P Pin skrev:
Men det har gått 100 år siden huset ble bygd, og i 2022 vil vi ikke fryse innendørs lenger, men de fleste vil ha 20 grader eller i det minste 18. Med stigende energipriser er det i dag veldig dyrt å varme opp et hus fra 1920. Kanskje går det med 30 til 40 tusen kWh? Derfor vil TS isolere. Da kommer risikoen med fukt inn.

Anticimex og byggeforetaket bryr seg ikke om TS sin strømregning, de vil ikke ta på seg noen risiko. Derfor er det enklest å gi rådet "la det være som det er, det har jo fungert i 100 år" eller "isoler bare litt, og helst med det samme".

For at det skal gi noen større mening (økonomisk) må det til med en skikkelig forbedring, dvs. mye bedre isolasjon, dvs. økt risiko.

Om man spør firmaene som sprøyter inn løsull på loftet, får man sikkert et annet svar, der risikoen underdrives.
Bra poenger rent generelt, men ikke helt anvendbare i min sammenheng.

Anticimex ble ikke påvirket i denne sammenheng av det ene eller det andre, da de allerede gjorde sin jobb overfor megleren/selgeren der de skrev det samme som deretter ble bekreftet av dem igjen da jeg kjøpte samme tjeneste, men som kjøper av huset. Byggefirmaet jeg har hjemme hos meg nå har gjort en mengde jobber i gamle hus. Jeg har gått gjennom en del av jobbene deres. De er trygge med og har garantier på både å åpne til møne og å erstatte løsninger på loft. Et par av jobbene finnes i deres referansekatalog. I mitt tilfelle tilbød de seg å gjøre jobben med å endre isoleringsløsningen, så derfor er risikoavgrensning ikke "the case," men i sammenhengen inkluderte de sin tolkning av situasjonen. Deres eventuelle agenda kan man spekulere om, men etter min oppfatning og forskning er deres tolkning hovedsakelig ikke preget av noe som ligner feighet eller ondskap, og de er troverdige av flere grunner. Jeg har personlig mer tillit til to separate sertifiserte besiktigelsesteknikere på Anticimex + firmaet som er hos meg nå, enn til den andre forumdeltakeren.

Hvis jeg uttrykker meg slik:
Jeg forstår ulemper med sagflis. Jeg er klar over at det finnes bedrifter og instanser som driver sin virksomhet akkurat på den måten du beskriver. Jeg er imidlertid personlig ikke en fan av den foliehatt-cynismen som preger den andre forumdeltakeren, og synes ikke at TS har fått så forferdelige råd som denne vil fremheve.

A Aunty skrev:
men hva er det du ikke forstår det handler ikke bare om isolasjonsverdi, men spon har flere dårlige egenskaper, det er jo grunnen til at det ikke brukes lenger, selv ikke ved bygningsbevaring.
Og skal man likevel bruke det, har man utviklet spesialvarianter av spon for å kunne bruke det,
På hallahus.se kan du lære deg mer om isolering av gamle hus

Jeg skulle gjerne sett en kilde til ditt utsagn om at man ikke bruker sagflis engang ved bygningsbevaring.

A Aunty skrev:
men hva er det du ikke forstår det handler ikke bare om isolerverdi men spon har flere dårlige egenskaper, det er jo grunnen til at det ikke brukes lenger engang ved byggnadsvård.
Og skal man uansett bruke det så har man tatt fram spesial varianter av spon for å kunne bruke det,
Du må gjerne utdype din påstand om hva sagflisens dårlige egenskaper innebærer.

A
GoC GoC skrev:
Du får gjerne utdype ditt påstand om hva sagflisens dårlige egenskaper innebærer.
bortsett fra at det har en dårlig lamda-verdi så synker det sammen med tiden veldig mye.

største risikoen med kutterflis er at det er brannfarlig og får derfor ikke brukes. om man likevel skal bruke det så skal det brannimpregneres alternativt finnes det noen selskaper som arbeider med å behandle flis med sement.

det kan lett bli angrepet av skadedyr.

A Aunty skrev:
foruten at det har en dårlig lamda-verdi så synker det sammen med tiden veldig mye.

største risikoen med kutterflis er at det er brannfarlig og får derfor ikke brukes.
om en likevel skal bruke det så skal det brannimpregneres alternativt finnes det en firma som arbeider med å behandle flisen med sement.

Spiller ingen rolle på et gammelt hus. Mitt hus har tømmerstamme i underetasjen og dobbel plankvegg med tretex i overetasjen og sagflis på loftet med litt løsull oppå.
Du glemmer sagflisens hygroskopiske fordeler da det binder fuktigheten som trenger opp gjennom taket og bindes/utjevnes i sagflisen.
Nei du tar feil, du snakker om moderne byggeskikk. Da er så klart ikke sagflis en spesielt god løsning.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
A Aunty skrev:
foruten at det har en dårlig lamda-verdi så synker det sammen med tiden veldig mye.

største risikoen med sagflis er at det er brannfarlig og får derfor ikke brukes. om man likevel skal bruke det så skal det brannimpregneres alternativt finnes det noen firmaer som arbeider med å behandle flisen med sement.

Det der med brann er ikke helt uinteressant. Jeg har isolert hele huset mitt (ny bygg) med resirkulert cellulose. Brant opp en del av spill, brenner fint uansett hva produsentene hevder for brannsikring.

N nybyggarn3 skrev:
Det der med brann er ikke helt uinteressant. Jeg har isolert hele huset mitt (ny bygning) med resirkulert cellulose. Brennte opp en del av spillet, brenner fint uansett hva produsentene hevder om brannbeskyttelse.
Spørsmålet er om det brenner så bra i et lukket rom som en vegg eller et jevnt lag oppe på loftet.

A
GoC GoC skrev:
Spiller ingen rolle på et gammelt hus. Mitt hus har tømmerstamme i første etasje og dobbel plankevegg med tretek på andre etasje og sagflis på loftet med litt løsull oppå.
Du glemmer sagflisens hygroskopiske fordeler da det binder fuktigheten som trenger opp gjennom taket og bindes/jevnnes ut i sagflisen.
Nei du tar feil, du snakker om moderne byggemåte. Da er så klart ikke sagflis en spesielt god løsning.
Men har jo sagt flere ganger at det finnes materialer som har flisens gode egenskaper, f.eks. cellulose.

tømmervegger er veldig bra fra brannteknisk synspunkt, så nå surrer du.

A
GoC GoC skrev:
Spørsmålet er om det brenner så godt i et lukket rom som en vegg eller et jevnt lag oppe på loftet.
klart det brenner det er ikke ubrennbart, men skikkelig forskjell mot kutterspån.

A Aunty skrev:
Men har jo sagt flere ganger at det finnes materialer som har sponets gode egenskaper, for eksempel cellulose.

tømmervegger er veldig bra fra brannteknisk synspunkt, så nå svømmer du.
Cellulose er utmerket isolasjonsmateriale, så vel som tømmervegger som også har en god brannbeskyttelse.
Men for den skyld trenger man ikke øse bort sagflisen når man like gjerne kan fylle på et lag med f.eks warmfiber.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Spørsmålet er om det brenner så bra i et lukket rom som en vegg eller et jevnt lag oppe på loftet.
I noen grad brenner det sikkert, mer sammenlignet med mineralull. På den annen side har vi ingen luftspalte i takfoten der flammer kan slå inn.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
ClasseClas
A Aunty skrev:
foruten at det har en dårlig lamda-verdi, så synker det sammen med tiden veldig mye.

største risikoen med kutterspon er at det er brannfarlig og får derfor ikke brukes.
hvis man likevel skal bruke det, bør det brannimpregneres, eller finnes det noen firmaer som arbeider med å behandle sponet med sement.

Hva er det for skadedyr som angriper spon?

Min praktiske erfaring med kutterspon er at mus ikke bygger reir der. Derimot bygger de reir i steinull med stor glede. Hva er din praktiske erfaring av nevnte fenomen?

• Liker
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Synes dere snakker om forskjellige ting hele tiden. Hva spiller det for rolle hva man bruker i nye hus egentlig? Og nei, man sluttet ikke å bruke restprodukter som isolasjon fordi det var dårlig, men fordi det kom nye produkter på markedet som var bedre, det gikk raskere å bygge og gjorde alt enklere og trolig billigere. Akkurat som med mye annet. Det betyr ikke at gamle produkter skal foraktes. Det er noe moderne sponplatesnekkere gjerne sier og fremmer dog.
På et loft i et gammelt hus kan man veldig gjerne fylle på med mer spon. Det forbedrer saken fra utgangspunktet. Det er ingen som sier at man vil oppnå samme verdier som en moderne isolering.
Så det der at det kan angripes av skadedyr og mugg forstår jeg ikke i det hele tatt...... Det er sjelden noe stort problem i gamle hus så lenge det ikke har blitt renovert av noen sponplatesnekkere som har fremmet andre løsninger....

Sist redigert:
  • Liker
mvh og 5 andre
  • Laddar…
En refleksjon da jeg går i lignende tanker om å fjerne gammelt sagflis og tilleggsisolere loftet uten noen egentlig dampbrems/sperre.

Hvordan ville det vært å legge et lag med lukket celle polyuretanskum for å oppnå et diffusjonstett lag? Isolere deretter med hva man vil ovenpå det?

B boohoo skrev:
En refleksjon da jeg går i lignende tanker om å fjerne gammelt sagspon og tilleggsisolere loftet uten noen egentlig dampbrems/sperre.

Hvordan ville det vært å legge et lag med lukket-celle polyuretanskum for å oppnå et diffusjonstett lag? Isolere deretter med hva man vil oppå det?
og hva oppnår du med det da? Har du et gammelt hus så får du nok det beste resultatet med å komplettere det du har med mer spon eller så sprøyte inn noe mer moderne cellulose eller lignende. Da kan man bare fylle på som de gjorde før og man trenger ingen luftspalter og annet dill og alt puster veldig bra likevel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.