MultiMan MultiMan skrev:
Kanskje dette innlegget får en til å tenke så? [lenke]

Vistades mye i Gullringen under mine tenår på 1970-tallet da husfabrikken var i full gang. Hva som ble sagt var fabrikanten Krister Ansgarius var sparsom og ønsket minst mulig regelstørrelse og fabrikken brukte lettregler tidlig.
Ja, småhusprodusentene pleier generelt ikke overdimensjonere og serieproduksjon gjør at prosjekteringskostnaden kan spres på flere stammer med samme utførelse. Et hus man bygger en gang med akkurat det utførelsen blir det raskt dyrere i arbeidskostnad enn man sparer i materialer å finoptimalisere virkelig, og erfaringen viser ofte at forutsetningene endres under byggeprosessen og blir en problemløser når det finnes litt ekstra kapasitet.

Det er virkelig en balansegang i det der, og at det ikke er så enkelt at alle elementer er overdimensjonert er et tegn på kvalitet i seg selv. I den beste av verdener har man en god objekts-spesifikk kravstilling som man optimerer så den oppnås med så liten materialbruk som mulig.

• Liker
Jansson69 og 1 annen
  • Laddar…
S Shaft1 skrev:
Vi som gikk videregående på 80-tallet kan dette ja!
Jeg har sett en del feil der i troen på at man gjør rett så blir det galt..
Jeg liker tilnærmingen din 👍
Haha, jeg gikk i en videregåendeklasse i 1984 der hele klassen utenom meg trodde at når man regner ut varmekoeffisienten på et kjøleskap, trodde de at et kjøleskap har en venstreside og en høyreside samt overside, underside og forside men ingen bakside! For der er det jo en vegg!
Jeg skulle gjerne sett noen av dem installere et kjøleskap som mangler bakside.
(Har for så vidt ikke med dette problemet å gjøre, men viser bare hvor galt man kunne tenke på 80-tallet. Og sikkert ikke bare på 80-tallet.😆)

13th Marine 13th Marine skrev:
@Gullringen hvilken snøson befinner dere dere innenfor? Og kan du måle opp dimensjonen på overrarm og underrarm? (om du ikke har det i noen tegning)
Snøson 2,5. Overarm 165x45, underarm 140x45.

Det finnes en rute i tegningene som sier snølast 150kg/kvm.

• Liker
Donn og 1 annen
  • Laddar…
Har huset rast enda? Hvor er TS - vi krever svar.

Mvh

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Har stått og holdt opp taket i en uke nå, har hatt litt vanskelig for å svare i mellomtiden 😅

• Haha
  • Liker
Mirkan og 7 andre
  • Laddar…
G Gullringen skrev:
Snøson 2,5. Overarm 165x45, underarm 140x45.

Finnes en rute i tegningene som sier snølast 150kg/kvm.
Stemmer med de tabeller som er lastet opp under forutsetning at treverket har c24-klassifisering.
Spørsmålet er om det går an å se på takstolene.

Snølast på 150kg høres dog mer ut som snøson 1.5.

13th Marine 13th Marine skrev:
Stemmer med de tabellene som er lastet opp forutsatt at treverket holder c24-klassifisering.
Spørsmålet er om det går å se på takstolene.

Snølast på 150kg høres dog mer ut som snøsone 1.5.
Ja det føles som om det ble regnet litt for lavt den gangen. Det kommer til å bli en bjelke i taket da det føles som at selv om det er frittbærende takstoler så vil jeg støtte det opp.

• Liker
Henrik Lindberg og 2 andre
  • Laddar…
G Gullringen skrev:
Ja det føles som at det ble regnet litt for lavt på den tiden. Kommer til å bli en bjelke i taket da det føles som at selv om det er frittbærende takstoler så vil jeg stive opp det.
Eller så regnet man enkelt og greit med at bygningen som helhet skulle fungere utmerket sammen med de noe spinkle innerveggene.
En bjelke fikser den vertikale lasten, vindlastens påvirkning gjør den dog ikke mye for. Så veggens stabiliserende virkning mister du uansett.
Men litt mer knaking i høststormene kan man kanskje leve med.

• Liker
evertb
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.