Jeg holder på å oppføre et lettbetonghus og har nettopp oppdaget at byggefirmaet har satt inn en I-bjelke i jern i mønet, som skal bære opp taket, og ikke en limtrebjelke slik det står i leveransebeskrivelsen.
Det er altså en endring som er gjort uten min tillatelse.

Er en I-bjelke i jern likeverdig med en limtrebjelke? Jeg kan tenke meg at det finnes fordeler og ulemper med begge. For meg som legmann høres det ut som om det blir lettere - og dermed billigere - å ordne med isoleringen av skråtaket (skal gjøres med plater av glassull) og gipsingen av innertaket hvis man har en limtrebjelke. Det burde vel være lettere å feste (bore & spikre) i tre, enn i metall, selv om det selvfølgelig finnes løsninger for en I-bjelke også.
Men siden det ikke inngår i byggefirmaets oppdrag - men heller mitt eget - å isolere skråtaket og gipse, så høres det ut som om de har gjort en endring som kan påvirke den konstruksjonen jeg skal lage.

Takstolene vil man selvfølgelig kunne bruke for å feste isoleringen og gipsen.

Hva sier dere til hva byggmesteren har gjort? Lettbetonghus under konstruksjon med en jern I-bjelke ved mønet for å bære taket, omringet av grå himmel og trær.

Samt at den må brannisolerast da limtre har høyere tålighet mot brann, sammenlignet med metall som mykner og gir etter. Snakk med konstruktøren om hva som gjelder ved denne endringen samt også med byggefirmaet om de har regnet på det hele samt hvordan de skal løse brannsikkerheten og også innfesting/isolering for din del.

Brannegenskapene tror jeg ikke man trenger å ta hensyn til når det gjelder et enebolig. Hele huset er en branncelle.

Trolig blir det mest fordeler med ståldragere. Du slipper å ha en synlig drager som stikker ned.

Fortsett å kontakte konstruktøren eller kommunen (som skal godkjenne det hele?) slik at det ikke blir problemer med papirene.

Jeg vil hevde at en stålbjelke skaper en solid kuldebro, med påfølgende risiko for kondens og mugg.

Hvordan det blir å montere gipsen avhenger av hvor langt takstolene kommer til å stikke ned, men det blir sannsynligvis trøblete rundt bjelken som antagelig må kles med noe det går an å skru i.

Jeg ville ikke akseptert endringen uten videre, og i hvert fall absolutt konsultert konstruktøren.

• Liker
freddemp5a og 1 annen
  • Laddar…
Det er et tomannsbolig, ettersom vi skal ha en utleieleilighet på størstedelen av annen etasje.

At ståldragere har andre (=dårligere) varmekapasiteter mistenkte jeg allerede tidligere, men ikke at det kan være så alvorlig.
Kontrollansvarlig er også meget overrasket over endringen.

Det finnes en grunn til at konstruktøren ikke har valgt stålbjelke. Byggetillatelsen er dessuten gitt med Limtrebjelke så det skal inn nye konstruksjonstegninger som skal godkjennes. Å feste noe på stålbjelken er ikke noe problem, men den er som sagt en avvikelse fra konstruksjonen som konstruktøren har gjort. Nå er det byggfirmaet som er konstruktører og dermed ansvarer for at det er en tilstrekkelig kraftig bjelke.

Det har vel ikke kommet fram at det er byggefirmaet som er konstruktøren, eller har jeg gått glipp av noe?

Byggfirmaet eller den som har gjort endringen blir automatisk konstruksjonsansvarlig om man endrer en allerede godkjent konstruksjon. Det ansvaret ligger jo ikke lenger hos opprinnelig konstruktør.

• Liker
Tozih
  • Laddar…
Såvidt jeg tolker tråden så er forskjellen mot leveransebeskrivelsen. Det står ingenting om at dette er en konstruksjonsendring, i forhold til byggetillatelsen. Det kan jo være sånn at man oppdaget at limtre ville måtte ha urimelige dimensjoner, når konstruksjonen ble beregnet. Og at lev. beskrivelsen kan være en tidligere standardbeskrivelse.

Hva er målene på huset, hvor lang spennvidde har bjelken, og hvor bredt er taket som belaster bjelken?

Er det ikke alltid en konstruksjonsendring hvis man bytter matrl i bærende deler?

Jo det er byggefirmaet som står for konstruktør, og vi har hatt møte nå på morgenen på byggeplassen. Bygget er stoppet til vi har oppklart dette.

Limtrebjelke inngår dels i leveransebeskrivelsen men også i de konstruksjonshandlingene som er godkjent av kommunens byggesaksavdeling.

Konstruktøren sier at man byttet til stålbjelke fordi det ikke finnes limtrebjelker som er tilstrekkelige. Huset er 11 meter langt, og det er som sagt lettbetongvegger - 365 mm tykke. Limtre ville også, sier han, bli for klumpete og stikke ned (gå for langt ned gjennom taket og isolasjonen hvis dere skjønner hva jeg mener. Stemmer det at det ikke ville ha fungert med en limtrebjelke?

Konstruktøren skal ordne en ny tegning i dag og også vise hvordan de mener man kan løse problemet med kuldebroen - de pratet om at man eventuelt kan isolere ovenpå stålbjelken. Og kanskje til og med heve veggene noe for å gi plass til isolasjonen av bjelken. Man forstår at de gjerne vil unngå å fjerne stålbjelken - det ville medføre store kostnader for dem, ikke bare material - limtrebjelke, og nye takstoler - men også arbeidskostnader, snekkere som ikke kan fortsette å jobbe.

Summa summarum, går det å løse problemet med kuldebroen hvis man beholder stålbjelken?

Det virker som det ikke ville være noen større problemer å isolere og gipse med takstolene som underlag - men det skal de vise med tegninger også.

Sist redigert:
Huset er altså 10x11 meter, og bjelken går på den lengre siden av huset. (et toetasjes hus med 23 graders takvinkel)

Sist redigert:
Selvfølgelig går det å løse! Stålbjelke er sannsynligvis den beste løsningen alt i alt for en såpass lang spennvidde.

Man lurer dog på hvordan konstruksjonstegningene var laget som nå ikke anses som mulige å utføre?

Se som sagt også til at endringen godtas av kommunen og at alle papirer blir korrekte hva gjelder byggesakspapirer.

• Liker
freddemp5a
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.