75 mm steinull/mineralull på og ned mot sidene av stålbjelken foreslo konstruktøren, og ansvarlig for kontroll tror det skal være nok. Noen andre jeg snakket med på Norisol mente man skulle kle inn bjelken i lamellmatte med tette fuger, for hvis det blir kondens kan det dryppe fra bjelken. Men som sagt, ansvarlig for kontroll, som skal være kunnig, og også ha autorisasjon for avanserte konstruksjoner og er lærer på Ark. høyskolen sier det skal være nok...
takutspring på gavlene? Altså at taket går ut en del utenfor fasaden?
Jeg ifølge fasadetegningene skal det være så, men jeg har ikke sett noen tegning over akkurat det.
Heisann. Stål er den absolutt beste løsningen, det tåler lengre spennvidder og det bygger ikke like mye, limtre for tilsvarende lengde ville bli ekstremt tykt og det ser ikke klokt ut, vi ligger litt etter i Sverige og bruker faktisk fortsatt mye limtre, til tross for stålets overlegne egenskaper.
Noen nevnte brannegenskapene, hvilket ikke er så stor forskjell som lobbyister forsøker å fremstille, legg 1-2 lag gips og det er greit.
Litt etter i Sverige? Som om stålbjelker skulle være en ny oppfinnelse. Er enig i at det er å foretrekke i dette tilfellet, men jeg foretrekker limtre 9ggr av 10!
Litt etter i Sverige? Som om stålbjelker skulle være en ny oppfinnelse. Enig i at det er å foretrekke i dette tilfellet, men jeg foretrekker limtre 9 av 10 ganger!
Og den tiende gangen finner du hjemme hos meg. Ved utbygging så trengte man å overbygge en åpning på 6 meter, og valgte tre. Men siden man ikke ville ta for mye takhøyde ble den for lav. Så mye nedbøying at yttertaket svikter litt, og man har vært nødt til å kle det inn igjen for at man ikke skal se nedhenget i taket.
Med stål hadde det ikke vært det minste problem. Om man hadde fått være med når det ble gjort...
Som jeg ser det er jo fordelene at bjelken er slankere, dette påvirker kanskje ikke ditt hus om du nå skal isolere så mye at limtredrageren uansett ville blitt dekket. Brannegenskapene er jo noe dårligere, men du slipper brannsikringsmaling siden huset regnes som egen celle (tror jeg). Den største fordelen er jo at du slipper organiske materialer, som dessuten ellers ville ligget i kontakt med en stamme som kan bære enorme mengder fukt.
Personlig forstår jeg ikke hvorfor man skulle ønske å blande inn organiske materialer hvis man bygger et steinhus for øvrig.
Ja bjelken var skikkelig kraftig... der den ligger nå er det vanskelig å komme til og måle den. Her kan man se bilder fra i dag når taket begynner å komme på plass. Man kan også se isoleringen ovenfor bjelken, 70 mm, for å bryte kuldebroen, og deler av luftspalten.
Jeg var jo bekymret for at det skulle bli vanskelig å feste gipsplatene på innertaket, men bekymringen er nok ubegrunnet. Det ser ut til å være lett å gjøre takket være takstolenes konstruksjon - man trenger overhodet ikke feste noe i selve stålbjelken. Foruten takstolene selvfølgelig, men de er jo allerede på plass.
Liker romfølelsen!