304.808 lest ·
348 svar
305k lest
348 svar
Hvorfor kjører alle med OSB bak gips?
Jeg brukte HoleInOne da jeg bygde garasjen, med OSB innenfor alt gips. Jeg synes de funket som tenkt, eller om jeg ubevisst kompenserte litt på høyden.F fiskbuggaren skrev:Hole-in-ones funker dårlig i osb og med essves osb-skrue drar platen ikke inn i stålregel om man ikke fikk den stum mot før siden den av en eller annen uforklarlig grunn er helgjenget.
Om det er noe jeg angrer på, så er det at jeg kjørte osb på kjøkkenet i stedet for plyfa. Å sette opp ting i gammel enkelgips er forferdelig.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 innlegg
Da var du nok bedre enn meg til å kompensere. Problemet med osb er at hullsagen ikke kan finjustere sin posisjon når senterboret finner mottakeren fordi verken hullsagen eller boret kan bevege seg sidelengs i osbn.FredrikR skrev:
Har jeg ikke støtt på, men jeg har ikke laget så mange vegger i mitt liv heller. Men jeg ville påstå at å "jukke" litt med bormaskinen er nok for å gli inn hullet...F fiskbuggaren skrev:
Beklager ble mange hentydninger, men det er forhåpentligvis åpenbart hva jeg mener på det seriøse planet..
Med doble lag OSB limt og skrudd i hverandre, blir veggene så stive at man kan få inn skyvedører i dem uten at det bygger spesielt mye. Dvs man sparer plass. Dette er min egen konstruksjon som jeg måtte overbevise snekkerne om å prøve (overtale lenge) da jeg bygde om hjemme, men det fungerer utmerket. Ekstremt stabilt. Mye mer stabilt enn veggen ved siden av som er gips og enkel OSB men med stendere bak.
En smidig løsning når man vil ha inn skyvedører i eksisterende vegger. Jeg har to stykker der vanlige dører ikke fikk plass. Hvis jeg bygger et nytt hus fra grunnen av en gang i fremtiden, så blir det mange slike dører...
En smidig løsning når man vil ha inn skyvedører i eksisterende vegger. Jeg har to stykker der vanlige dører ikke fikk plass. Hvis jeg bygger et nytt hus fra grunnen av en gang i fremtiden, så blir det mange slike dører...
En bekjent rygget i garasjen sin Amerikanare med døren åpen, selvfølgelig tok dørkanten i en skjøt på veggen inn i hallen for bildøren opp. Dytta over en kommode der med en masse ting i og på. Kona var ikke så glad. Selv bygger jeg akkurat nå Garasje 370 kvm og det blir OSB overalt bak gips. skal nå ut med tilbud på OSB. like greit å kjøpe minst to paller på en gang.
Anders & Ming skrev:
En bekjent rygget i garasjen sin Amerikanare med døren åpen selvklart tok dørkanten i en skjøt på veggen inn i hallen for bildøren opp. Skøv over ende en kommode der med en masse ting i og på. Kona var ikke så glad. Selv bygger jeg akkurat nå Garasje 370 kvm og det blir OSB overalt bak gips. skal nå ut med anbud på OSB. like greit å kjøpe minst to paller på en gang
To paller vil neppe være nok til 370 kvm..
Hvorfor ikke? Det blir 77m rundt om det er kvadratisk. En pall er 60skivor. To pall skivor rekker med margin.
Garasjen er 22 m x 9 m og har 3,5 høye vegger + overetasje som kommer etter hvert til å bli ferdig
ett spørsmål sponplate kontra OSB hvilken er sterkest? Sponplaten koster 73 kr og OSB 128 kr
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 296 innlegg
Ville gjette at OSB er sterkere om det er en sånn der myk sponplate
den sponplaten Bauhaus har 11 mm vet ikke om den er myk
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 296 innlegg
Sjekket bauhaus og så en 10mm sponplate. Det er i så fall gulvspon og ikke veldig stabilt. Gå for OSB så blir det bra.