40.020 lest ·
110 svar
40k lest
110 svar
Kan jeg bare bytte ut sagflisene med isolasjon?
"sluten-cell polyuretanskum for å oppnå et diffusionstett lag?"S Stefan1972 skrev:og hva oppnår du med det da? Har du et gammelt hus så får du nok det beste resultatet med å komplettere det du har med mer sagflis eller så spray inn noe moderne cellulose eller lignende. Da kan man bare fylle på som de gjorde før og man trenger ikke noen luftspalter og annet tull og alt puster veldig bra uansett.
I stor grad det som blir diskutert ovenfor er problemer som kan følge dersom man legger til for mye isolasjon uten å ha noen dampbrems/sperre.
Du oppnår altså samme effekt som om du skulle plastet hele greia, dvs minimere fukten som går fra boarealet opp til kaldt loft og risikerer å kondensere.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
ja men da ligger jo det laget over eventuelt undertak. Det betyr jo bare at det havner i det i så fall og det begynner å mugne der........ Plaster du inn et rom korrekt så er det jo en nivå nedover .B boohoo skrev:"sluten-cell polyuretanskum för att oppnå et diffusionstett lag?"
I mange tilfeller er det som diskuteres ovenfor problemer som kan følge med om man legger på for mye isolasjon uten å ha noen dampbrems/barriere.
Du oppnår altså samme effekt som om du skulle plastet hele anlegget, dvs minimere fuktigheten som går fra oppholdsrommet opp til kaldloftet og risikerer å kondensere.
Vet ikke helt om vi misforstår hverandre, men for min del hadde det havnet i prinsippet der man skulle plastet, dvs mellom underarmene på takstolene. Den eneste forskjellen er at der underarmene kommer på takstolene får det på "oversiden" i stedet for under, undertaket. Mellom underarmene får du det akkurat der plasten skulle komme.S Stefan1972 skrev:
Det burde ikke ha noen mulighet for å kondensere så lenge du ikke har en RH inne som tillater det, og da vil du få kondens også på veggene.....
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
ja nei vi tenker likt men siden du skrev kutterspån så antok jeg at du kanskje har et gammelt hus. Da er det ofte rupanel mot takstol/konstruksjon og kanskje også noe gammelt undertak. Det er sjelden man river bort alt det, og sprøyter du skum på rupanelen så kommer det jo høyere opp enn om man plastet fra innsiden av rommet. Men selvsagt kan man rive bort alt og begynne på nytt.B boohoo skrev:Vet ikke helt om vi misforstår hverandre, men for min del hadde det havnet i prinsippet der man skulle plastet, altså mellom undersiden av takstolene. Den eneste forskjellen er at der hvor stolene kommer på takstolene får man det på "oversiden" i stedet for under, undertaket. Mellom undersidene får du det akkurat der plasten skulle ha kommet.
Det burde ikke ha noen mulighet for å kondensere så lenge man ikke har en RH inne som tillater det, og da bør du ha kondens også på veggene.....
Ja, råspont har vi. Råspontrn spikad rett mot underarmene. Skulle man plasta korrekt i dette tilfellet skulle man måtte rive bort råsponten og deretter plasta mot underarmene.
Skulle du spraye PUR kommer det gjøres fra loftet, akkurat på det stedet der eventuell plast skulle havnet. Jeg ser bare ikke hvordan det blir "et nivå opp" foruten der du ikke når på undersiden underarm.
Skulle du spraye PUR kommer det gjøres fra loftet, akkurat på det stedet der eventuell plast skulle havnet. Jeg ser bare ikke hvordan det blir "et nivå opp" foruten der du ikke når på undersiden underarm.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Ja forskjellen blir jo plast på enten undersiden eller over råsponten. Men ligger det i fatet at du eventuelt river den bort i din sammenligning så blir det så klart ingen forskjell, men da kan du jo like gjerne bruke plast i stedet for å gjøre noe som ingen andre gjør? Amerikanerne og engelskmenn liker skum overalt, men her er det jo ikke direkte noen anerkjent metode. Forstår liksom ikke hva pluss-poengene ville være?
Har man et gammelt hus med eksisterende råspont og spon på loftet så er det jo betydelig enklere å la det være sånn og så bare supplere med litt mer. Man trenger ikke legge en halv meter direkte, men noen centimeter fersk isolasjon som dekker alt gjør nok en dramatisk forskjell likevel hvis det er lite der nå. Mitt hus fra 1900 har typ 30-40 cm spon i taket mot loftet så jeg tror de problemene man skaper i hodet mest er teoretiske.
Har man et gammelt hus med eksisterende råspont og spon på loftet så er det jo betydelig enklere å la det være sånn og så bare supplere med litt mer. Man trenger ikke legge en halv meter direkte, men noen centimeter fersk isolasjon som dekker alt gjør nok en dramatisk forskjell likevel hvis det er lite der nå. Mitt hus fra 1900 har typ 30-40 cm spon i taket mot loftet så jeg tror de problemene man skaper i hodet mest er teoretiske.
Klikk her for å svare