Ja det var akkurat det jeg mente. Da skal jeg tenke på det der med hengsel siden. Hva menes med å Sala ut karmen?

Ja, tenk på det der med hengslene for ellers går ikke døren å åpne helt uten at den tar i veggen. Med å frese ut menes at du utvider karmen så mye som mangler fordi at din vegg blir tykkere enn karmen. Du setter ganske enkelt planhøvlet virke på karmen (den siden som IKKE hengslene sitter på) for å få det i liv med veggen.

Illustrasjon som viser dørkarmens plassering i en vegg, inkludert smyg og foring, med etiketter for hvert element.

Hvor tykk er veggen? Om man setter osb på begge sider av en 70 vegg går det bra med en 92 karm.

Mikael_L
Så er det også bredere karmer å kjøpe. Men de er nok dyrere og er kanskje ikke lagervare og må bestilles (sånn var det i alle fall hos "min" byggevareforhandler når jeg skulle ha to).

Men med 45mm stendere i veggen og så OSB + gips pbs så fungerer en 92 mm standardkarm. Med 70mm stendere og OSB + gips pbs så utforer man enten eller kjøper en 118 mm karm.

Det finnes jo et antall ulike bredder så det passer direkte med OSB.

• Liker
Chang-Yoon
  • Laddar…
Hei Drar i gang denne gamle tråden igjen og se om noen biter på. Vi bygger nytt hus og funderer på hvordan man kan få stille innervegger uten at de er for tykke. Akkurat nå heller det mot, 70 regel i gulv/tak 45 regler / som er lagt omlott cc45. isolasjon i veggen og enkelgips på + dobbeltgips på 2. siden. Men spørsmålet er om det egentlig er noen stor idé å bruke tid på veggene når dørene har sprekker for ventilasjonen. Og sprekkene kan man jo ikke bygge bort. Er det å kaste bort pengene og tiden med å saxe 45ere og kjøre dobbeltgips?

...dessuten så er det jo stikkontakter i veggene som lekker lyd..kanskje bedre å dele veggen med en 13 gips (som er tett) 45 lekter på hver side og 13 gips på respektive veggside..hva tror dere?

B
Vi bygde om våre innervegger (ikke alle ennå...) før var det 70 regel og enkelgips, uten isolasjon. Så kjørte vi 70 regel, med kortlinger, stenullsisolasjon. Plyfa+gips på begge sider. Så fuget alle kanter. Ble utrolig mye stillere.....

Sist redigert:
Toppen Boan - har dere el kontakter i veggen eller rettere sagt merker dere forskjell på en vegg med eller uten kontakter? Har dere luft spalte i dørene? Lekker det ikke mye lyd der?

B
Vi har ftx så vi var tvunget til å ha litt luftspalte, men vi satte inn tunge dører så det er ok. Men skal det være riktig bra skal det være tunge, tapphengte dører og overluftdon. Jo, har bokser men det tror jeg ikke er så ille...

OK- takk Boan. Vi skal ha FTX med. Hva heter dørene?

Riktige proffer kjører med plywood.
OSB er for stikkete og skjørt.

• Liker
MarcusK
  • Laddar…
E el_richard skrev:
Skikkelige proffer bruker plywood.
OSB er for stikkende og skjørt.
Og vi som er litt mer beskjedne setter opp 19x190 mm trepanel.
Ingen rariteter som gips og OSB ikke :cool:

Ingen har skrevet om betydningen av at en tyngre vegg motvirker spredningen av vibrasjonslyd fra f.eks. kjøkkenvifter og ventilasjonsaggregater! Vi har bare enkel gips med fliser på kjøkkenet, og viften brummer i stenderverket, så det blir trykk i ørene i rommet på andre siden av veggen! Byggherren klaget hos hvitevareleverandøren, som byttet vifte, men det ble ingen forskjell. Sånn bygger man hvis man vil selge en VAZ til prisen av en Mercedes.

Hole-in-ones fungerer dårlig i osb og med essves osb-skruv drar ikke skiven inn i stålregel om man ikke klarte å få det tett mot før siden den av en eller annen uforklarlig grunn er helgjenget.

Om det er noe jeg angrer på så er det at jeg har brukt osb på kjøkkenet i stedet for plyfa. Å sette opp ting i gammel enkelgips er forferdelig.

• Liker
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.