P PetKim skrev:
Hei. Tiden har gått - dette er litt av et langskudd, men bedre å spørre enn å ikke gjøre det...
Jeg trenger hjelp med konstruksjonen av villaen jeg skal bygge. Noen der som har tips på konstruktør, eller som selv kan & ville være interessert i et oppdrag?

Dilemma: De byggefirmaene/konstruktørene jeg har snakket med hevder at jeg trolig trenger å ha et mellomdekke i betong. Det ville skape et antall problemer i forhold til resten av bygget, så jeg trenger å undersøke om det går an å løse med tre-/stål-mellomdekke.

To etasjer, sokkel, ca 12-6,6 m mellom yttervegger - støpt plate, murt underetasje og trekonstruksjon overetasje. Dessverre ingen vegg der trappen (trappehullet) forbinder planene, og ønske om vannbåren gulvvarme også i øvre plan - helst da i sporplater i stedet for støpte.

Alle tips mottas med takk! Peter
Spennvidden 6,6 m er jo ikke så ille så jeg antar at det ikke er grunnen til at de har anbefalt betong?

Kan du lage en skisse med trappehullet?
 
  • Liker
Destrier
  • Laddar…
Vi var i samme situasjon da vi bygde vårt hus for snart 25 år siden. Suttereng med støpt bunnplate og murede vegger i nedre plan samt gulvvarme i begge planene. Vårt ønskede trapphull kunne ikke løses på en god måte med prefab bærekonstruksjon eller tre. Så alternativet måtte bli et støpt bærekonstruksjon. Med det kunne vi lage trapphullet som vi ønsket. Den eneste ulempen jeg har kommet på, er at det støpte mellomgulvet er litt tregt når det gjelder gulvvarmen, ellers har det nok bare vært fordeler. Eventuelle vannsenger, flygler eller store akvarier, om man ønsker noen av disse, kan plasseres hvor som helst uten problem i den øvre etasjen. Støystøy blir også mindre enn med for eksempel en trebjelkelag. Formen tok litt tid å lage, men det var verdt det.
 
  • Liker
Samoset og 1 annen
  • Laddar…
pdov
P PetKim skrev:
Hei. Tiden har gått - dette er litt av et langskudd, men bedre å spørre enn å ikke gjøre det...
Jeg trenger hjelp med konstruksjonen av villaen jeg skal bygge. Noen der som har tips på konstruktør, eller som selv kan & ville være interessert i et oppdrag?

Dilemma: De byggere/konstruktører jeg har snakket med hevder at jeg trolig trenger å ha et mellometasjegulv i betong. Det ville skape en rekke problemer i forhold til resten av bygget, så jeg trenger å undersøke om det er mulig å løse med tre-/stål-mellometasjegulv.

To etasjer, underetasje, ca 12-6,6m mellom yttervegger - støpt plate, murt underetasje og trekonstruksjon i overetasjen. Dessverre ingen vegg der trappen (trappehullet) forbinder planene, og ønske om vannbåren gulvvarme også i overetasjen - helst da i sporplater i stedet for inngjute.

Alle tips mottas med takk! Peter
Jeg foreslår at du prøver å velge en konstruktør i nærheten av der du tenker å bygge, slik at konstruktøren kan komme og se på byggeplassen når arbeidet utføres hvis det trengs. Siden forumet ikke vet hvor du bor, er det vanskelig å foreslå noen.

Du vil bli nødt til å supplere med i det minste noen søyler og en skjult bjelke i etasjeskillet hvis du ikke vil ha en bærende vegg i nærheten av trappehullet. Ellers er det sannsynligvis som @roli skrev vanskelig å løse på annen måte enn med støpt etasjeskille.
Det man kan gjøre er å legge gulvvarmeslyngene i 30mm sporadert EPS oppå etasjeskillet, så slipper man forhåpentligvis problemet med at gulvvarmen blir treg.
 
Ja, det er en svingtrapp som gir et hull på ca 2,4x2,4 m i bjelkelaget... Fatter ikke hvordan jeg kunne tenke så, men nå har jeg blitt besatt av ideen.. :)
Dessuten er det ingen vegg ved hullet på nedre plan (se skisse) uten vegger ved de stiplede linjene, i nærheten. Jeg kan tenke meg en stolpe i stål ved den fylte lille firkanten der trappen kommer ned.
Peter

W Wiklundo skrev:
Spennvidden 6,6 m er jo ikke så farlig så jeg antar at det ikke er grunnen til at de har anbefalt betong?

Kan du lage en skisse med trappehullet?
 
R roli skrev:
Vi var i samma situasjon når vi bygde vårt hus for snart 25 år siden. Sutereng med støpt bunnplate og murede vegger i nedre plan samt gulvvarme i begge planene. Vårt ønskede trappehull gikk ikke å løse på noen bra måte med prefab bjelkelag eller tre. Så alternativet fikk bli et støpt bjelkelag. I og med det så kunne vi lage vårt trappehull som vi ville. Den eneste bakdelen som jeg har kommet på er at det støpte mellombjelkelaget er litt tregt når det gjelder gulvvarmen ellers har det nok bare vært et pluss. Eventuelle vannsenger, flygler eller store akvarium om man vil ha noe av dette kan plasseres hvor man vil uten problem på det øvre planet. Støyl blir også mindre enn med f.eks. et trebjelkelag. Formen tok litt tid å lage men det var verdt det.
Takk! Ja, finnes flere fordeler, men det skremmer meg med betong. Har selv bygget flere trebjelkelag og vet hva det innebærer - og kan da løse ting i langsommere tempo. Med vann, avløp, ventilasjon, el, og 100 andre rør jeg kommer til å ville sikre opp med om det skal støpes får jeg litt panikk... Dessuten har jeg forstått at gulvvarmen blir problematisk når den per automatik også varmer taket i nedre plan... (skal ha enkel mekanisk avtrekk).
Har dere støpt inn vann-varmeslanger direkte i betongbjelkelaget? Påvirker det ventilasjon/klima?
Peter
 
Huset skal bygges i midten av Skåne.
EPS har jeg jobbet med, men tanken er at deler av øvre plan skal ha flisgulv så det går ikke ihop. Og om sløyfene støpes inn blir det visstnok problemer med varme i taket der nede, etter hva jeg har hørt - i tillegg til tregheten.

Jeg kan ha en stolpe der trappen kommer ned - men dessverre ingen der trappen starter - og den er svingt så hullet i bjelkelaget blir ca 2,4x2,4..
Peter
 
Vi har sløyfene støpt inn i dekke, men isolert undersiden med 50 mm celleplast så noe varmeproblem i første etasje har vi ikke. Selvfølgelig er det litt å tenke på når det gjelder å få på plass alle rør, men det er ingen umulighet. Vi har elektriske rør, gulvvarmesløyfer, rør til tappvann kaldt/varmt og c-støvsugerrør støpt inn og gjennomføringer for mekanisk ventilasjon. Går man gjennom alt noen ganger så man ikke går glipp av noe, så fungerer det. I ettertid ville vi nok hatt gulvvarmen oppå betongdekket for å gjøre varmen mindre treg, men det er nok det eneste jeg ville endret på etter snart 25 år i huset. Mye av elektrisk opplegg i taket i første etasje ligger dessuten i et oppforet undertak, så det er mulig å endre på om man skulle ønske.
 
pdov pdov skrev:
Her er et forslag på løsning når gulvvarmen ligger ovenfor betongdekke:
[lenke]

Funker med alle overgulv, inkludert klinker.
Takk! EPS funker med klinker ser jeg nå - men det virker som man må flytavrette med EPS-sement over. Uansett så er det jo en god løsning - om det skulle bli betongdekke. Jeg leter dog etter alternativ for tre/stål fortsatt - får se om det går. Takk for hjelpen så langt! Peter
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.