Renoverer vårt 60-tallshus og skal snart starte med stue og kjøkken der det i dag er 17mm furupanel på både vegg og tak. Var først inne på å sette opp gipsplater direkte utenpå panelet, men har innsett at jeg vil flytte litt på stikkontakter, spotlights i taket m.m. Når jeg likevel er nede på isolasjonen kan jeg like gjerne sette opp en ny dampsperre (i dag er det gammel alu-papp) før OSB og gips. Siden det virker umulig å finne gipsskruer kortere enn 25mm (særlig båndet) er det stor risiko for at jeg punkterer dampsperren når jeg skrur gipsen (12mm) i OSB (11mm) hvis jeg ikke setter liggende lekter eller sløyfer mellom dampsperren og OSB. Å legge liggende 45x45 er uaktuelt da huset er trangt nok.

Taket er ikke noe problem, der setter jeg spikerregel cc30 og så enkel gips.

Noen som har noen forslag? Det er vel ikke første gangen dette gjøres. Selv har jeg tenkt på disse alternativene.
- Sette stående 12mm lekter på alle regler (utenpå dampsperren) og så feste OSB med 45mm skruer gjennom lektene og inn i reglene.
- Kjøpe 15mm OSB og så feste gips med 25mm skruer. Dyrt!!!
- Kjøpe dampsperre av bedre kvalitet (type vevd) og satse på at 25mm skruer ikke punkterer dampsperren.
 
Alt 1: Hopp over Osb.

Alt 2: Lim gipsen på Osb.

Alt 3: Skru også gipsen i stenderne.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.