Huddingebo Huddingebo skrev:
Synes ikke at de takstolene ser det minste frittbærende ut.
Ville de klare 7-8m fri spennvidde?

Sank det 10mm initialt så vil det garantert fortsette å synke.
Jeg anser at det er et typisk eksempel på en frittbærende fagverkstakstol, produsert uten problemer frittbærende til større spennvidder enn hva som er aktuelt her.

• Liker
försänkaren
  • Laddar…
Synes ikke at de der takstolene ser det minste fribærende ut.
Skulle de klare 7-8m fri spennvidde?

Sank det 10mm initialt så kommer det garantert til å fortsette å synke.
Her finner du fakta. Fra takstolsboken. Skjematisk tegning av takstol med en vinkel på 27 grader, inkludert dimensjoner og tabeller for diagonaler og oppleggskrefter. Tabell fra takstolsbok som viser tillatte spennvidder for ulike kombinasjoner av over- og underarmsdimensjoner samt deformasjoner ved ulike snøsoner.

• Liker
lars_stefan_axelsson og 3 andre
  • Laddar…
G Gulldus skrev:
Jeg anser at det er et typeksempel på en frittbærende fagverkstakstol, produseres uten problem frittbærende til større spennvidder enn hva som er aktuelt her
Ja og hva vil du ha sagt med det?
Jeg har aldri påstått at det ikke går an å konstruere frittbærende takstoler. Selvfølgelig går det.
Jeg har selv bygget slike i snøsone sørlige Lappland med lignende spennvidde som huset det gjelder her.

Sist redigert:
K Kane skrev:
Her finner du fakta. Fra takstolsboken.[bilde][bilde]
Ja, så pleier det å se ut.
Har bøker med slike tabeller hjemme. Både eldre og noen halvnye (80-tallet)

Ja, så pleier det å se ut.
Har bøker med slike tabeller hjemme. Både eldre og en halvsny (80-tallet)
Din første kommentar i emnet
”Synes ikke at de der takstolene ser det minste fribærende ut.
Skulle de klare 7-8m fri spennvidde?”

• Liker
13th Marine
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Din første kommentar i emnet
"Synes ikke at de der takstolene ser det minste frittbærende ut.
Skulle de klare 7-8 m fri spennvidde?"
Ja, beregn dimensjonene og regn inn effektene av hvordan de forskjellige reglene er sammenføyd med hverandre og se om de oppfyller dagens krav til helt frittbærende takstoler.
Designen er én ting, dimensjoneringen en helt annen...

@Gullringen hvilken snøson er dere innenfor? Og kan du måle opp dimensjonen på overramb og underramb? (om du ikke har det i noen tegning)

Ja, regn ut dimensjonene og ta med effektene av hvordan de ulike bjelkene er sammenføyd med hverandre, og se om de oppfyller dagens krav til helt frittbærende takstoler. Designen er én ting, dimensjoneringen en helt annen...
Nå var det vel likevel kravene den dagen de ble konstruert som var gjeldende.
Skulle gjette på at materialet i dagens takstoler er spinklere enn de man spikret sammen på stedet da.
Finnes naturligvis også takstolstegninger som byggherrene har brukt. Der angis hvordan de skal sammenføyes og med hvor mange spiker mm.

GoC GoC skrev:
Nå var det vel uansett kravene den dagen da de ble konstruert som var gjeldende.
Skulle gjette på at materialet i dagens takstoler er svakere enn de man spikret sammen på stedet da.
Finnes naturligvis også takstolstegninger som byggere har brukt seg av. Der angis hvordan de skal sammenføyes og med hvor mange spiker osv.
Viktigst her kanskje, hvor mye hensyn tok man til de inntegnede innerveggene når man tegnet et prispresset prefabhus?

Ja og hva vil du ha sagt med det?
Jeg har aldri hevdet at det ikke går å konstruere selvbærende takstoler. Selvfølgelig går det.
Jeg har selv bygget sånne i snøsone sørlige Lappland med lignende spennvidde som huset i spørsmål her.
om du leser en gang til hva du skriver og hva jeg svarer så forstår du nok

Viktigst her kanskje, hvor mye hensyn tok man til de inntegnede innerveggene da man tegnet et prispresset prefabhus?
I og med at innertaket skulle monteres FØR innervegger så kan du vel regne ut selv. Og hvordan vet du at huset var prispresset? Er så klart ingen grunn til ikke å dimensjonere takstolene korrekt.

MultiMan
GoC GoC skrev:
I og med at himlingen skulle monteres FØR innervegger, så kan du vel regne ut selv. Og hvordan vet du at huset var prispresset? Det er selvsagt ingen grunn til å ikke dimensjonere takstolene riktig.
Kanskje dette innlegget får en til å tenke så? https://www.byggahus.se/forum/threa...tog-ner-innervaegg.558173/page-3#post-6342351

Oppholdt meg mye i Gullringen i tenårene på 1970-tallet da husfabrikken var i full gang. Hva som ble sagt var fabrikkeier Krister Ansgarius var sparsom og ønsket minst mulig regelstørrelse og fabrikken brukte lettbjelker tidlig.

• Liker
lars_stefan_axelsson og 2 andre
  • Laddar…
G Gulldus skrev:
om du leser en gang til hva du skriver og hva jeg svarer så forstår du nok
Det er snarere du som nekter å forstå hva jeg vil ha sagt.
Dvs at bare fordi en takstol utseendemessig ser ut som en frittbærende takstol av en viss modell, betyr ikke at den er dimensjonert for å fullt ut fungere som en slik.
Man må regne på den og studere hvordan den er satt sammen for å være sikker.

• Liker
MultiMan og 2 andre
  • Laddar…
Var vel så at man bygde disse husene ved å mure opp underetasjen og fikse hvelvet. Etter det ble ytterveggene reist, og takstoler og yttertak montert. Da hadde man en værbeskyttelse der man i ro og mak kunne bygge opp alt innmaten i huset uten avhengighet av vær og vind. Så en ganske smart løsning for en kostnadseffektiv bygging. Dette krevde så klart frittbærende takstoler...

Hva menes med "riktig overhøyde" når man spikrer fagverk som det står på tegningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.