten av med trinn 1, for sikkerhets skyld. Vet ikke hvor bra det er med trinn 1 oppå trinn 2, men som jeg skrev så var overflaten slitt. Fant denne tråden og la i år på SIKA vanntetthets behandling (100 kr/liter konsentrert) som tilsvarer SIOO trinn 1. Jeg fortynnet 1/6 da jeg leste 1/10 i denne tråden. Det sugde inn veldig bra! Kommer tilbake med oppdatering når jeg har påført "trinn 2". Dere kjemikere, hva tror dere om ogräsättikans evne til å "hærde" behandlingen gjennom sin surhet? Kan man lakke ut silisium hvis det er for surt?
Ogräsättika synes jeg er bedre for å drepe grønn vekst. Fungerer sikkert bra noen år etterpå om det skulle bli påvekst.
Hei alle,
Oppdatering noen, noen nye erfaringer? Selv har jeg hus fra 2017 der fasaden er fabrikkbehandlet med Sioo:x (på varmebehandlet furupanel) som jeg ikke er fornøyd med med tanke på vekst av svartmugg, heller ikke deres bortforklaringer om at "det kommer naturlig fra fukt i luften" (naturligvis, skulle det være et anaerobt miljø ville ikke mye skje), og jeg ønsker å gjøre noe med det. Hvis jeg tar tak i saken, ville en skikkelig vask/skrubbe av fasaden etterfulgt av behandling med steg 1 (x2) og gjentakende steg 2 ifølge oppskrift ovenfor være å foretrekke, for man kan vel ikke bare kjøre på uten å fjerne veksten? Og kunne jeg gjøre det med noen blanding med vattenglas i stedet for vattenstopp (jeg er så lei av å se det så jeg vil gjerne ha noe som fungerer og forhindrer slik vekst)?
Og takk alle for at dere deler!
Sioo er bra på mange måter... men svarte prikker det får jeg på terrassen også, spesielt i skyggefulle områder.
Noen type biocid som er et gift for disse stygge prikkene skulle man ha. Det finnes jo ulike mose- og algemidler.
Du kan gjerne prøve med litt utspedd eddik på en rute, og litt mosefri på en annen rute og roundup på en annen....
Jeg gikk hardt til verks i år med høytrykksspyler fordi tålmodigheten rant litt ut, og måtte gjøre om trinn 1 og 2, og brukte da oppskriften i denne tråden.
Ser bra ut så langt.
Skal også teste litt eddik og annet dill.
Min fasade ser meget bra ut nå etter en del regnvær. Etter siste impregnering med steg 2 så perler vann seg på fasaden. Ingen påvekst. Men det kanskje blir i høst.
Jeg hadde noen flekker som hadde litt svarte prikker der stillaset sto ved husreisningen. Disse har ikke forsvunnet etter behandling. Så en god rengjøring er nok lurt før behandling. Om man vil kan man jo tilsette bensaltensid i siste behandlingen. Finnes å kjøpe på alltidfraktfritt.se. Det er det virksomme stoffet i de fleste mosemidler.
Her kommer noen bilder av vår fasade. Vi er kjempefornøyde hittil. Men man må nok vente og se etter høst og vinter hvordan det holder seg. Veggene mot sør er klart mest hvitaktig. Det har en tendens til å regne mest mot den, og solen er vel intens mot disse også.
Her kommer litt bilder av vår fasade. Vi er meget fornøyd hittil. Men man må nok vente og se etter høst og vinter hvordan det holder seg. Vegger mot sør er klart mest hvitaktige. Det har en tendens til å regne mest mot den, og solen er vel intens mot disse også.
Ville din metode også fungere på takstein.
Fjerne mose og alger.
Silikat + regnstopp som en slags forsegling.
Stiller også spørsmålet YWa om du ser dette.
Hva jeg kunne se så ga de litt ulike raske resultater i starten, men etter en stund vil jeg si at forskjellen er liten. Det hadde vært bedre å teste forskjellige andeler med vann. Nå vet jeg jo ikke om jeg hadde fått like bra resultat med for eksempel 70/30%.
Edit: Jeg ser på bildet at den venstre biten (100%) ser lysere ut. Men jeg ser ikke det når jeg ser på prøvestikken. Sannsynligvis ble det fordi den delen er mer rettet mot vinduet som den ligger.
Jeg har brukt Biltema treskydd og det har fungert bra og til en god pris. Men jeg leter etter steg 2 for perleeffekter. Tror dere at det ville fungere med Biltema "Mur- og putsgrunn"? Det er nesten liknende som Beckers MINERAL REGNSTOPP V 5L
Vet ikke om jeg kan forvente meg svar i denne gamle tråden men jeg prøver
HBSpeedStop: Hva brukte du for å polere bort ets fra glass? Jeg ble utsatt for øsregn rett etter jeg la kisel på verandaen og det sprutet selvfølgelig opp på glassdørene (som jeg selvfølgelig skulle tenkt på å beskytte...)
Mar Flo: Fungerte det med Mur o putsgrund? Fasen slutt på Regnstopp V overalt o det er den jeg har brukt tidligere.