B
Hei! Jeg er nyutdannet byggingeniør og min ambisjon er å jobbe som byggekonstruktør i fremtiden der jeg beregner laster, modellerer, utarbeider tegningsunderlag mm. Gjennom hele skolegangen lærte vi aldri noe om konstruksjonstegninger. Vi lærte oss bare hvordan man utarbeider enkle fasadetegninger, plantegninger, og sekjonstegninger. Hvordan lager man konstruksjonstegninger da? Hvordan lærer man seg det? Finnes det allerede ferdige k-tegninger som man bruker som en referansepunkt eller må man lage alt på egen hånd med den kunnskapen man har? Hvordan skaffer man i så fall den kunnskapen? Jeg har studert flere år på Chalmers for å bli byggingeniør og de lærte oss ingenting av dette. Vi lærte oss litt om egenskapene til betong, tre og stål samt hvordan man beregner styrken. Men jeg har absolutt ingen anelse om hvordan man for eksempel utformer en konstruksjonstegning for en vegg-tak tilkobling. Hvordan lærer man seg det?
 
  • Wow
Thomas Buskhagen og 1 annen
  • Laddar…
B byggingenjören97 skrev:
Jeg har studert flere år på Chalmers for å bli byggingeniør, og de lærte oss ingenting av dette.
Oj, hva fikk dere lære som er nyttig ute i virkeligheten?
Men jeg ville tro at dere kanskje får praktisere hos et arkitektkontor eller konstruksjonsfirma for å få den praktiske erfaringen.

Velkommen til Bygge hus-forumet uansett, @byggingenjören97 og lykke til med ditt yrke!
 
  • Liker
Fadai og 2 andre
  • Laddar…
Å rapportere på tegning lærer man seg for en stor del i yrket. Gjennom å se på tegninger fra tidligere prosjekter som selskapet har utført og få tilbakemelding fra mer erfarne kolleger.

Det finnes en bokserie som heter "bygghandlingar 90" som er veldig lesverdig.

Det har også kommet en ny bok om rapportering av detaljer som virker bra.
https://www.bokus.com/bok/9789179170097/rita-detaljer/
 
  • Liker
Destrier og 1 annen
  • Laddar…
B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oi, jeg hva fikk dere lære som er nyttig ute i virkeligheten?
Men jeg skulle tro at dere kanskje får praktisere på et arkitektkontor eller konstruksjonsfirma for å få den praktiske håndlaget.

Velkommen til Bygge hus-forumet uansett, @byggingenjören97 og lykke til med ditt yrke!
Det er vanskelig for meg å svare på som er nyutdannet med null erfaring. Vi får en ganske teoretisk utdanning. Hele utdanningen er ganske upraktisk, noe jeg misliker sterkt. Derimot lærer vi ganske mye grunnleggende teori som sagt. Alt fra hvordan man beregner på styrken og hvordan man armerer til hvordan man gjør geotekniske undersøkelser og hvordan man tegner og modellerer på datamaskinen (CAD/BIM) mm. Dette er dessuten bare det man lærer for retning mot husbygging blant mange flere kurs. Vi lærer mye teori om andre ting også som for eksempel prosjektering, hydraulikk, bedriftsøkonomi mm. Hvor nyttig det er i virkeligheten er umulig for meg å svare på. Det er garantert nyttig å ha grunnleggende forståelse innen forskjellige fagområder avhengig av hva man vil jobbe med. Om jeg for eksempel vil jobbe som konstruktør, så er det ganske viktig at jeg har grunnleggende forståelse for styrke, hvordan betong/stål/tre oppfører seg osv, noe vi lærte på skolen. Vi får ingen praksis av skolen overhodet. Så er jo Chalmers en velkjent høyskole, og alle byggingeniører som studerte der før meg har jo klart seg bra i arbeidslivet. Det er alt jeg kan kommentere om enn så lenge :) Jeg lurer bare på hvordan konstruktører har lært seg å lage konstruksjonstegninger når det ikke læres ut på skolen. Jeg antar at selskapene lærer det ut.

Takk!
 
B
Henrik Lindberg Henrik Lindberg skrev:
Å presentere på tegning lærer man seg til stor del i yrket. Gjennom å se på tegninger fra tidligere prosjekter som firmaet har utført og få tilbakemelding fra mer erfarne kollegaer.

Det finnes en bokserie som heter "bygghandlinger 90" som er veldig lesverdig.

Har også kommet en ny bok om presentasjon av detaljer som virker bra.
[lenke]
Jeg har også forstått det sånn! Det er ikke vanskelig å gjøre selve "tegningen". Det kan en 15-åring lære seg på tre dager haha. Jeg lurer på hvordan man lærer seg å designe selve konstruksjonen. Altså ingeniørtankegangen bak det hele om du forstår hva jeg mener :) Hvordan får man forståelse for hva de ulike komponentene har for hensikt og hvordan de henger sammen? Jeg har for eksempel ikke den minste anelse om hvordan en vegg eller et tak er bygget opp på innsiden. Jeg kan tegne det meste, men jeg vil gjerne forstå hva det er jeg tegner og hvordan det fungerer. Se på bildet jeg sendte som et eksempel. Hvordan lærer man seg å forstå hvordan det henger sammen og hva de ulike delene har for funksjoner? Jeg kan lese bygghandlinger 90, men det hjelper meg ikke å forstå hvorfor det ser ut som det gjør. Der er det bare bilder som jeg sendte her nedenfor. Hvordan kan man lære seg teorien bak det hele? Man må vel ha forståelse for det for å kunne lage selve tegningen.
 
  • Byggetegning som viser detaljer om konstruksjonen av en vegg med snitt av forskjellige lag, materialer og komponenter merket med tekst.
Sist redigert:
Det er dessverre ikke noe man bare lærer seg uten det handler om erfaring. Som utdannet bygningsingeniør begynner man oftest med modellering og tegning. Underlaget for å tegne opp kommer ofte fra eldre mer erfarne kollegaer. Et tips her er å ikke bare tegne av men spørre og lytte til hvorfor visse ting gjøres på en bestemt måte. Se mye, lytt mye, forsøk å få stor variasjon av prosjekter. Vær ikke redd for å spørre. (y)
 
  • Liker
F_man og 2 andre
  • Laddar…
B
B bossespecial skrev:
Det er dessverre ikke noe man bare lærer seg uten at det handler om erfaring. Som utdannet byggingeniør begynner man som oftest med modellering og tegning. Underlaget for å tegne opp kommer ofte fra eldre mer erfarne kolleger. Et tips her er å ikke bare tegne av, men spørre og lytte til hvorfor visse ting gjøres på en bestemt måte. Se mye, lytt mye, forsøk å få stor variasjon av prosjekter. Vær ikke redd for å spørre. (y)
Takk! Setter pris på all info og alle tips! :) Jeg har også forstått det som at det er noe man lærer på arbeidsplassen. Jeg ser frem til å begynne å jobbe og lære meg! På grunn av corona så er jeg arbeidsledig nå, så jeg vil ta vare på tiden og utvikle meg/lære meg ting på egen hånd i stedet for å rulle tommeltotter i sofaen. I hvert fall så mye som det går :) Har du tips på hvordan jeg kan få litt forståelse for fagområdet på egen hånd? Selv om det bare er veldig lite så er det bedre enn ingenting. Jeg setter pris på alle råd jeg kan få. Synes at dette er superinteressant, men jeg finner ingen måte å lære av det :(
 
Jeg kan bare være enig med @bossespecial, det er erfaring.
Leste til bygging. og fikk jobb hos et større foretak etter det. Dog ikke innen samme skrå som utdanningen var tenkt.
Nå har jeg jobbet der i 2,5 år og det er fortsatt skikkelig gøy og lærerikt. Prøver å lære meg ting hver dag samt bruke kolleger for å diskutere tanker.

Min nærmeste kollega har fått forklare høyt og lavt.
Det jeg har lært mye av er kontakten med mer erfarne og komme ut på site.

Så det jeg kan råde deg til:
Lytt, vær ydmyk og ikke ta det ille opp når noen gransker arbeidet ditt.
Erfaringen kommer med årene!
Våg å utfordre deg selv.
 
  • Liker
FreQa og 1 annen
  • Laddar…
Nå kan jeg ikke si at det er så generelt, men min oppfatning er at de som regner og kommer ut fra skolen i dag har en sivilingeniøreksamen mens de som tegner/modellerer har en byggingeniøreksamen eller har gått en YH-utdanning innen det. Deretter bør en interessert og flittig bygging. sikkert kunne utføre visse beregninger også om en brennende interesse finnes da dere leser en del i emnet. Tegneteknikk skiller seg mellom ulike disipliner innen bygg, så å lære bort en for strikt mal under utdanningen tror jeg ikke ville gjort så mye nytte. Sist men ikke minst har hvert selskap sin måte å utforme sin tegning på og en tegnemanual som beskriver dette.

Det er ikke noe rart med å føle at man ikke kan noe "vettig" når man begynner å jobbe, det praktiske rommes ikke i dagens utdanninger. For å få det inn er det et sabbatsår innen en byggentreprenør som kreves, antagelig.
 
  • Liker
Drömtroll og 1 annen
  • Laddar…
Etter 30 år i konsulentbransjen, hvorav flere år som sjef på ulike nivåer, kan jeg bare konstatere at man gjennom høyere akademiske utdanninger kun lærer teori og å regne. Å jobbe som konsulent/konstruktør må man lære på arbeidsplassen. Aller best blir det om man også er med ute på bygg og får se hvordan virkeligheten ser ut og hvordan det man skal/har designet fungerer å bygge. Men 90% av det man daglig jobber med lærer man på jobben, øvrige 10% har man med seg fra skolen.
 
  • Liker
westhelen og 4 andre
  • Laddar…
Hadde dere ingen foreninger der det ble praktisert ved siden av studiene? Typ som Elektroseksjonens Tekniske Avdeling eller robotforeningen? Men det blir kanskje vanskeligere å praktisere bygg privat.
 
  • Liker
byggingenjören97
  • Laddar…
Interessant tråd men også litt foruroligende. Regnskapsteknikkens grunnlag (projeksjonslære, tegningssymboler, linjetykkelser mm) burde du ha lært på Chalmers. Om ikke så skaff en bok om dette illa kvickt. Dernest er det bare øvelse som gjelder. Man må tenke tredimensjonalt og innse at en tegning bare er en horisontal eller vertikal seksjon gjennom en 3-D modell. Dagens ungdom som ikke får lære å tegne med blyant og papir (eller tegnefilm) har nok en vanskeligere læringskurve. Dagens datastøttede teknologi er ikke bare av det gode. Så lages jo de fleste K-tegninger med A-tegninger som underlag.
 
  • Liker
SNf og 5 andre
  • Laddar…
B byggingenjören97 skrev:
Jeg lurer på hvordan man lærer seg å designe selve konstruksjonen. Altså ingeniørtankegangen bak det hele hvis du forstår hva jeg mener :) Hvordan får man forståelse for hva de ulike komponentene har som formål og hvordan de henger sammen?
Mye av hvordan man konstruerer standardiserte ting på detaljert nivå finnes beskrevet i AMA-bøkene.
 
  • Liker
byggingenjören97
  • Laddar…
For 30 år siden syntes jeg det var dritt å tegne en masse figurer på folie mm. Hva skulle det være bra for?

I dag når jeg tegner elskjemaer, konstruerer solcelleanlegg og lager underlag for konstruktører som skal regne på styrke mm. Tegnet også K og A for mitt eget hus.

Nå er jeg svært fornøyd med å ha fått lære meg fra grunnen av. :D
 
  • Liker
OFP og 1 annen
  • Laddar…
B
fgo fgo skrev:
Jeg kan bare si meg enig med @bossespecial, det er erfaring.
Studerte til bygging. og fikk jobb hos et større selskap etter det. Dog ikke innen samme fag som utdanningen var tenkt.
Nå har jeg jobbet der i 2,5 år og det er fortsatt virkelig gøy og lærerikt. Prøver å lære meg ting hver dag samt bruke kollegaer for å diskutere tanker.

Min nærmeste kollega har måttet forklare både høyt og lavt.
Det jeg har lært mye av er kontakten med mer erfarne og komme ut på site.

Så det jeg kan råde deg til:
Lytt, vær ydmyk og ikke bli fornærmet når noen gransker arbeidet ditt.
Erfaringen kommer med årene!
Tør å utfordre deg selv.

Flott! Har du tips på ting jeg kan studere/lære meg på egen hånd mens jeg leter etter jobb i stedet for bare å sitte hjemme i sofaen? :D Siktar ikke på å lære meg det selvstendig på samme nivå som en bygningsingeniør med 15 års erfaring. Men finnes det noen måte jeg i det minste kan forberede meg på slik at jeg får en ok start når jeg først setter foten i bransjen så det ikke blir en humpete start? Hva som helst.
 
  • Liker
TCG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.