304 718 läst ·
348 svar
305k läst
348 svar
Varför kör alla med OSB bakom gips?
Spånskiva är faktiskt inte så tokigt att fästa i (även 10 och 12mm). Men, man bör förborra innan man skruvar, annars är det relativt stor risk att det inte sitter så bra.
Och detta extra moment är ju en stor nackdel för spånet.
Och detta extra moment är ju en stor nackdel för spånet.
Eller så kör du med Gyprocs Habito skiva. Då räcker det med 1 skivlag och du slipper OSB i väggarna. Du kan hänga upp 35 kg utan plugg eller molly i Habito skivan som är ruggigt hård.
På vilket sätt höjs kvaliteten avsevärt med plyfa istället för OSB under gipset?Daniel Östberg skrev:
Skillnaden mellan OSB och spån och dubbelt så stor som mellan plyfa och OSB (dragbelastning i skruvens längdriktning).
Inget ramlar ner med OSB, men vill man "slänga pengar i sjön" för känslan så kör plyfa...
Man kan ju kolla priset i alla fall. Om det bara skiljer någon eller några hundringar, vet ju jag vad jag skulle valt. Jag har en tendens att alltid skära mig på OSB-skivor, så ur hanteringssynpunkt väljer jag lätt plyfa.
ok, ska nu ut med offerter på OSB och gips Då passar jag på att kolla övriga material lokalen ska ha IE 30 men taket ska ha IE 60 så där måste jag ha dubbel gips
Har sett både köksskåp och handledare som "ramlat ner" då osb har gett vika. I båda fallen så lossnade en bit ur osbn och drog med sig en del gips. Lovar att det ej hänt om det suttit plyfa där bakom.FredrikR skrev:
Det behöver inte vara dubbla skivor bara för att det är ett våtrum.
Ett tillägg om det inte har skrivits än:
Det blir ju också lättare att sätta upp gipsskivan mot en stum yta där du kan skruva var som helst samt att du inte behöver vara så noga med måtten när du sätter OSB i kombination med gips. Du kan använda spillbitar på ett helt annat sätt. Det blir också enklare att spackla om du missat med gipsskivan någonstans.
Det blir ju också lättare att sätta upp gipsskivan mot en stum yta där du kan skruva var som helst samt att du inte behöver vara så noga med måtten när du sätter OSB i kombination med gips. Du kan använda spillbitar på ett helt annat sätt. Det blir också enklare att spackla om du missat med gipsskivan någonstans.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Vi har satt spånskivor bakom alla gipsskivor. Dels för ljuddämpning och dels för att kunna fästa tavlor, sätta upp hyllor osv.
Vet inte varför man väljer OBS istället för spån? Är det billigare?
Vet inte varför man väljer OBS istället för spån? Är det billigare?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det är betydligt starkare.
Nja, OSB är bara obetydligt starkare än en korrekt fäst skruv i spånskiva.
Dock är det korrekta att förborra i spånskiva innan man skruvar in skruven för att erhålla garanterat hållbaraste infästningen.
Detta för att spånskiva ibland delar sig i mitten och hälften försvinner som en krater bakom om man bara våldar in en skruv utan förborra.
Så det är i princip lika hållbart, men däremot krävs det extra moment för att vara säker på denna perfekta infästning.
Dock är det korrekta att förborra i spånskiva innan man skruvar in skruven för att erhålla garanterat hållbaraste infästningen.
Detta för att spånskiva ibland delar sig i mitten och hälften försvinner som en krater bakom om man bara våldar in en skruv utan förborra.
Så det är i princip lika hållbart, men däremot krävs det extra moment för att vara säker på denna perfekta infästning.
