Den store fordelen med sponplate er at man kan skruvlime dem mot trelekter og mot hverandres kortsider. Veggene blir utrolig stabile, og det går også med litt spenningstriks å rette en lett skjev trelekt til rett tilstand. Dette kan ikke gjøres med OSB p.g.a all voks og at platen beveger seg (1197mm for 1200-modul)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, OSB er bare ubetydelig sterkere enn en korrekt festet skrue i sponplate.

Dog er det korrekte å forbore i sponplate før man skrur inn skruen for å oppnå garantert holdbareste innfesting.
Dette fordi sponplate noen ganger deler seg i midten og halvparten forsvinner som et krater bak om man bare presser inn en skrue uten å forbore.

Så det er i prinsippet like holdbart, men derimot kreves det ekstra trinn for å være sikker på denne perfekte innfestingen.
Merker man ikke når sponplaten deler seg i midten? Hva mener du med krater? Nå blir jeg jo nervøs, da vi har sponplate overalt men har ikke sett noe slikt :o

catherineb catherineb skrev:
Merker man ikke når sponplaten deler seg i midten? Hva mener du med krater? Nå blir jeg jo nervøs, da vi har spon overalt men har ikke sett noe slikt :surprised:
Skruen har ikke stigning helt fram i spissen, noe som gjør at den presser materialet foran seg.
Er du uheldig så skrur du ikke gjennom hele platen, men presser den siste biten til den går i stykker, og det ser ut som et krater på innsiden av veggen.

Osb har bedre holdkraft, men du trenger nok neppe bekymre deg med spon bak gipsen. (y)

Testresultater av veggmaterialer ved vertikalt trykk; STABIL, OSB, Plywood. Viser hvor mye vekt hvert materiale tåler før brudd.

• Liker
Aser og 7 andre
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
Skruen har ikke stigning helt frem i spissen, noe som gjør at den presser material foran seg.
Har du uflaks så skrur du ikke gjennom hele platen, men presser siste biten til den går i stykker og det ser ut som en krater på innsiden av veggen.
Mener du når man setter opp platen eller når man skal begynne å skru inn typ for bilder og hyller etc?

Burde ikke gipsen gi etter lenge før det blir en krater i sponplaten?

Ja når man skruer i skruer i ferdig vegg for å henge opp tv mm.

Skruen passerer først overflaten, deretter går inn i gipsen og gjennom, så inn i sponplaten, når skruen har kommet et stykke inn i sponplaten slik at det blir litt materiale som holder mot skruetuppen så vil skruetuppen presse deler av sponplaten foran seg i stedet for å bore seg gjennom, når trykket blir for stort så vil sponplaten flises opp med et ”krater” som følge i veggens indre.

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
P
Skrue uten forboring:
En skrue delvis inne i en fiberplate, uten forboret hull, viser materialets rivninger rundt skruen.

Skrue med forboring:
Skrue uten forborring i en treoverflate.

• Liker
Aser og 10 andre
  • Laddar…
Mikael_L
Takk for det bildet.
Jeg var i går kveld og prøvde også å skru i en sponplatebit for å demonstrere "fenomenet". Men sponplater er av ulik kvalitet, den jeg fant var ikke en 1,2 x 2,4 meters vanlig veggplate, men en liten bit som kommer fra gud-vet-hvor, men ser ut til å ha vært en del av en sponplatemøbel.
Men til tross for noen prøveskudd med skruer, ville det ikke bli noen slik karakteristisk krater.

At den sprekker opp skjer hovedsakelig i plater med hardt presset overflatesjikt.

Men uansett, så trenger man ikke generelt være bekymret for at man ikke har forboret sine sponplater. Dette blir bare et must i de aller tyngste innfestingene. Men selvsagt, hvis man skal sette opp virkelig tunge greier, anbefales forboring med en liten dimensjon på boret. Noen mm mindre enn skruen, kanskje type 3 mm bor til en 4,8 mm skrue. Og 4-5 mm til en 8mm skrue. (Egentlig skal boret helst være type 0,5 -1mm mindre enn skruens kjerne).

P
Ja, akkurat. Hadde en 120L VVB hengende på en sponvegg i 3 skruer. Platen i seg buktet litt, men ingen tendenser til at skruen skulle løsne. Til tross for dette setter jeg OSB nå når jeg renoverer.

Det var sikkert bedre før da sponplatene var mer 'homogene'. Mange nye prispressede plater er myke og har grovere spon i midten og et hardere overflateskikt med finere spon.

For noen år siden så jeg på et nesten nytt hus som hadde sponplater på veggene, men ingen gips. Deretter hadde man sparklet skjøtene og tapetsert rett på den relativt grove sponplaten. Kan du gjette hvordan det så ut?

De som bygde huset hadde nok bestilt det uten overflatebehandling, dvs. også uten gips. Men så heldig at de ikke hadde brukt OSB, for da hadde det sett enda verre ut.

Naturligvis går det an å tapetsere på sponplate, men da må det være en helt jevn plate, og så må man skru et fast forband slik at det ikke oppstår sprekker i skjøtene. Men jeg ville definitivt ikke gjort det. I mine foreldres hytte var det gjort på denne måten, og tapetet har en tendens til å likevel bli litt knudrete av fuktvandringen inn og ut av veggene med årstidene. Sommerhytta er oppvarmet året rundt, men luftfuktigheten varierer ganske mye.

Var nødt til å teste å skru inn en skrue i en sponplate og jeg fikk ingen krater 3:thinking:

• En skrue er delvis skrudd inn i en sponplate uten å lage en fordypning.
Den skruen er jo selvborende. Det er juks...

• Liker
Johan Gunverth
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den skruen er jo selvborende. Det er juks...
Man kan jo enten gjøre det vanskelig for seg, eller enkelt for seg ;)

Diskvalifisert i vegg-bygger-VM

• Liker
Mikael_L og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.