Mikael_L
Spånskiva är faktiskt inte så tokigt att fästa i (även 10 och 12mm). Men, man bör förborra innan man skruvar, annars är det relativt stor risk att det inte sitter så bra.
Och detta extra moment är ju en stor nackdel för spånet.
 
Cheesen
Anders & Ming Anders & Ming skrev:
en fråga spånskiva kontra OSB vilken är starkast? Spånskivan kostar 73 kr och OSB 128 kr
Har du tagit in offerter ? Kolla då även vad plyfa kostar... Har du flyt så blir den inte speciellt mycket dyrare men slutproduktens kvalitet höjs avsevärt.
 
Eller så kör du med Gyprocs Habito skiva. Då räcker det med 1 skivlag och du slipper OSB i väggarna. Du kan hänga upp 35 kg utan plugg eller molly i Habito skivan som är ruggigt hård.
 
S SpackelFredrik skrev:
Eller så kör du med Gyprocs Habito skiva. Då räcker det med 1 skivlag och du slipper OSB i väggarna. Du kan hänga upp 35 kg utan plugg eller molly i Habito skivan som är ruggigt hård.
Synd bara att den är så rackarns dyr.
Hade tänkt ha det själv, men vart 50-60% dyrare
 
Cheesen Daniel Östberg skrev:
Har du tagit in offerter ? Kolla då även vad plyfa kostar... Har du flyt så blir den inte speciellt mycket dyrare men slutproduktens kvalitet höjs avsevärt.
På vilket sätt höjs kvaliteten avsevärt med plyfa istället för OSB under gipset? :)

Skillnaden mellan OSB och spån och dubbelt så stor som mellan plyfa och OSB (dragbelastning i skruvens längdriktning).

Inget ramlar ner med OSB, men vill man "slänga pengar i sjön" för känslan så kör plyfa...
 
Man kan ju kolla priset i alla fall. Om det bara skiljer någon eller några hundringar, vet ju jag vad jag skulle valt. Jag har en tendens att alltid skära mig på OSB-skivor, så ur hanteringssynpunkt väljer jag lätt plyfa.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
ok, ska nu ut med offerter på OSB och gips Då passar jag på att kolla övriga material lokalen ska ha IE 30 men taket ska ha IE 60 så där måste jag ha dubbel gips
 
så här ser lokalen ut utifrån
 
  • Röd byggnad med svart tak och fyra garageportar, en vit dörr och en hjullastare utanför i snön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Cheesen
FredrikR FredrikR skrev:
På vilket sätt höjs kvaliteten avsevärt med plyfa istället för OSB under gipset? :)

Skillnaden mellan OSB och spån och dubbelt så stor som mellan plyfa och OSB (dragbelastning i skruvens längdriktning).

Inget ramlar ner med OSB, men vill man "slänga pengar i sjön" för känslan så kör plyfa...
Har sett både köksskåp och handledare som "ramlat ner" då osb har gett vika. I båda fallen så lossnade en bit ur osbn och drog med sig en del gips. Lovar att det ej hänt om det suttit plyfa där bakom.
 
I våtutrymmen så ska det vara antingen gips&plyfa eller gips&osb med kottlingar där tvättställ mm ska skruvas upp, anledningen är att osbn lättare går sönder än vad plyfa gör.
 
Det behöver inte vara dubbla skivor bara för att det är ett våtrum.
 
Ett tillägg om det inte har skrivits än:
Det blir ju också lättare att sätta upp gipsskivan mot en stum yta där du kan skruva var som helst samt att du inte behöver vara så noga med måtten när du sätter OSB i kombination med gips. Du kan använda spillbitar på ett helt annat sätt. Det blir också enklare att spackla om du missat med gipsskivan någonstans.
 
Vi har satt spånskivor bakom alla gipsskivor. Dels för ljuddämpning och dels för att kunna fästa tavlor, sätta upp hyllor osv.

Vet inte varför man väljer OBS istället för spån? Är det billigare?
 
Det är betydligt starkare.
 
Mikael_L
Nja, OSB är bara obetydligt starkare än en korrekt fäst skruv i spånskiva.

Dock är det korrekta att förborra i spånskiva innan man skruvar in skruven för att erhålla garanterat hållbaraste infästningen.
Detta för att spånskiva ibland delar sig i mitten och hälften försvinner som en krater bakom om man bara våldar in en skruv utan förborra.

Så det är i princip lika hållbart, men däremot krävs det extra moment för att vara säker på denna perfekta infästning.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.