Claes Sörmland
A Aunty skrev:
fast då vet du inte fuktproblem fungerar.
nattutstrålning skapar stora problem även på sommaren på vindar.
Jeg er tvilende til ditt påstand men åpen for empiriske referanser.

Men om du med sommeren også mener høsten så er jeg med.

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
A Aunty skrev:
og hvorfor skal man da gjøre det når man skal gjøre en tiltak på et hus, når det finnes bedre materialer?
Jeg fikk over noen baller spon for 10 år siden. Valgte å tømme det på loftet i stedet for å kaste dem.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det finnes definitivt ingen "drøss med juridisk validitet". Det finnes ingen som helst juridisk validitet. De kan selv definere hva sertifikatet krever og deretter utøve dette selv. De er dog eksperter på å fraskrive seg fra risikoer.
Det gjør det i denne sammenhengen visst, ikke minst ut fra markedsføringsloven, men jeg tenker virkelig ikke legge ned verken tid eller energi på den dialogen.

A Aunty skrev:
og hvorfor skal man da gjøre det når man skal gjøre en tiltak på et hus, når det finnes bedre materialer?
Motsvarende spørsmål: Hvorfor skal man fjerne den eksisterende feilfrie isolasjonen i et hundre år gammelt hus, er det ikke like greit å rive det gamle huset og oppføre et nytt passivhus om det er et slikt hus man vil ha?

• Liker
Davion
  • Laddar…
A
D Davion skrev:
Du tar objektivt helt feil, og det er utrolig åpenbart. Det er pinlig. Vær så god: Regler för att bli certifierad besiktningstekniker - Anticimex

Når det gjelder byggefirmaet, så tenker jeg absolutt ikke gjøre deg tjenesten med å rable opp det, da du rett og slett ikke fortjener det, men får pent utvide din egen skrale kunnskap. Gjør din egen research. Det ser ut til å bli første gang, det merkes.
jeg har arbeidet med det i over 20 år og er utdannet sivilingeniør så jeg har mitt på det tørre i området.

om du tror på det anticimex sier så er du bare lurt.
finnes ingen relevans i det er jo bare en egen påfunnet befattning som Anticimex selv har kommet på. bare les kravet de fraskriver seg så alle kan bli det i prinsippet.

angående byggefirmaet så har du ingen anelse.

• Liker
reez og 1 annen
  • Laddar…
D Davion skrev:
Det gjør det i dette sammenhengen visst, ikke minst ut ifra markedsføringsloven, men jeg tenker virkelig ikke legge ned verken tid eller energi på den dialogen.
Da er vi i alle fall enige om at det i hovedsak er markedsføring det gjelder (y).

• Liker
Aunty
  • Laddar…
A Aunty skrev:
jeg har arbeidet men det i over 20 år er utdannet sivilingeniør så har mitt på det tørre i området.

om du tror på det anticimex sier så er du bare lurt.
finns inget relevans i det er jo bare en egen på hittad beffatning som Anticimex selv har kommet på.
bare les kravet de fritar jo seg så alle kan bli det i prinsipp.

gällande byggfirman så har du ingen aning
Da kan du jo gledes av å ha fått litt gratis kompetanseutvikling og lært deg noe nytt - sertifisert besiktningstekniker er en vedtatt term, og nei, det er ikke bare Anticimex som nyttiggjør den. Jeg antar at konseptet besiktigelsesmann også er fremmed ...

Betraktende byggfirmaet så har jeg mye aning, men velger å ikke redegjøre det her da det beviselig faller på døve ører. Tragisk at noen med over 20 års utdanning henholdsvis erfaring ikke kjenner til ting som eksempelvis våtromsbehørighet eller standarder som konsept (sikter til ex. ISO). Lykke til, eller noe.

P Pin skrev:
Da er vi i alle fall enige om at det i hovedsak er markedsføring det gjelder (y).
Det var i den sammenhengen jeg siktet det hele på, yes box.

F fribygg skrev:
Motspørsmål: Hvorfor skal man kaste ut den eksisterende feilfrie isolasjonen i et hundre år gammelt hus, er det ikke like greit å rive det gamle huset og oppføre et nytt passivhus om det er et slikt man vil ha?
Om det går med tilstrekkelig mye energi og energiprisene er tilstrekkelig høye blir det til slutt en god forretning. Men før den tid er det nok lønnsomt å etterisolere og/eller bytte oppvarming.

D Davion skrev:
Det var i det sammanhanget jag syftade det hele på, yes box.
Altså selgere og ikke ingeniører som skriver protokollen?;)

A
F fribygg skrev:
Motspørsmål: Hvorfor skal man måke ut den eksisterende feilfrie isolasjonen i et hundre år gammelt hus, er det ikke like greit å rive det gamle huset og oppføre et nytt passivhus om det er et slikt man vil ha?
D Davion skrev:
Da kan du jo glede deg over å nå ha fått litt gratis kompetanseutvikling og lært noe nytt - sertifisert besiktningstekniker er en anerkjent term, og nei, det er ikke bare Anticimex som bruker den. Jeg antar at konseptet takstmann også er fremmed ...

Når det gjelder byggefirmaet så har jeg mye å si, men velger å ikke redegjøre for det her da det beviselig faller på døve ører. Tragisk at noen med over 20 års utdanning henholdsvis erfaring ikke kjenner til ting som for eksempel våtromssertifisering eller standarder som konsept (sikter til for eksempel ISO). Lykke til, eller noe.
men hvilke av disse standardene på loft osv, ikke våtromssertifisering (som for øvrig ikke er noen standard, du tenker sikkert på Sikker vann, eller lignende).

Men da burde du vite at hvem som helst kan utgi seg for å være takstmann og også så gjør, takstmann er ingen beskyttet tittel.

P Pin skrev:
Altså selgere og ikke ingeniører som skriver protokollen?;)
Nei, at de tjenester som tilbys av Anticimex (og andres) Sertifiserte besiktelsestekniker i sin offentliggjørelse blant annet omfattes av Markedsføringsloven :)

Og protokollen skrives av:
"En sertifisert besiktelsestekniker skal ha relevant høyskole- eller universitetsutdanning ingeniøreksamen alternativt likverdig yrkesteknisk utdanning som bedømmes av sertifiseringsorganet oppfylle kravene om sertifisering. Dog kan en besiktelsestekniker uten relevant utdanning motta sertifikat om denne har mangeårig relevant yrkeserfaring.
Yrkeserfaring
Med relevant teoretisk grunnkunnskap:

• Erfaring fra minst 40 stykkers overdragelsesbesiktelser de siste to årene.
Uten relevant teoretisk grunnkunnskap:

• Fem års relevant yrkeserfaring* som omfatter minst 1 000 husbesiktelser** og de siste to årene erfaring fra minst 40 overdragelsesbesiktelser.
"
Litt bedre resumé enn the average byggahusforummedlemmen, ikke minst av denne tråden å dømme ;)

D Davion skrev:
Da kan du jo glede deg over å ha fått litt gratis kompetanseutvikling og lært deg noe nytt - sertifisert besiktningstekniker er en anerkjent term, og nei, det er ikke bare Anticimex som bruker den. Jeg antar at konseptet besiktigelsesmann også er fremmed ...

Når det gjelder byggefirmaet så har jeg mye aning, men velger å ikke redegjøre for det her da det beviselig faller på døve ører. Tragisk at noen med over 20 års utdanning hhv. erfaring ikke kjenner til ting som for eksempel våtromsautorisasjon eller standarder som konsept (sikter til f.eks. ISO). Lykke til, eller noe.
Men våtromsautorisasjon er vel også lignende som bransjeorganisasjonen har funnet på?
https://www.bkr.se/fakta/vad-ar-behorighet/
Alt dette er jo bra, men det er ikke et must.

ISO er også bra, men sluttresultatet trenger ikke bli bra av den grunn. Man kan sertifisere seg i å produsere redningsvester i betong. Eller isolere med sagflis, eller ull, eller hvilket som helst alternativ som er nevnt i tråden.

A
D Davion skrev:
Nei, at de tjenester som tilbys av Anticimex (og andres) Certifierade besiktningstekniker i sin offentliggjøring blant annet omfattes av Markedsføringsloven :)

Og protokollen skrives av:
"En certifierad besiktningstekniker skal ha relevant høyskole- eller universitetsutdanning ingeniøreksamen alternativt tilsvarende yrkesteknisk utdanning som vurderes av sertifiseringsorganet å oppfylle kravene om sertifisering. Dog kan en besiktningstekniker uten relevant utdanning få sertifikat om denne har mangeårig relevant yrkeserfaring.
Yrkeserfaring
Med relevant teoretisk grunnkunnskap:

• Erfaring fra minst 40 stykker overtakelsesbesiktninger de siste to årene.
Uten relevant teoretisk grunnkunnskap:

• Fem års relevant yrkeserfaring* som omfatter minst 1 000 husbesiktninger** og de siste to årene erfaring fra minst 40 overtakelsesbesiktninger.
"
Litt bedre resyme enn the average byggahusforummedlemmen, ikke minst av denne tråden å dømme ;)
med andre ord en omskolert gammel snekker som lever igjen i det han lærte ute på byggeplassen på 80-tallet.
har gått utallige besiktninger jeg vet hvordan det fungerer.

men vi har kommet fra spørsmålet.

kutterflis er ingen bra isolasjon - bruk annen
man kan få fuktproblemer - det går å håndtere på flere forskjellige måter

• Liker
Pin
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men hvilke av disse standardene på loft osv, ikke våtromsautorisasjon (som for øvrig ikke er noen standard, du tenker sikkert på Sikker vann, eller lignende).

Men da burde du vite at hvem som helst kan utgi seg for å være en takstmann og også gjør det, takstmann er ingen beskyttet tittel.
Jeg sa aldri at våtromsautorisasjon i seg selv var en standard. Jeg eksemplifiserte ut fra ditt vage spørsmål i #57.
Jeg ser det som rimelig meningsløst å fortsette dialogen dog. Vær så god for økt kompetanse rundt anerkjent terminologi. Kan en glad bygghobbyist som ikke har din robuste erfaring i ryggsekken vite at det er normative termer så føles det jo rimelig at også du gjør det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.