Mikael_L
Sponplater er faktisk ikke så dumme å feste i (selv 10 og 12mm). Men, man bør forbore før man skrur, ellers er det relativt stor risiko for at det ikke sitter så bra. Og dette ekstra momentet er jo en stor ulempe for sponet.

Cheesen
Anders & Ming Anders & Ming skrev:
en fråga sponplater kontra OSB hvilken er sterkest? Sponplaten koster 73 kr og OSB 128 kr
Har du tatt inn tilbud? Sjekk da også hva plyfa koster... Har du flaks så blir den ikke spesielt mye dyrere men sluttproduktets kvalitet økes betydelig.

Eller så kjører du med Gyprocs Habito plate. Da holder det med 1 platelag og du slipper OSB i veggene. Du kan henge opp 35 kg uten plugg eller molly i Habito platen som er veldig hard.

S SpackelFredrik skrev:
Eller så kjører du med Gyprocs Habito plate. Da holder det med 1 platelag og du slipper OSB i veggene. Du kan henge opp 35 kg uten plugg eller molly i Habito platen som er ekstremt hard.
Synd bare at den er så utrolig dyr.
Hadde tenkt å ha det selv, men ble 50-60% dyrere.

Cheesen Daniel Östberg skrev:
Har du tatt inn tilbud? Sjekk da også hva plyfa koster... Har du flaks så blir den ikke spesielt mye dyrere, men sluttproduktets kvalitet økes betraktelig.
På hvilken måte økes kvaliteten betraktelig med plyfa i stedet for OSB under gipsen? :)

Forskjellen mellom OSB og spon er dobbelt så stor som mellom plyfa og OSB (trekkbelastning i skruens lengderetning).

Ingenting faller ned med OSB, men vil man "kaste penger ut av vinduet" for følelsen så kjør plyfa...

Man kan jo sjekke prisen i alle fall. Om det bare skiller noen hundrelapper, vet jo jeg hva jeg ville valgt. Jeg har en tendens til alltid å skjære meg på OSB-plater, så fra et håndteringssynspunkt velger jeg lett plyfa.

• Liker
RoBo
  • Laddar…
ok, skal nå ut med tilbud på OSB og gips Da benytter jeg anledningen til å sjekke øvrige materialer lokalet skal ha EI 30 men taket skal ha EI 60 så der må jeg ha dobbel gips

sånn ser lokalet ut utenfra

• Rød bygning med fire hvite garasjeporter og en liten dør, snødekket omgivelser, liten traktor med skuffe foran.
  • Liker
Tokslut
  • Laddar…
Cheesen
FredrikR FredrikR skrev:
På hvilken måte heves kvaliteten vesentlig med plywood i stedet for OSB under gipsen? :)

Forskjellen mellom OSB og spon er dobbelt så stor som mellom plywood og OSB (strekkbelastning i skruens lengderetning).

Ingenting faller ned med OSB, men vil man "kaste penger i sjøen" for følelsen, så bruk plywood...
Har sett både kjøkkenskap og rekkverk som "falt ned" da osb har gitt etter. I begge tilfellene så løsnet en bit fra osb-en og dro med seg en del gips. Lover at det ikke hadde skjedd om det satt plywood der bak.

I våtrom så skal det være enten gips&plyfa eller gips&osb med kottlinger der servant mm skal skrues opp, grunnen er at osb lettere går i stykker enn hva plyfa gjør.

Det trenger ikke å være doble plater bare fordi det er et våtrom.

En tillegg om det ikke har blitt skrevet ennå:
Det blir jo også lettere å sette opp gipsplaten mot en stum overflate der du kan skru hvor som helst samt at du ikke trenger å være så nøye med målene når du setter OSB i kombinasjon med gips. Du kan bruke avkapp på en helt annen måte. Det blir også enklere å sparkle om du har bommet med gipsplaten et sted.

Vi har satt sponplater bak alle gipsplater. Dels for lyddemping og dels for å kunne feste bilder, sette opp hyller osv.

Vet ikke hvorfor man velger OSB i stedet for spon? Er det billigere?

Det er betydelig sterkere.

Mikael_L
Vel, OSB er bare ubetydelig sterkere enn en korrekt festet skrue i sponplate.

Likevel er det korrekt å forbore i sponplate før man skrur inn skruen for å oppnå den garantert mest holdbare festingen.
Dette er fordi sponplate noen ganger deler seg i midten og halvparten forsvinner som et krater bak hvis man bare presser inn en skrue uten å forbore.

Så det er i prinsippet like holdbart, men derimot kreves det ekstra tiltak for å være sikker på denne perfekte festingen.

• Liker
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.