61.389 lest ·
127 svar
61k lest
127 svar
Hvorfor sank taket, tok ned innervegg
Ja, småhusprodusentene pleier generelt ikke overdimensjonere og serieproduksjon gjør at prosjekteringskostnaden kan spres på flere stammer med samme utførelse. Et hus man bygger en gang med akkurat det utførelsen blir det raskt dyrere i arbeidskostnad enn man sparer i materialer å finoptimalisere virkelig, og erfaringen viser ofte at forutsetningene endres under byggeprosessen og blir en problemløser når det finnes litt ekstra kapasitet.MultiMan skrev:
Det er virkelig en balansegang i det der, og at det ikke er så enkelt at alle elementer er overdimensjonert er et tegn på kvalitet i seg selv. I den beste av verdener har man en god objekts-spesifikk kravstilling som man optimerer så den oppnås med så liten materialbruk som mulig.
Haha, jeg gikk i en videregåendeklasse i 1984 der hele klassen utenom meg trodde at når man regner ut varmekoeffisienten på et kjøleskap, trodde de at et kjøleskap har en venstreside og en høyreside samt overside, underside og forside men ingen bakside! For der er det jo en vegg!S Shaft1 skrev:
Jeg skulle gjerne sett noen av dem installere et kjøleskap som mangler bakside.
(Har for så vidt ikke med dette problemet å gjøre, men viser bare hvor galt man kunne tenke på 80-tallet. Og sikkert ikke bare på 80-tallet.😆)
Har huset rast enda? Hvor er TS - vi krever svar.
Mvh
Mvh
Har stått og holdt opp taket i en uke nå, har hatt litt vanskelig for å svare i mellomtiden 😅
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 innlegg
Stemmer med de tabeller som er lastet opp under forutsetning at treverket har c24-klassifisering.G Gullringen skrev:
Spørsmålet er om det går an å se på takstolene.
Snølast på 150kg høres dog mer ut som snøson 1.5.
Ja det føles som om det ble regnet litt for lavt den gangen. Det kommer til å bli en bjelke i taket da det føles som at selv om det er frittbærende takstoler så vil jeg støtte det opp.13th Marine skrev:
Eller så regnet man enkelt og greit med at bygningen som helhet skulle fungere utmerket sammen med de noe spinkle innerveggene.G Gullringen skrev:
En bjelke fikser den vertikale lasten, vindlastens påvirkning gjør den dog ikke mye for. Så veggens stabiliserende virkning mister du uansett.
Men litt mer knaking i høststormene kan man kanskje leve med.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Varför har mellantaket rasat i en gammal timmerlada?
Lösvirke & Timmerhus -
Varför syns spikarna i taket?
Färg, Måla & Tapetsera -
Varför måste man ha ångspärr/åldersbeständig plast i taket på vinden
Tak & Vind -
Varför ser taket ut så här vid ventilationen?
Tak & Vind -
Varför finns det inga små luftvärmepumpar som man hänger i taket?
Värmepumpar