Trenger å bytte isolasjonen på loftet. Akkurat nå er det bare et tynt lag sagflis. Huset er bygget i 1920 og det er i god stand men varmen skytes ut om vinteren.

Kan jeg bare kjøpe isolasjon på Byggmax og presse det ned i stedet for sagflisen?

Bjelkene er cirka 90cm dype/høye. Det er et kryploft.

• Liker
Korpe
  • Laddar…
downup downup skrev:
Trenger å bytte isolasjonen på loftet. Akkurat nå er det bare et tynt lag med sagflis. Huset er bygd i 1920 og det er i god stand, men varmen lekker ut om vinteren.

Kan jeg bare kjøpe isolasjon på Byggmax og presse det ned i stedet for sagflisen?

Reglene er cirka 90cm dype/høye. Det er et kryploft.
Du kan, men risikoen er at du i stedet får muggvekst på loftet! Sagflis kan buffre fukt (dvs bli fuktig og så tørke igjen), noe som vanlig isolasjon ikke kan.

Og hvis du isolerer for mye, kan det bli kaldere på loftet og fuktighet kondenseres på treverket (typisk på undertaket) som deretter begynner å mugne.

Så du må stille deg spørsmålet - hvor mye oppvarmingskostnad er det verdt å unngå mugg på loftet?

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Bytt i så fall sagflisen mot celluloseull, det har samme evne til å ta opp/avgi fukt.

• Liker
hobbs og 3 andre
  • Laddar…
Hvorfor trenger du å bytte flisen, holder det ikke med å fylle på så unngår du en masse arbeid og får bedre isolasjonsevne med et mtrl som passer huset.

• Liker
Joak og 3 andre
  • Laddar…
Som fribygg sier. Om sagflisen er frisk, fyll bare på med sprutisolasjon oppå. Ta noe hygroskopisk materiale som passer sammen med flisen, cellulose eller lignende.

Du kan jo legge ganske lite til å begynne med, ca 100mm eller noe for å se hvordan det påvirker klimaet på loftet. Det går alltid an å fylle på mer senere.

• Liker
Joak
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hvorfor trenger du å bytte sagflis, holder det ikke å fylle på så unngår du en masse arbeid og får bedre isoleringsevne med et mtrl som passer huset.
Kan man kjøpe sagflis et eller annet sted?

S
downup downup skrev:
Kan man köpa spån någonstans?
Jeg kjøpte en sekk med kutterspån på Byggmax når jeg trengte å fylle på hos meg. 100l kostet vel en hundrelapp eller noe.

• Liker
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Et av de lokale sagbrukene her selger deres biprodukter til type selvkostpris (lastes løst med laster) men de markedsfører det ikke direkte og man må anstrenge seg litt for å få kjøpe. Med litt flaks har du noe lignende i nærheten.

downup downup skrev:
Kan man kjøpe flis noen steder?
Jeg kjøpte en pall med sponflis på granngården, valgte en grovere "støvfri" variant for at den skulle bli hyggeligere å jobbe med som jeg la oppå den gamle, luftet først opp det gamle. Gikk med 13 baller, solgte resten til en hestejente https://www.granngarden.se/kutterspan-grov

Forrige eier hadde lagt et lag gulsvillplater oppå den gamle flisen og deretter rullet ut isolasjon med papir. Jeg kjøpte og la til et ytterligere lag med plater. Ble bare et par tusenlapper og doblet nesten tykkelsen på både flis og isolasjon.

Dette skjedde i forbindelse med at masse ny elektrisitet ble trukket via loftet så mye isolasjon var kastet til siden der oppe, så det ble ikke mye ekstra arbeid når det uansett skulle settes tilbake.

A
Synes generelt at det er ganske dårlige anbefalinger i tråden til TS.
Å anbefale å fylle på med kutterflis må jo være den dårligste av løsninger for TS.

Kutterflis har flere dårlige aspekter som skadedyrsangrep, muggangrep og stor brannrisiko.
Men fremfor alt er det en elendig isolering med hensyn til U-verdi i forhold til alternativene.
For eksempel Cellulosefiberisolasjon isolerer omtrent dobbelt så godt som kutterflis.

Så selvsagt fjern all kutterflis og erstatt med Cellulosefiberisolasjon som har kutterflisens gode fuktbufferende egenskaper, men ikke de negative.

• Liker
Batjan og 3 andre
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Synes generelt at det er ganske dårlige anbefalinger i tråden til TS.
Å anbefale å fylle på med kutterflis må jo være den dårligste løsningen for TS.

Kutterflis har flere dårlige aspekter som skadedyrsangrep, muggangrep og stor brannfare.
Men fremfor alt er det en dårlig isolasjon når det gjelder U-verdi i forhold til alternativene.
f.eks. Cellulosefiberisolasjon isolerer omtrent dobbelt så bra som kutterflis.

Så selvfølgelig, fjern all kutterflis og erstatt med Cellulosefiberisolasjon som har kutterflisens gode fuktbuffrende egenskaper, men ikke de negative.
Hva er gevinsten med å fjerne den eksisterende flisa?

A
F fribygg skrev:
Hva er gevinstene med å fjerne den eksisterende sagflisen?
tar unødvendig plass når man uansett skal blåse inn ny Cellulosefiberisolasjon, et par cm ekstra på loftet gjør utrolig mye spesielt når du bytter det ut mot en isolasjon som er såpass mye mer effektiv.

deretter har kutterflis flere dårlige egenskaper som jeg sa tidligere som man da unngår, for eksempel brannfare og skadedyr.

A Aunty skrev:
tar unødvendig plass når man uansett skal blåse inn ny Cellulosafiberisolering, et par cm ekstra på loftet gjør utrolig mye, spesielt når du bytter det ut mot en isolering som er såpass mye mer effektiv.

Dessuten har kutterspon flere dårlige egenskaper som jeg sa tidligere som man da unngår, for eksempel brannfare og skadedyr.
Men TS har sagflis og har ingen problem med det bortsett fra at det er for lite.
Det er fullt mulig å fylle mer sagflis, cellulosafiber eller kutterspon oppå eksisterende sagflis og så vidt jeg forstår finnes det godt med rom.

• Liker
CarVal og 2 andre
  • Laddar…
A Aunty skrev:
tar unødvendig plass når man uansett skal blåse inn ny Cellulosafiberisolering, et par cm ekstra på loftet gjør utrolig mye fremfor alt når du bytter det ut mot en isolering som er såpass mye mer effektiv.

så har kutterspån flere dårlige egenskaper som jeg sa tidligere som man da unngår, f.eks brannrisiko og skadedyr.
Det er ikke alls dårlig å tipse om litt mer spon, i og med at det eneste problembilde som nå råder for TS er at det går litt mye spill. Det er et ringe problem sammenlignet med hva som kan skje om man prøver seg på andre løsninger, og det går jo å råde bot på til en viss del bare gjennom å øke mengden spon.

L lat skrev:
Bytt i så fall sagflisen mot celluloseull, det har samme evne til å ta opp/avgi fuktighet.
Man legge cellulose direkte på sagflisen. Skal jeg gjøre. Hadde et firma her og de sa det var det enkleste om man har sagflis allerede.

• Liker
Ulfjs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.