Er det papp over isolasjonen på bjelken?

Og fikk du svar angående nedbøyningen?

• Liker
freddemp5a
  • Laddar…
det er vel luftspalten som er over bjelken og derover noen slags plate... nei, jeg har ikke spurt om nedbøyningen men stoler på at konstruktøren og kontrollansvarlig har kontroll på situasjonen.. De sier at det skal være nok med et lag gips i taket. Oppfyller brannkravene da, så det er tilstrekkelig tid for evakuering. Skulle eventuelt kunne sjekke hva det koster å i stedet ha to lag gips... må vurdere kostnaden. Risikoen for sprekker mm i skjøtene er vel mindre om jeg har to lag gips ... Et tak med isolasjonsplater merket "PAROC" og trelekter, under konstruksjon ved siden av rød takstein.

Sist redigert:
Jeg skulle spørre hvordan de har kommet frem til at en gipsplate er nok. Kravet burde være R30, som normalt oppnås med f.eks. 2 gipsplater. Avhengig av type isolasjon og tykkelse kan det dog være nok med en plate. Om det kreves 2 plater, da skal du ikke betale ekstra for det da byttet av bjelke foranlediget kravet om to lag gips.

• Liker
freddemp5a
  • Laddar…
Et spørsmål angående isoleringen. I konstruksjonstegningene er det angitt 400 mm løsull, men vi har tenkt å bruke Knauf brune miljøvennlige isolering (ecobat & ecoblanket) og ifølge Knauf tilsvarer 340 mm av deres isolering 400 mm løsull.

Jeg kan tenke meg at mengden isolering i skråtaket påvirker også risikoen for kondens mm - jeg tenker igjen på ståldraget (som allerede har fått 70 mm steinull over). Er det klokt å holde seg til 340 mm av Knaufs glassull, eller er det noen fordel (bortsett fra at man sparer energi) å ha tykkere isolering?

Løsull pakker seg ifølge ryktet og da får du en uisolert glippe nærmest stålbjelken, noe som ikke er bra hvis det stemmer.

Nei det finnes ingen annen fordel som jeg kjenner til som er relevant.

Dog bør du avstemme med konstruktøren angående bytte av isoleringstykkelse, taket er jo bygget for 400 mm isolering og å bytte vil gi et tomrom på 60 mm.

• Liker
freddemp5a
  • Laddar…
Stemmer nok at det ikke finnes lagerbjelker som duger, testet litt raskt å sette inn tallene i moelvens dimensjoneringsprogram og de hadde ingen som klarte av 11m spennvidde på 10m bredt hus i snøzone 1,5.

8m spennvidde, betongtakstein på taket ga 630mm høy bjelke (deres største).

En ting å huske på, når man beregner belastning på bjelke som har kun to støtte (en i hver ende) så blir belastningen avhengig av lengden opphøyd i 4, så det begynner å skene ganske fort, og en meter har større betydning enn hva man tror, og det er derfor man har bærende vegger i nærheten av midten av huset.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.