R roli skrev:
Glem heller ikke å holde platen fuktig/våt under herdingen det "styrker" betongen.
Bra synspunkt. Tommelfingerregelen er så lite vann som mulig i blandingen og så mye som mulig etterpå. :)

P
Når vel 90-95% styrke etter 1 måned.

Nå er det ingenting mer å gjøre, enn å vanne med 24h mellomrom:

Bord dekket med plastfolie, under herdetid, i et rom med skrivbord og TV bakgrunn.

• Liker
sir_daniel og 3 andre
  • Laddar…
Nå krysser vi fingrene for at det blir som du vil :)

Litt bekymret for at det blir 29mm i stedet for 30mm. Burde kanskje hatt en 31mm ramme i stedet for å få en 30mm plate? Er vel for sent å fylle på med mer betong nå antar jeg?
Betongoverflate på en treplate, med ujevn kant, diskuteres for å få riktig tykkelse.

F
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Litt bekymret for at det blir 29mm i stedet for 30mm. Burde kanskje ha hatt en 31mm ramme i stedet for å få en 30mm plate? Er vel for sent å fylle på mer betong nå antar jeg?
[bilde]
Ja, det er ekstremt for sent. Betong krymper. Hva brukte du for betong? Vil man ikke ha krymp så er det ekspanderbetong som gjelder.

Har dog veldig vanskelig for å forstå hva problemet skulle være om det blir 29 eller 30mm?

Synes allerede 30mm føles tynt for å være kjøkkenbenk, så vil heller ha noen mm mer snarere enn mindre. Pluss at 30 er nøyaktig hva den heldekkende kjøkkenvasken har, så overgangen dit ville blitt jevnere. Dessuten må nå den nye mykfugen til flisene bli 1mm tykkere. Alt går jo bare i retning av det styggere. Overlever? Ja, men det er synd bare. Vil selvfølgelig bare sjekke om det fantes noe man kunne gjøre i dette stadiet.

Det er finbetong.

Litt bekymret for at det blir 29mm i stedet for 30mm. Skulle kanskje hatt en 31mm ramme i stedet for å få en 30mm plate? Er vel for sent å fylle på med mer betong nå antar jeg?
[bilde]
Ser veldig sandaktig ut, hva har du brukt for betong?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Ser veldig sandete ut, hva har du brukt for betong?
Finbetong

Lim fast en 1mm plate eller legg 1mm epoxy?

F
Synes allerede 30mm føles tynt for å være kjøkkenbenk, så vil heller ha noen mm mer heller enn mindre. Pluss at 30 er nøyaktig hva den heldekkende benken har, så overgangen dit ville blitt jevnere. Dessuten må nå den nye mykfugen til flisene bli 1mm tykkere. Alt går jo bare i den stygge retningen. Overlever? Ja, men det er synd bare. Vil selvfølgelig bare sjekke om det fantes noe man kunne gjøre i dette stadiet.

Det er finbetong.
Det var jo ganske mange som foreslo en tykkere plate, men det gikk jo ikke.

Og har det ikke slått deg at du kan shimse den opp en stakkars mm eller to om det skulle være nødvendig?

• Liker
Chiippe
  • Laddar…
Nei som sagt det går jo ikke fordi kaklet sitter der det sitter og kjøkkenbenken likaså. Når folk foreslo en større plate så tolket jeg det som at det handlet om holdbarheten og ikke om å ha 1mm tykkere fordi betongen krymper?

Man kan shimse ja. Men siden platen er så tynn som dette så ville jeg ha den så tykk som jeg kan. Sv estetiske grunner. Så det er bare litt irriterende. Som sagt, ikke hele verden!

Man må akseptere et materials egenskaper.

Betong er normalt ikke noe finlir med millimeterpresisjon, ekspanderbetong gjør som skrevet tidligere saken bedre men minste lille så er du utenfor toleransen uansett. Du må isåfall støpe med litt overmål og planslipe den inn i toleransen.

Sjarmen med betong er jo nettopp dets røffe utseende og det spiller ikke med millimeterpresisjon.

• Liker
FreQa og 1 annen
  • Laddar…
Føles som om armeringen heller har forårsaket sprekker i stedet for å forhindre dem:
Betonggulv med synlige sprekker og et dekket område med treplank og plast i et innendørsrom.

Kan jeg bruke litt løs husfix der?

Jeg synes det ser ut som om den tørker for fort. Mye vann og innplastet er oppskriften for langsom tørking, ellers sprekker det på grunn av betongens krymping ved rask tørking....

• Liker
Jo_Ra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.