Har lykkes å snu den nå. Ingen spor av armering. Men derimot liker jeg ikke det hvitflammede og alle hullene. Antar at det hvitflammede forsvinner hvis jeg sliper. Men hva slags blanding skal jeg bruke for å fylle hullene med?

Betongplate med hvite flekker og små hull, uten spor av armering. Vist fra siden på et bord i et arbeidsområde. Betongplate med hvite flekker og små hull på overflaten, mot et bakgrunn med hyller og en eske. Diskusjon om sliping og fylling av hull. Betongoverflate med små hull og hvite flekker. Betongoverflate med hvitflammet utseende og små hull, uten synlig armering.

Best er trolig betongspackel, Ardex A46 (ca 400 pix for en sekk), nest best er husfix, du kan også prøve å blande en slurry av bare sement og vann.

Uansett vil du få en overflate med fargeforskjeller.

Vil ikke strø salt i sårene men med ekspanderbetong skjer ikke dette.

Faen. Gikk på Husfix siden jeg hadde det hjemme. Trodde det skulle bli mer grått når det tørket. Men nei det er helt hvitt. Har forsøkt å skrubbe bort så mye jeg kan men det ser stort sett ut så her nå:

Grå overflate med lyse flekker etter påføring av Husfix, bildet viser resultatet av en hvit finish som ikke forventet.

R
Ingen grums i begeret for deg, men det har ikke vibrert veldig tøft, da blir luften i betongen som smååå bobler

Jeg vibrerte aslänge, med borhammer. Derimot var nok betongen for hard. Noen tips på hvordan man kan redde denne skiva?

R
Vanskelig sak doktoren gråt, jeg kan nok ikke være behjelpelig med det, det triste er nok at det vil være nyanseforskjeller uansett hva du gjør, det er s.k. lagning

Spørsmål, kan man sparkle på et tynt lag slurry og deretter forsegle med lakk uten å slipe bort hinnen av slurryen som har tørket? Det blir nemlig finere siden det dekker de der stygge hvite områdene. De kommer frem igjen hvis jeg sliper etter jeg har lagt på slurryen.

Hadde jeg vært deg hadde jeg laget platen på nytt, det vil trolig gå både raskere og bli mye bedre enn å holde på med å lappe og fikse. Slurryen er ikke på langt nær så hard som ordentlig betong siden den ikke inneholder noe sand/grus. Du vil dessuten ha store vanskeligheter med å få overflaten rimelig jevn om du prøver å bredsparkle den likevel.

Du har fått massevis av tips i tråden, følg disse når du støper din nye plate så skal du se at du får en bra plate.

mexitegel mexitegel skrev:
Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort om platen, det vil gå både raskere og bli hestelengder bedre enn å holde på og lappe og fikse. Slurryen er ikke tilnærmelsesvis like hard som riktig betong siden den ikke inneholder noe sand/grus. Du vil dessuten ha store vanskeligheter med å få overflaten rimelig jevn om du prøver å bredsparkle den likevel.

Du har fått massevis av tips i tråden, følg disse når du støper din nye plate så skal du se at du får en bra plate.
Det tar minst 3 uker å lage en plate på grunn av all ventetid. Orker ikke ha en betongplate stående midt i min lille ettroms hele sommeren. Denne skal brukes. Om jeg gjør om den får det bli senere i høst. Det er ikke en verdig måte å leve på som det er nå.

Bruk i så fall betongsparkel, Ardex A46 som jeg tipset om tidligere. Det herder på typ 15 minutter og du kan slipe det dagen etter. Men det er et hestearbeid å slipe hvis du ikke får sparkelen bra, og det er våtsliping med alt søl det innebærer som gjelder.

Hvis du har varmt (opp mot 25 grader) i leiligheten så må du likevel vente til det er kjøligere da sparkelen ellers herder for raskt til å arbeide med.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.