B
Hei! Jeg er nyutdannet byggingeniør og min ambisjon er å jobbe som byggekonstruktør i fremtiden der jeg beregner laster, modellerer, utarbeider tegningsunderlag mm. Gjennom hele skolegangen lærte vi aldri noe om konstruksjonstegninger. Vi lærte oss bare hvordan man utarbeider enkle fasadetegninger, plantegninger, og sekjonstegninger. Hvordan lager man konstruksjonstegninger da? Hvordan lærer man seg det? Finnes det allerede ferdige k-tegninger som man bruker som en referansepunkt eller må man lage alt på egen hånd med den kunnskapen man har? Hvordan skaffer man i så fall den kunnskapen? Jeg har studert flere år på Chalmers for å bli byggingeniør og de lærte oss ingenting av dette. Vi lærte oss litt om egenskapene til betong, tre og stål samt hvordan man beregner styrken. Men jeg har absolutt ingen anelse om hvordan man for eksempel utformer en konstruksjonstegning for en vegg-tak tilkobling. Hvordan lærer man seg det?

• Wow
Thomas Buskhagen og 1 annen
  • Laddar…
B byggingenjören97 skrev:
Jeg har studert flere år på Chalmers for å bli byggingeniør, og de lærte oss ingenting av dette.
Oj, hva fikk dere lære som er nyttig ute i virkeligheten?
Men jeg ville tro at dere kanskje får praktisere hos et arkitektkontor eller konstruksjonsfirma for å få den praktiske erfaringen.

Velkommen til Bygge hus-forumet uansett, @byggingenjören97 og lykke til med ditt yrke!

• Liker
Fadai og 2 andre
  • Laddar…
Å rapportere på tegning lærer man seg for en stor del i yrket. Gjennom å se på tegninger fra tidligere prosjekter som selskapet har utført og få tilbakemelding fra mer erfarne kolleger.

Det finnes en bokserie som heter "bygghandlingar 90" som er veldig lesverdig.

Det har også kommet en ny bok om rapportering av detaljer som virker bra.
https://www.bokus.com/bok/9789179170097/rita-detaljer/

• Liker
Destrier og 1 annen
  • Laddar…
B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oi, jeg hva fikk dere lære som er nyttig ute i virkeligheten?