Hei alle sammen!
Kan man få en oppdatering på hvordan det har gått for dere?
Har en del ubehandlet virke jeg har tenkt å behandle for å kunne være ute neste sesong samt en ubehandlet lerkaltan som jeg tenkte å behandle.
Har noen testet/sammenlignet Rustas variant https://www.rusta.com/se/traskydd-3-l-p105012560101.aspx/?
Akkurat nå 249 kr/3L, noe som ikke er langt fra hjemmemiksen. Men er hjemmemiksen bedre kanskje?
Den finnes bare som ett steg, hvilket er det de hopper over tror dere?
Testen av hbspeedshop viser vel at totrinnsbehandlingen er å foretrekke.

Takk for all input!

P Pilgrimen skrev:
Hei alle sammen!
Kan man få en oppdatering på hvordan det har gått for dere?
Har en del ubehandlet virke jeg har tenkt å behandle for å ha ute neste sesong samt en ubehandlet lerketerrasse som jeg tenkte å behandle.
Har noen testet/sammenlignet Rustas variant [lenke] ?
Akkurat nå 249kr/3L som ikke er langt fra hjemmemiksen. Men er hjemmemiksen bedre kanskje?
Den finnes bare som ett steg, hva er det de dropper tror dere?
Testen av hbspeedshop viser vel at to-trinnsbehandlingen er å foretrekke.

Takk for all input!
Har dessverre ikke hatt tid til terrassen på tross av ambisjoner :oops:. Har imidlertid samlet opp flere flasker vannstopp på salg. Beste alternativet som jeg kjenner til akkurat nå er vannstopp fra Weber, 99/liter hos K-rauta. Jeg tror den er mer konsentrert enn vannstopp fra Combimix hos Bauhaus.

Rustas variant ser ut som en utvannet vannglass løsning, 10-15% uten andre tilsetninger. Da er det like greit å kjøpe en flaske vannstopp og tynne ut selv.

A Anders Fredricsson skrev:
Spørsmålet er vel egentlig, vil man ha grått tre eller treskydd? Om grått tre er tilfellet, da kan man kjøpe vanlig tre, alt tre blir grått med tiden. Vil man derimot ha bestandig tre med langvarige utprøvde egenskaper som omfattes av garanti, da kan man velge NTR. Vil man ikke ha den garanti, da velger man f.eks. annet produkt som diskuteres. Så vidt jeg kjenner til, er verken Sioo eller Organowood godkjente i henhold til NTR kvalitetssystem. Den vann avvisende effekten som påstås fungerer jo ikke, spesielt ikke etter noen måneders slitasje. Jobber selv som plassjef og den panel vi brukte, den tar til seg regn akkurat som hvilken planke som helst, ingen som helst forskjell etter kort tid.

Hva gjelder forskning, antar at dere har deltatt i uavhengige tester fra SP, SP Rapport 2013:42. Ingen imponerende lesing verken for Sioo eller Organowood. Bilder taler for seg selv.

Kobberspørsmålet er interessant. Spesielt med tanke på at kroppen trenger kobber, 2mg per liter drikkevann er grenseverdien, vi anbefales å drikke 2 liter vann per dag. Matvarer som lever, kjøtt, fisk, nøtter og kakao inneholder kobber, interessant da med GI metoder som henviser til økt kjøttinntak. Sett da 0,0018kg kobber i relasjon til kg tre planke og levetid 20 år, dette ville bety 0,00009kg bestandig kobber per kg tre, ut fra et 20 års perspektiv.
Nå har kanskje dette ikke så mye med din treplanke å gjøre, men det gjelder å sette nivåen på diskusjonen om f.eks. kobber er så farlig som det fremstilles, i relasjon til andre metoder for å beskytte tre. NTR godkjent tre krever ingen fornyelse av trebeskyttende tiltak, mens Sioo og Organowood anbefaler kontinuerlig vedlikehold.

Dermed ikke sagt at det skal være fritt frem for kobber, heller ikke at det er greit å bruke kobber i båtfarge osv. Det ville være interessant å se utredning i nåtid, som kan bevise at dagens trebeskyttelsesmidler er så mye dårligere enn de som påstås å løse alle miljøproblemene ved trebeskyttelse. Ofte henviser man til gamle trebeskyttelsesmidler, men også innenfor dette området går det fremover.

Vil man være riktig miljøvennlig kan man velge Thermowood, ingen tilsetningsstoffer, bare oppheting. Mer naturlig enn det kan det ikke bli, og grått blir det med tiden, selv om det er brunt når man kjøper det. Derimot blir Thermowood ganske sprøtt, noe som kan forårsake problemer avhengig av bruksområde.

Spørsmål, jeg visste ikke at bly ble anbefalt i vannledninger. I hvilket tiår ble bly anbefalt i vannledninger?

/A
Det går ikke å finne rapporten med testresultatene av SiOO:X og andre produkter på RISE (som SP nå tilhører), men fant den til slutt her:
http://publikationer.extweb.sp.se/user/default.aspx?lang=sv&PublId=15508

Om SiOO:X etter 13 måneder: "Utbredt misfarging på alle bord - kjernveden bare lett misfarget." (Dog uklart for meg hvorvidt bordene var trykkimpregnerte).

På Sioos egen hjemmeside gis et annet "bilde" av testresultatet - ikke helt uventet:
https://sioox.com/se/tester-och-bevis-for-sioox/

Sist redigert:
  • Liker
YWa
  • Laddar…
Nå blir det storskala test. La første behandling på vår fasade for noen dager siden. Nå venter vi på bra vær så vi kan fortsette. Det er ikke behandlet over vinduene. Hadde ingen maskering for øyeblikket. Fasade av et hus under behandling, med ubehandlet område over vinduene. Grå tak og trær i bakgrunnen.

• Liker
YWa og 2 andre
  • Laddar…
H hbspeedshop skrev:
Nå blir det storskala test. La første behandling på vår fasade for noen dager siden. Nå venter vi på bra vær så vi kan fortsette. Det er ikke behandlet over vinduene. Hadde ingen maskering for øyeblikket.[bilde]
Hei!
Har du noen oppdatering av hvordan det ser ut slik en måned etter behandlingen?
Hva brukte du? Hjemme-blandet eller kjøpe-behandling?
Sikter selv på å behandle vårt nye dekk som vi fikk lagt i januar av trykt virke.

J Jesper K skrev:
Hei!
Har du noen oppdatering på hvordan det ser ut nå en måned etter behandlingen?
Hva brukte du? Hjemmeblandet eller kjøpe-behandling?
Sikter selv på å behandle vårt nye dekk som vi fikk lagt i januar av trykkimpregnert treverk.
Hei, det har begynt å felle ut nå og begynner å gråne. Vi brukte som jeg har beskrevet tidligere i tråden. Synes dårlig på bildet, men er tydeligere i virkeligheten. Det skal behandles en gang til, deretter steg 2 to ganger.

• En nybehandlet trevegg på et hus, med steinlagt grunn foran og et klart, blått himmellandskap i bakgrunnen.
  • Liker
Jesper K og 1 annen
  • Laddar…
Jeg kjører en liten test på blanding med vattenglass blant annet. Har kun brukt påsprøyting av konsentrert ugresseddik før for å fjerne grønn mose.
Terrassen er ca. 10 år gammel og har aldri blitt oljet, kun vasket, med høytrykk, terrassevask og lignende.

De to innerste delene er påført med skrubbørste og den nærmeste kun penslet. Overflatene var relativt grønne unna ugresseddik kom på!

• Trehvit terrasse med noen områder av grønnfarging fra mose. Skygger faller fra høyre, og treverket ser ut til å være nyvasket og delvis behandlet.
  • Liker
Mar Flo og 2 andre
  • Laddar…
Gøy at flere eksperimenterer rundt om i landet.

Tenkte å bidra med en oppdatering på hvordan det går med fasadebehandlingen.

Har nå fortsatt rundt huset med første runden vannstopp. Treet suger til seg mye mer nå når det har vært tørt og varmt.

Påfører middelet med femliters håndsprøyte og drar av med malerdyne etterpå, det ser ut til å være melodien. Men en advarsel. Det etser glass på 2 sekunder. Kommer til å måtte polere noen vinduer. Så maskering langt foran er å foretrekke.

Da det nesten bare regner fra én retning her på eiendommen vår, har kun veggene mot sørvest utfelt kisel/mineraler eller hva det nå er som kommer ut på overflaten. Får vel ta sin tid dette her.

Kjører nå med Finjas Vannstopp, da jeg kunne kjøpe det billigere hos min lokale byggevarehandel. Men det ser ut til å inneholde de samme tingene i lignende konsentrasjon som Webers Vannstopp.
Et nybehandlet trehus med markante skygger fra en forgrening på venstre side. Klar blå himmel og solbelyst fasade.
En vegg av trepanel med en mindre panelstykke foran, trolig brukt til test av fasadebehandling, med synlige forskjeller i farge og tilstand.

Dette er testen som nå er ca. 2 år, det er nr. 3 og 4 fra venstre som er behandlet på samme måte som huset. Dessverre lå det nede en tid på bakken. Men ser bra ut, ingen påvekst. Den ubehandlete lengst til høyre er ganske svart om man ser nærme.

• Liker
YWa
  • Laddar…
Vet noen forresten hvorfor middelet som renner av farges som kaffe? Er det det nedbrutte treet fra overflaten som farger? Vattenstopp er jo helt klar væske. På ferskt virke ble det ikke denne fargingen. Renner langs trevegg med brunfarget væske nederst, omgitt av grus og sand.

H hbspeedshop skrev:
Vet noen forresten hvorfor middelet som renner av farges som kaffe? Er det det nedbrutte treet fra overflaten som farger? Vannstopp er jo helt klar væske. På ferskt virke ble det ikke denne fargingen.[bilde]
Vannglass er jo sterkt basisk. Så det er nesten som å vaske planke med lut. En hel del ville falle av fra treoverflaten. Hva som er brunt har jeg ingen gjetning på.

Er det slik på alle treslag? (har for meg at du testet på forskjellige treslag)

Y YWa skrev:
Vattenglas er jo sterkt basisk. Så det er nesten som å vaske bord med lut. En hel del ville falle av fra trebordet. Hva som er brunt har jeg ingen gjett om.

Er det slik på alle treslag? (ha for meg at du testet på forskjellige treslag)
Da jeg behandlet i februar så ble det ikke dette brune. Det var først nå det begynte. Det var heller ikke noe jeg merket med de andre testene jeg har gjort. Men det gjør meg ingenting. Mest nysgjerrig på hva det kunne være.

H hbspeedshop skrev:
Når jeg behandlet i februar så ble det ikke dette brune. Det var først nå det begynte. Det var heller ikke noe jeg merket med de andre testene jeg har gjort. Men det gjør meg ingenting. Mest nysgjerrig på hva det kunne være.
Det er altså ved andre runden det ble så brunt?

Y YWa skrev:
Det er altså ved andre omgang det ble så her brunt?
Nei, første behandlingen. Har ikke kommet til andre runden ennå. Men bare på det jeg har gjort nå på våren har blitt dette brune. Tror det skyldes vær og vind. Ubehandlet tre brytes jo ned naturlig om det sitter oppe. Tror det er harpiks/kvae som går ut av treet og legger seg på overflaten,(Googlet litt). Det løses nok opp og renner av, derav den brune fargen. En ren gjetning altså.

H hbspeedshop skrev:
Nei, første behandlingen. Har ikke kommet til andre runden ennå. Men bare på det jeg har gjort nå på våren har blitt dette brune. Tror det skyldes vær og vind. Ubehandlet tre brytes jo ned naturlig om det sitter oppe. Tror det er harpiks/kvae som går ut av treet og legger seg på overflaten,(Googlet litt). Det løses nok opp og renner av, derav den brune fargen. En ren antagelse altså.
Det kan være korrekt svar med kvae faktisk. Harpiksyrer i kvaen reagerer med en sterk base som vattenglas og blir vannløselig og renner ned.

H hbspeedshop skrev:
Kult at flere eksperimenterer ute i landet.

Tenkte å bidra med en oppdatering om hvordan det går med fasadebehandlingen.

Har nå fortsatt rundt huset med første runde av vannstopp. Treverket suger til seg mye mer nå når det har vært tørt og varmt.

Påfører middel med femliters håndsprøyte og drar av med malerdyne etterpå, det ser ut til å være melodien. Men en advarende finger. Det ets godt på 2 sekunder. Kommer til å måtte polere noen ruter. Så maskering på forhånd er å foretrekke.

Da det nesten bare regner fra én retning her på tomten vår, har kun veggene mot sørvest felt ut kiselsyre/mineraler eller hva det nå er som kommer ut på overflaten. Får vel ta tid dette her.

Bruker nå Finjas Vattenstopp, da jeg kunne kjøpe det billigere hos min lokale byggevarehandel. Men det ser ut til å inneholde de samme tingene i lignende konsentrasjon som Webers Vattenstopp.
[bilde]
[bilde]

Dette er testen som nå er ca. 2 år, det er nr. 3 og 4 fra venstre som er behandlet på samme måte som huset. Dessverre lå det nede en tid på bakken. Men ser bra ut, ingen påvekst. Den ubehandlede lengst til høyre er ganske svart hvis man ser nærme.
Det ville vært interessant å gjøre samme sammenligning på planker med Sioo og Bioclean.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.