49.480 lest ·
188 svar
49k lest
188 svar
Hvordan lage konstruksjonstegninger?
De fleste annonser søker ingeniører med flere års erfaring. Vet ikke hvordan i all verden jeg skal ha det som nyutdannet haha.richardtenggren skrev:
Min følelse er at det alltid etterspørres nyutdannede med 10 års erfaring typ
Er det store prosjekter så er det jo lettere å blande inn nybegynnere som får vokse inn i sin rolle, dessverre blir det vanskeligere i mindre prosjekter eller kanskje småprosjekter som man driver alene, om man ikke kan være nesten selvstendig.
Dog er det jo veldig erfaringsgivende å drive egne mindre prosjekter.![]()
Men ellers pleier mange selskaper å ansette 1-2 nyutdannede per år. Det gjorde selskapet jeg hadde masteroppgaven hos.
B byggingenjören97 skrev:Wow! Takk for tipsene!!
Har lånt flere bøker fra biblioteket nå og allerede lært meg en del om ytterveggerOg jeg har bare skrapet på overflaten av det hele! Som du sier så tar læringen aldri slutt. Jeg skal faktisk gå og hente fukthåndboken nå som jeg har reservert
Venter på at AMA Hus skal bli ledig for utlån. Skal definitivt ta en titt på ulike leverandørers nettsider
Jeg var nylig på intervju for en oppstartsbedrift med bare 4 ansatte, så det føles rimelig at jeg vil få større ansvar og mindre hjelp der enn i et større selskap. Så vil ikke sitte der og bare "hvordan gjør man det?" eller "hva er en dampsperre?" hvis jeg skulle få jobben. Så mens jeg venter på et svar, så tenkte jeg at det ikke skader å studere og lese litt på egen hånd for å være litt mer forberedtJeg har jobbet mye med Revit på Chalmers. Jeg var til og med en øvelsesleder der jeg hjalp studenter med programmet. Så jeg er ganske komfortabel med den digitale delen av det hele
Nå vil jeg grave meg inn i detaljtegninger og bygningsfysikken bak det
Tar du også frem konstruksjonstegninger som en del av arbeidet ditt, eller hvordan ser arbeidsoppgavene ut for deg?
![]()
Absolutt, jeg lager konstruksjonstegninger. Konstruksjonstegninger er alt en konstruktør gjør, og det omfatter f.eks. generelle forskrifter for konstruksjonen du tegner, grunnleggende detaljer, sjakt-, pel- og grunnplaner, bæringsplaner og bæringsdetaljer, takplaner og takdetaljer og så et antall andre tegninger også (blant annet ulike oppstillingsplaner).B byggingenjören97 skrev:Wow! Takk for tipsene!!
Har lånt flere bøker fra biblioteket nå og allerede lært meg en del om ytterveggerOg jeg har bare skrapet på overflaten av det hele! Som du sier så tar læringen aldri slutt. Jeg skal faktisk gå og hente fukthåndboken nå som jeg har reservert
Venter på at AMA Hus skal bli ledig for utlån. Skal definitivt ta en titt på ulike leverandørers nettsider
Jeg var nylig på intervju for en oppstartsbedrift med bare 4 ansatte, så det føles rimelig at jeg vil få større ansvar og mindre hjelp der enn i et større selskap. Så vil ikke sitte der og bare "hvordan gjør man det?" eller "hva er en dampsperre?" hvis jeg skulle få jobben. Så mens jeg venter på et svar, så tenkte jeg at det ikke skader å studere og lese litt på egen hånd for å være litt mer forberedtJeg har jobbet mye med Revit på Chalmers. Jeg var til og med en øvelsesleder der jeg hjalp studenter med programmet. Så jeg er ganske komfortabel med den digitale delen av det hele
Nå vil jeg grave meg inn i detaljtegninger og bygningsfysikken bak det
Tar du også frem konstruksjonstegninger som en del av arbeidet ditt, eller hvordan ser arbeidsoppgavene ut for deg?
![]()
Som oppdragsansvarlig sørger jeg for at jobben blir gjort
Prosjektgrupper formes forskjellig avhengig av hvor store prosjektene er, alt fra at man gjør alt selv til at man er veldig mange i prosjektet. Å la deg som nyutdannet være alene i et prosjekt ville være tjenestefeil, så det vil knapt skje. Som jeg nevnte tidligere, skynd deg langsomt, det er et stort ansvar forbundet med yrket, og det kan virke flott å komme raskt frem, men det kan være ganske ensomt og vindfullt lengst fremme, så hvis du først sørger for å skaffe deg kunnskapen før du havner i den rollen, vil du stå mye stødigere. Og så, lov ingenting du ikke kan holde, og er 200 % sikker på at det er riktig, er du ikke sikker, ta med deg spørsmålet, be om å få sikre det og få komme tilbake straks etterpå, fungerer i alle tilfeller OG er fremfor alt holdbart i lengden, noe som det andre ikke er selv om det kan virke kult å svare på stående fot.
Jeg er så utrolig takknemlig for rådene dine og at du tar deg tid til å dele dette. Takk!P Paco64 skrev:Absolutt, jeg lager konstruksjonstegninger. Konstruksjonstegninger er alt som en konstruktør gjør og det inkluderer for eksempel Generelle bestemmelser for konstruksjonen du tegner, grunnleggende detaljer, sjakt-, pele- og grunnplaner, bærende strukturer og detaljer, takplaner og takdetaljer og så et antall andre tegninger også (blant annet forskjellige oppstillingsplaner). Som prosjektleder sørger jeg for at jobben blir gjort. Som nyutdannet ville jeg personlig starte med å gi deg oppgaven å tegne opp stommen i Revit og deretter å målsattsette den. For at du skal kunne tegne visse deler av stommen, vil du måtte diskutere utformingen med den som tegner detaljene, og i dine første prosjekter ville jeg ikke la deg gjøre det, men jeg ville påpeke for deg at det er viktig at du spør om ALT du ikke forstår. Jeg sier alltid til mine yngre kolleger at de ikke får tegne en eneste strek, enten på en plan eller detalj, som de ikke forstår hensikten med. Årsaken til det er at hvis man ikke vet hva ting har for funksjon så vil man tegne dem på neste detalj (eller plan) også, der kanskje de ikke trengs... Prosjektgrupper formes forskjellig avhengig av hvor store prosjektene er, alt fra at man gjør alt selv til at man er hvor mange som helst i prosjektet. Å forlate deg som nyutdannet alene i et prosjekt ville være tjenestefeil, så det vil neppe skje. Som jeg nevnte tidligere, ta det rolig, det er et stoort ansvar forbundet med yrket og det kan kanskje virke flott å raskt komme fram, men det kan være ganske ensomt og blåsete foran, så hvis du først sørger for å skaffe deg kunnskapen før du havner i den rollen, vil du stå mye stødigere. Og så, lov ikke noe du ikke kan holde og er 200 % sikker på at det er riktig, er du ikke sikker, ta med deg spørsmålet, be om å få sjekke det og komme tilbake direkte etterpå, fungerer i alle situasjoner OG er fremfor alt holdbart i lengden, noe annet er det ikke, selv om det kan virke kult å svare på stående fot.
Når du sier konstruktør, sikter du til høyskoleingeniører eller sivilingeniører? For ut ifra min lille erfaring, blir høyskoleingeniører CAD-tegnere mens sivilingeniører blir beregningsingeniører som regner på laster osv. Ganske stor forskjell. Hvordan pleier arbeidsoppgavene å se ut for høyskoleingeniører ifølge din erfaring? Om en høyskoleingeniør vil regne litt mer og sikte mot en rolle som sivilingeniører ofte besitter, hva er ditt tips for den personen? For jeg har ofte hørt at høyskoleingeniører blir CAD-slaver.
Du ga virkelig gode tips for noen som nettopp har satt foten inn i bransjen! Hva har du for tips for noen som ikke har gjort det ennå men er på vei?
Sist redigert:
Entreprenøren burde fått rett da det finnes normkrav på at det skal finnes støpeluker i armeringen med visst mellomrom. Så kan man mene at entreprenøren burde "flagget" for dette allerede når de fikk tilgang til tegningen, men noen entreprenører ser i stedet en sjanse til å sende ekstra regning for å få ut per penger for sitt bygg....... i stedet for å påpeke "feilen" før det blir for sent. Men noen entreprenører jobber for å "tjene penger" i stedet for å være "smidige" og påpeke de ev. mangler som de finner.P patrikd84 skrev:Hvordan falt det ut? Fikk entreprenøren feil eller rett?
Selv grupperer jeg armeringen om det blir for trangt og viser med noen detalj, slik at det finnes støpeluker med jevne mellomrom.
Akkurat det å tenke på alt som skal skje før alt ser ut som på tegningen, manglet jeg i utdannelsen, det innså jeg raskt da jeg kom ut. Viktig å ha med seg tidlig så det blir et bedre sluttprodukt.
Jeg sikter til begge, uansett om du er utdannet høgskoleingeniør eller sivilingeniør er du konstruktør.B byggingenjören97 skrev:Jeg er så utrolig takknemlig for dine råd og at du tar din for tid å dele med deg dette. Takk!
Når du sier konstruktør, sikter du til høgskoleingeniører eller sivilingeniører? For ut fra min lille erfaring, så blir høgskoleingeniører CAD-tegnere mens sivilingeniører blir beregningsingeniører som regner på laster osv. Ganske stor forskjell. Hvordan pleier arbeidsoppgavene å se ut for høgskoleingeniører ifølge din erfaring? Hvis en høgskoleingeniør vil regne litt mer og sikte mot en rolle som sivilingeniører ofte besitter, hva er ditt tips for den personen? For jeg har ofte hørt at høgskoleingeniører blir CAD-slaver.
Du ga virkelig formidable tips for noen som nettopp har satt foten inn i bransjen! Hva har du for tips for noen som ikke har gjort det ennå men er på vei?Jeg er en nyutdannet høgskoleingeniør og jeg synes det er utrolig interessant og gøy å lage tegninger. Har du tips om hvordan jeg kan lære meg litt ting på egen hånd mens jeg likevel bare sitter hjemme og venter på å lande min første jobb?
Jeg forstår at det er umulig å lære seg ting på egen hånd til et nivå som en ingeniør med 15 års erfaring. Jeg mener mer om jeg på noen måte kan forberede meg til arbeidslivet. Selv om det bare er litt. Hvordan kan jeg imponere på min arbeidsgiver? Jeg er allerede veldig kjent med Revit
Kan jeg typ se i AMA for å bli kjent med den, se på noen tegninger på nettet for å bli kjent med strukturen samtidig som jeg leser litt byggfysikk eller fasthetslære? Hva er dine tips rundt det? Hvilke kunnskaper kan jeg finpusse på som kan hjelpe meg senere? Jeg sitter uansett bare hjemme og gjør ingenting nå. Kan like gjerne utnytte den frie tiden til noe fornuftig som kan hjelpe meg senere
![]()
Din oppfatning av at høgskoleingeniører er tegneslaver og sivilingeniører er ”guder” kan sikkert stemme på et antall bedrifter men det er ikke min erfaring. Jeg har sett bygnings-/høgskoleingeniører som slår sivilingeniører alle dager i uken OG vice versa, som jeg skrev tidligere handler det om engasjement! Du utdanner deg på skolen i et fåtall år men utdanner deg deretter i arbeidslivet hver eneste dag i ytterligere 35-40 år... Slår du deg til ro og er fornøyd med å være sivilingeniør får du det tøft. Min personlige oppfatning er at alle bør begynne med å tegne for å få en forståelse for hvordan ting fungerer, akkurat det du begynner med nå, INGEN kan det fra starten.
Jeg har arbeidet med rene beregningskonstruktører som er så teoretiske at de ikke ser virkeligheten og det fungerer sjelden bra uten man må forstå hva man gjør. Det er ikke bare tall, sifre og formler uten det skal bli et byggverk av det til slutt.
Jeg selv jobber mye med boliger, kontor og skoler og prosjektbudsjetter for konstruksjon på rundt 3-6 millioner og av disse pengene ligger i runde slenger 5-15% på beregninger, resten av pengene ligger på annet dvs til største del tegning og detaljløsning på ulike nivåer. Det du beskriver som CAD-slaver finnes knapt lenger, man har ikke råd til det. CAD-slave er noen som tegner de streker andre sier til dem å tegne uten å tenke selv.
Hvis du er lysten på å regne mer så er det en veldig positiv ting og det finnes i praktikken ingenting som vil hindre deg fra å gjøre det så lenge du havner på rett selskap. I mine prosjekter har jeg flere høgskoleingeniører med akkurat dine ambisjoner å ville dimensjonere mer og der gjør vi så at den yngre personen, f.eks. høgskoleingeniøren, setter seg ned sammen med ”beregningsansvarlig” (som faktisk i flere av mine prosjekter er en høgskoleingeniør med en brennende beregningsinteresse som altså er selvlært) og velger ut en passende del å begynne med. Man kan f.eks starte med å gjøre en lastnedraning på en del av en bygning, lage en beregningsmodell i 3D-FEM eller ut fra laster som beregningsansvarlig har tatt fram dimensjonere grunnsulene og alt da under overoppsyn av beregningsansvarlig som fremdeles er ytterst ansvarlig for resultatet.
Men som sagt, skynd deg langsomt, det vil være millioner av nye ting å ta inn og du har 35 år på deg! Bli bra på det du gjør ta så små steg framover i stedet for å jage framover det vil gi deg et bedre sluttresultat med færre feil!!
For mer selvstudier når du er lei av montasjeanvisninger, fukthåndbok og AMA mm kan du jo alltid se opp med Chalmers hvilke øvingsbøker de har for beregninger og skumle litt der. Å f.eks forsøke å lære seg å navigere i Eurokod er ikke heller noen dum idé, DET tar en stund
Tusen takk for rådene dine! Jeg er evig takknemlig! Hvorfor kan jeg aldri finne en arbeidsgiver som er som degP Paco64 skrev:Jeg sikter på begge, uansett om du er utdannet høgskoleingeniør eller sivilingeniør er du konstruktør.
Din oppfatning av at høgskoleingeniører er tegningsarbeidere og sivilingeniører er "guder" kan sikkert stemme på et antall bedrifter, men det er ikke min erfaring. Jeg har sett bygnings-/høgskoleingeniører som overgår sivilingeniører alle dager i uken OG vice versa, som jeg skrev tidligere handler det om engasjement! Du utdanner deg på skolen i noen få år, men utdanner deg så i arbeidslivet hver eneste dag i ytterligere 35-40 år... Slår du deg til ro og er fornøyd med å være sivilingeniør, får du det tøft. Min personlige oppfatning er at alle bør begynne med å tegne for å få en forståelse for hvordan ting fungerer, akkurat det du begynner med nå, INGEN kan det fra starten.
Jeg har jobbet med rene beregningskonstruktører som er så teoretiske at de ikke ser virkeligheten, og det fungerer sjelden bra uten at man må forstå hva man gjør. Det er ikke bare tall, sifre og formler, men det skal bli et byggverk av det til slutt.
Jeg selv jobber mye med boliger, kontorer og skoler og prosjektbudsjetter for konstruksjon på rundt 3-6 millioner og av disse pengene ligger i runde trekk 5-15% på beregninger, resten av pengene ligger på annet, dvs. for det meste tegning og detaljløsning på ulike nivåer. Det du beskriver som CAD-slaver finnes knapt lenger, man har ikke råd til det. CAD-slave er noen som tegner de strekene andre sier at de skal tegne uten å tenke selv.
Om du har lyst til å regne mer, så er det en veldig positiv ting, og det finnes i praksis ingenting som vil hindre deg fra å gjøre det så lenge du ender opp i riktig bedrift. I mine prosjekter har jeg flere høgskoleingeniører med akkurat dine ambisjoner om å ville dimensjonere mer, og der gjør vi det slik at den yngre personen, f.eks. da høgskoleingeniøren, setter seg ned sammen med "beregningsansvarlig" (som faktisk i flere av mine prosjekter er en høgskoleingeniør med en brennende beregningsinteresse som altså er selvlært) og velger ut en passende del å begynne med. Man kan f.eks begynne med å gjøre en lastnedbrytning på en del av en bygning, lage en beregningsmodell i 3D-FEM eller, ut fra laster som beregningsansvarlig har tatt frem, dimensjonere grunnmurene, alt da under overoppsyn av beregningsansvarlig som fortsatt er ytterst ansvarlig for resultatet.
Men som sagt, skynd deg langsomt, det vil være millioner av nye ting å ta inn, og du har 35 år på deg! Bli god på det du gjør, ta så små skritt fremover i stedet for å haste fremover, det vil gi deg et bedre sluttresultat med færre feil!!
For mer selvstudier når du er lei av montasjeanvisninger, fukthåndbok og AMA mm. kan du jo alltid sjekke med Chalmers hvilke øvingsbøker de har for beregninger og bla litt der. Å for eksempel forsøke å lære seg å finne frem i Eurokode er heller ikke en dum idé, DET tar en stund.
@byggingeniøren97 Jeg er sivilingeniør fra KTH hvor jeg studerte huskonstruksjon. Spør meg gjerne hvis du har noen andre spørsmål.
Egentlig synes jeg at @Paco64 forklarer det veldig bra!! Kudos!
Alle begynner med å tegne, og det er bra om man får prøve forskjellige ting så det ikke blir ensformig. Jeg valgte å gå mot dimensjoneringsretningen og ble dyktig i det fordi jeg syntes det var gøy, så ikke vær bekymret og begynn med å gre fra den ene siden og jobb deg til den andre, så vil du raskt innse hva du synes er morsomt
Ikke vær sjenert med å spørre på!
Egentlig synes jeg at @Paco64 forklarer det veldig bra!! Kudos!
Alle begynner med å tegne, og det er bra om man får prøve forskjellige ting så det ikke blir ensformig. Jeg valgte å gå mot dimensjoneringsretningen og ble dyktig i det fordi jeg syntes det var gøy, så ikke vær bekymret og begynn med å gre fra den ene siden og jobb deg til den andre, så vil du raskt innse hva du synes er morsomt
Ikke vær sjenert med å spørre på!
En generell tanke fra en Sivilingeniør innen Maskinteknikk.
I akademia lærer man jo flere forskjellige kurs, det er tegning, mekanikk, fasthetslære osv. Og hver for seg blir kursene overkommelige og rimelige. Men det vanskelige oppstår når man skal knytte sammen sekken og bruke relevant kunnskap fra forskjellige kurs og områder. Det lærer man som oftest de siste to årene på en sivil.ing.-utdanning. Noe du da har gått glipp av, men dette er jo ingen kvittering for at alt er lett fordi man har studert 2 år til. For i virkeligheten er det en uendelig stor mengde med variabler å ta hensyn til og informasjon som "ikke finnes" som fantes når man gjorde en innleveringsoppgave på skolen. Og det er vel her erfaring osv. kommer inn. Og det er en erfaring man ikke lærer på skolen (rett eller galt) men som man må skaffe seg via yrkeslivet.
Så min tanke kan vel summeres med å holde håpet oppe, man er veldig grønn og uvitende i starten innen alle områder. Enten det er høyskoleingeniør eller sivilingeniør og uansett område. Å være åpen og ærlig med hva man kan og hva man vil kunne er den eneste veien for å faktisk bli dyktig! Så fortsett å kjempe på.
I akademia lærer man jo flere forskjellige kurs, det er tegning, mekanikk, fasthetslære osv. Og hver for seg blir kursene overkommelige og rimelige. Men det vanskelige oppstår når man skal knytte sammen sekken og bruke relevant kunnskap fra forskjellige kurs og områder. Det lærer man som oftest de siste to årene på en sivil.ing.-utdanning. Noe du da har gått glipp av, men dette er jo ingen kvittering for at alt er lett fordi man har studert 2 år til. For i virkeligheten er det en uendelig stor mengde med variabler å ta hensyn til og informasjon som "ikke finnes" som fantes når man gjorde en innleveringsoppgave på skolen. Og det er vel her erfaring osv. kommer inn. Og det er en erfaring man ikke lærer på skolen (rett eller galt) men som man må skaffe seg via yrkeslivet.
Så min tanke kan vel summeres med å holde håpet oppe, man er veldig grønn og uvitende i starten innen alle områder. Enten det er høyskoleingeniør eller sivilingeniør og uansett område. Å være åpen og ærlig med hva man kan og hva man vil kunne er den eneste veien for å faktisk bli dyktig! Så fortsett å kjempe på.
Hvordan har det gått byggingenjören97? Har du fått inn en fot som konstruktør ennå? Jeg selv er nysgjerrig på den rollen, men i motsetning til deg hadde jeg gjerne nøyd meg med å være "CAD-slave" som noen kaller det. Finnes det slike jobber? Er det veldig avanserte beregninger man må håndtere som under utdanningen? Eller holder det å utgå fra tabeller og enklere beregninger, der siviling. regner på det vanskeligere?
Tro meg "Cad Slave", først og fremst hvis du fokuserer deg på revit så kan du virkelig nå ganske høyt da det føles som at det er en mangelvare. Ja, slike jobber finnes virkelig. Hva studerer du i dag?C C45/55 skrev:Hvordan har det gått byggingeniøren97? Har du fått inn en fot som konstruktør ennå? Jeg selv er nysgjerrig på den rollen, men i motsetning til deg hadde jeg gjerne nøyd meg med å være "CAD-slave" som noen kaller det. Finnes det slike jobber? Er det veldig avanserte beregninger man må håndtere som under utdanningen? Eller holder det å gå ut fra tabeller og enklere beregninger, der sivilingeniøren regner på det vanskeligere?
Det er ikke avanserte beregninger virkelig, mye styres via programvare og mye handler om å kunne evaluere og se om det er rimelig. De mer avanserte kommer hvis det er mer "spesialløsninger" som ofte pleier å gå til de mer erfarne med mindre du vil ta de beregningene med støtte fra spesialisten. Da jeg begynte å jobbe (er utdannet Siviling) så begynte jeg å tegne i Revit for å skape forståelse for hvordan det ser ut samtidig som jeg kunne regne på små enkle ting som søyler, bjelker, avlastning osv
Takk for innspillet ditt! Gir meg litt håp om kanskje å finne noe som passer meg. Jeg har derimot lest en enkel YH utdannelse med lettere kunnskap om betongkonstruksjoner og hvordan man tegner på dette omtrent, om underlag og detaljer allerede finnes. Å regne på søyler, bjelker og avlastning høres vanskelig ut for meg heheD Dashio skrev:Tro meg "Cad Slav", spesielt hvis du fokuserer på revit så kan du fasiken nå ganske høyt da det føles som det er en mangelvare.
Ja slike jobber finnes virkelig. Hva studerer du i dag?
Det er ikke avanserte beregninger virkelig, mye styres via programvare og mye handler om å kunne evaluere og se om det er rimelig. De mer avanserte kommer om det er mer "spesialløsninger" som ofte pleier å gå til de mer erfarne med mindre du vil ta de beregningene med støtte fra spesialisten. Da jeg begynte å jobbe (er utdannet siviling) så begynte jeg å tegne i Revit for å skape forståelse for hvordan det ser ut samtidig som jeg fikk regne på små enkle ting som søyler, bjelker, avlastning etc![]()
Sorry for dårlig tilbakemelding. Julen stod i veienC C45/55 skrev:Takk for din input! Gir meg litt håp om å kanskje finne noe som passer for meg. Jeg har dog studert en enkel YH utdanning med lettere kunnskap om betongkonstruksjoner og hvordan man tegner på dette på en omtrent, om underlag og detaljer allerede finnes. Beregne på søyler, bjelker og avlastning høres vanskelig ut for meg hehe
Ja da, i mitt byrå finnes det folk som har studert BIM byggprosjektør og tegner i revit så gi ikke opp ennå
Alt er vanskelig og ukjent frem til man får det forklart fra begynnelsen
Hei. Tiden har gått - dette er litt av en langskudd, men bedre å spørre enn å ikke gjøre det...
Jeg trenger hjelp med konstruksjonen av villaen jeg skal bygge. Noen der som har tips til en konstruktør, eller som selv kan & ville være interessert i et oppdrag?
Dilemma: De byggere/konstruktører jeg har snakket med hevder at jeg trolig trenger å ha et mellometasjeskille i betong. Det ville skape en del problemer i forhold til resten av bygget, så jeg trenger å undersøke om det går an å løse med tre-/stål-mellometasjeskille.
To etasjer, sokkel, ca 12-6,6m mellom yttervegger - støpt plate, murt underetasje og trekonstruksjon overetasje. Dessverre ingen vegg der trappen (trappehullet) forbinder planene, og ønske om vannbåren gulvvarme også på øvre plan - helst da i sporplater i stedet for inngjutt.
Alle tips mottas med takk! Peter
Jeg trenger hjelp med konstruksjonen av villaen jeg skal bygge. Noen der som har tips til en konstruktør, eller som selv kan & ville være interessert i et oppdrag?
Dilemma: De byggere/konstruktører jeg har snakket med hevder at jeg trolig trenger å ha et mellometasjeskille i betong. Det ville skape en del problemer i forhold til resten av bygget, så jeg trenger å undersøke om det går an å løse med tre-/stål-mellometasjeskille.
To etasjer, sokkel, ca 12-6,6m mellom yttervegger - støpt plate, murt underetasje og trekonstruksjon overetasje. Dessverre ingen vegg der trappen (trappehullet) forbinder planene, og ønske om vannbåren gulvvarme også på øvre plan - helst da i sporplater i stedet for inngjutt.
Alle tips mottas med takk! Peter