B byggingenjören97 skrev:
Du har misforstått meg. Det er forskjell på å kunne forstå hva som er tegnet og å forstå hvorfor det er tegnet på den måten.
Hvis jeg ser på en tegning, så kan jeg selvsagt lese tegningen. Jeg vet hvordan isolasjonen ser ut, hvordan luftspalten ser ut, hvordan dampsperren ser ut osv osv. Men jeg forstår ikke hva det har for formål og hvorfor den er akkurat der. Jeg har ikke problemer med å tegne eller å kunne lese en tegning. Men bygningsfysikken bak tegningen.
Dine svar finnes til stor del i Fukthandboken!
 
  • Liker
byggingenjören97
  • Laddar…
B
GoC GoC skrev:
Jeg hintet litt om det tidligere da jeg beskrev hvordan vi på Teknis fikk snekre og mure Mm som en del av vår utdanning.
Den beste skolen er å være ute på byggeplasser.
Eller hvorfor ikke, konstruere en egen isolert bod og forsøke deretter å bygge den etter dine tegninger.
Men noen form for praksis på et stort husbygg er vel den beste skolen. Å få følge et bygge fra første spadestikk til bygningen tas i bruk. Forstå i hvilken rekkefølge man bygger ulike deler av stamme, hvilke maskiner brukes og hvilke muligheter/begrensninger ligger i det.
Dvs for å få til helheten trenger man å forstå byggeprosessen, finne smarte løsninger som gir rask bygging. Tid er penger
Praksis ville være ganske lærerikt. Men jeg søker jobb. Finnes det noen bøker eller nettsider du kan tipse om selv om det ikke er like lærerikt som praktisk erfaring? For det er den eneste måten jeg kan lære meg ting på akkurat nå.
 
B
S seniorkonsult skrev:
Dine svar finnes i stor grad i Fukthåndboken!
Skal hente den senere på biblioteket der den venter på meg! :) Men handler ikke den boken om kun fukt? Handler ikke konstruksjonen om mye mer enn bare fukt? Som for eksempel varmefløde, lydisolering, forbindelser mellom f.eks vegg og tak m.m? Hvor kan jeg lese om de andre aspektene også? :)
 
Som sagt var; Det er viktigere å forstå hvordan typkonstruksjoner ser ut enn hvorfor. Visst kan det være gøy å grave seg ned i det og utfordre gjeldende praksis, men om du begynner med det på din nye jobb så vil du ikke bli der lenge. Derfor er fortsatt tipset å lese AMA, tillverkaranvisningar, etc.
 
Sist redigert:
  • Liker
MetteKson og 2 andre
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det som mangler i redogjørelsen er koblingen til den praktiske byggingen.
Det kan være vel gjennomtenkt og korrekt beregnet. Men..... Det er om ikke umulig, i alle fall veldig komplisert og kostnadsdrivende.
Kan dra et eksempel fra jobben min der vi fikk et erstatningskrav fra byggherren da entreprenøren krevde ekstra betalt pga. at armeringen i det korrekt beregnede brofundamentet hadde blitt plassert så tett at det nesten var umulig å få ned betongen mellom alt stål. Pen slank tilstrekkelig sterk konstruksjon var det, men koblingen til hvordan man skulle bygge den manglet.
Så mitt råd er fortsatt å studere og forståelse for det praktiske håndverket, akkurat skal det bygges. Det er ofte en stor mangelvare hos mange ingeniører.
Hvordan falt det ut? Fikk entreprenøren feil eller rett?

Selv grupperer jeg armeringen om det blir for trangt og viser med noen detalj, sånn at det finnes støpeåpninger med jevne mellomrom.

Akkurat det å tenke på alt som skal skje før alt ser ut som på tegningen manglet jeg i utdanningen, det innså jeg raskt når jeg kom ut. Viktig å ha med seg tidlig så blir det et bedre sluttprodukt.
 
P patrikd84 skrev:
Hvordan gikk det? Fikk entreprenøren feil eller rett?

Selv grupperer jeg armeringen om det blir for trangt og viser med noen detalj, slik at det finnes støpeluker med jevne mellomrom.

Akkurat det å tenke på alt som skal skje før alt ser ut som på tegningen savnet jeg i utdanningen, det innså jeg raskt når jeg kom ut. Viktig å ha med seg tidlig så blir det et bedre sluttprodukt.
Jeg har ingen oversikt over det. Husker bare at det var et avdekket problem. Men trolig kostet det noen kroner.
Var på denne broen, lurer på om det ikke var fundamentet til pylon.
Bro med belysning og høy pylon sett om natten, med biler og gatelys langs veien under.
 
GoC GoC skrev:
Jeg har ingen peiling på det. Husker bare at det var et oppdaget problem. Men sannsynligvis kostet det noen kroner.
Var på denne broen, lurer på om det ikke var fundamentet til pylonen.
[bilde]
Pleier bli sånn, enklere og billigere ;)

En pen bro ble det jo i hvert fall!
 
B
useless useless skrev:
Som sagt var; Det er viktigere å forstå hvordan typkonstruksjoner ser ut enn hvorfor. Visst kan det være gøy å fordype seg i det og utfordre gjeldende praksis, men om du begynner med det i din nye jobb så kommer du ikke til å bli langvarig. Derfor er fortsatt tipset å lese AMA, produsentanvisninger, etc.
Da ville jo alle bygningsingeniører fra Chalmers ikke vært langvarige i sine jobber. Men slik er jo ikke tilfellet. Som mange tidligere har skrevet og sagt, så forventes det ikke så mye av en nyutdannet. Man lærer det meste på arbeidsplassen. Ellers vet jeg omtrent hvordan typkonstruksjoner pleier å se ut. Jeg er derimot interessert i hvorfor de ser ut på akkurat den måten.
 
B byggingenjören97 skrev:
Då skulle ju alla byggingenjörer från Chalmers inte vara långvariga på sina jobb. Men sådan är ju inte fallet. Som många tidigare har skrivit och sagt, så förväntas det inte så mycket av en nyexaminerad.Man lär sig det mesta på arbetsplatsen.
Annars vet jag ungefär hur typkonstruktioner brukar se ut. Jag är däremot intresserad av varför de ser ut på just det viset.
Är du säker på att det är så? Jag tror dessvärre att det blir tufft för nyexade byggnadsingenjörer kommande åren. Många är i dag permitterade och byggandet avtar. Tyvärr ser husbyggnadsbranschen ut att bli ganska hårt drabbad som följd av pandemin.
Men det hjälper ju inte dig i ditt kunskapssökande.
 
B
Ja jeg er sikker. Det er ikke engang noen debatt rundt det. Hvorfor er det så meritterende å ha tatt eksamen på Chalmers for arbeidsgivere da? Og hvorfor går det så bra yrkesmessig for alle nyansatte byggingeniører? Det du sier reflekterer ikke hvordan det ser ut i virkeligheten. Beklager om jeg høres tørr ut, men det stemmer ikke helt. Markedet er absolutt berørt på grunn av pandemien, men det er ikke helt håpløst heller. Mange bedrifter er helt upåvirket og jobber som vanlig. Jeg har vært på flere jobbintervjuer og venter på beskjed. Situasjonen vil ikke være slik for alltid heller. Deretter planlegges det å bygge hundretusenvis av nye boliger mm i årene som kommer i Göteborg, samtidig som mange ingeniører fra eldre generasjoner går av med pensjon. Så etterspørselen etter byggingeniører vil øke sterkt.
 
richardtenggren
Min følelse er at det alltid etterspørres nyutdannede med 10 års erfaring typ :p

Er det store prosjekter så er det jo lettere å blande inn nybegynnere som får vokse inn i sin rolle, dessverre blir det vanskeligere i mindre prosjekter eller kanskje småprosjekter som man driver alene, om man ikke kan være nesten selvgående.
Likevel er det jo veldig erfaringsgivende å drive egne mindre prosjekter. :)
 
B byggingenjören97 skrev:
Ja jag är säker. Det är inte ens någon debatt kring det. Varför är det så meriterande att ha tagit examen på Chalmers för arbetsgivare då? Och varför går det så bra yrkesmässigt för alla nyanställda byggingenjörer? Det du säger reflekterar inte hur det ser ut i verkligheten. Förlåt om jag låter dryg men det stämmer inte riktigt. Marknaden är absolut drabbat pga pandemin men inte det är inte helt hopplöst heller. Många företag är helt opåverkade och jobbar som vanligt. Jag har varit på flera jobbintervjuer och väntar på besked. Situationen kommer inte se ut såhär för evigt heller. Sedan så planeras det att byggas hundratusentals nya bostäder mm kommande i åren i Göteborg samtidigt som många ingenjörer från äldre generationer går i pension. Så efterfrågan på byggingenjörer kommer öka starkt.
Du har kanske rätt. Jag har ingen koll förutom på att vår konsultverksamhet inom byggsektorn , där jag är anställd, tydligt har märkt av en rejäl nedgång från privata aktörer.
Jag rekommenderar dig, om du kan välja, att börja hos en stor konsultfirma som har större möjligheter och större vana och rutiner för att ta emot och utbilda nyanställda.
 
Sist redigert:
  • Liker
byggingenjören97
  • Laddar…
Etter å ha kommet tilbake fra foreldrepermisjon har jeg forstått at mange av våre konkurrenter (store konsulentselskaper innen bygg) har permittert ansatte. Vi har ikke gjort det på hus eller bro (tror industri har gjort det) slik jeg har forstått det. Vi ansetter en nyutdannet beregningsingeniør i år, noe som er likt tidligere år - men ingen bygningsingeniør. Det har vært 1-2 nyutdannede per år de siste årene.

Beliggenhetsgraden er tydelig lavere enn før pandemien.
 
  • Liker
byggingenjören97
  • Laddar…
B
GoC GoC skrev:
Du har kanskje rett. Jeg har ingen oversikt bortsett fra at vår konsulentvirksomhet innen byggsektoren, hvor jeg er ansatt, tydelig har merket en kraftig nedgang fra private aktører. Jeg anbefaler deg, om du kan velge, å begynne hos et stort konsulentfirma som har større muligheter og større vane og rutiner for å ta imot og utdanne nyansatte.
Selvfølgelig ville det være drømmen! Men som nyutdannet kan man ikke ha altfor høye krav. Man vil nå bare få inn den første foten i bransjen om du forstår meg. Man vil ikke spille russisk rulett som nyutdannet. Man napper det første tilbudet man får. Spesielt nå under koronatider. Nå søker man også jobber man er totalt uinteressert i. Bedre enn å være arbeidsløs. Men jeg var heldig og fant noen jobber som jeg faktisk er interessert i :) Men ellers er jeg enig med deg. Et større firma som gjerne tar imot nyutdannede er jo det man helst vil ha. Men det er ikke så lett å lykkes med å få drømmeposisjon som sin første jobb og per dags dato er det større sjanse for å vinne lotto to ganger på rad. Jeg venter nå på en beskjed fra et nystartet konsulentfirma med bare 4 ansatte. Skulle jeg få sparken for at jeg er for "krevende" så får det bli så. Jeg kan ikke gjøre noe mer enn det jeg allerede har gjort dvs fullført en høyskoleutdanning akkurat som bedriftseierne gjorde før de selv landet sine første jobber. Da får jeg dessuten i det minste erfaring (samt lønn) noe som er bedre enn å tvinne tommeltotter i sofaen hjemme.
 
B
P patrikd84 skrev:
Etter å ha kommet tilbake fra foreldrepermisjon har jeg forstått at mange av våre konkurrenter (store konsulentselskaper innen bygg) har permittert ansatte. Vi har ikke gjort det på hus eller bro (tror industri har gjort det) som jeg har forstått det. Vi ansetter en nyutexaminert beregningsingeniør i år, hvilket er likt tidligere år - men ingen bygningsingeniør. Det har vært 1-2 nyutexaminert per år de siste årene.

Belastningsgraden er tydelig lavere enn før pandemien.
Ja, det ser ut til å være forskjellig fra selskap til selskap. Jeg har vært på noen intervjuer der de har sagt at deres selskap ikke er påvirket i det hele tatt og at de jobber som vanlig. Andre selskaper har vært nødt til å avbryte hele rekrutteringsprosessen inkludert et selskap som tilbød meg en stilling men måtte avbryte alt sammen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.