49.445 lest ·
188 svar
49k lest
188 svar
Hvordan lage konstruksjonstegninger?
Hei! Jeg er nyutdannet byggingeniør og min ambisjon er å jobbe som byggekonstruktør i fremtiden der jeg beregner laster, modellerer, utarbeider tegningsunderlag mm. Gjennom hele skolegangen lærte vi aldri noe om konstruksjonstegninger. Vi lærte oss bare hvordan man utarbeider enkle fasadetegninger, plantegninger, og sekjonstegninger. Hvordan lager man konstruksjonstegninger da? Hvordan lærer man seg det? Finnes det allerede ferdige k-tegninger som man bruker som en referansepunkt eller må man lage alt på egen hånd med den kunnskapen man har? Hvordan skaffer man i så fall den kunnskapen? Jeg har studert flere år på Chalmers for å bli byggingeniør og de lærte oss ingenting av dette. Vi lærte oss litt om egenskapene til betong, tre og stål samt hvordan man beregner styrken. Men jeg har absolutt ingen anelse om hvordan man for eksempel utformer en konstruksjonstegning for en vegg-tak tilkobling. Hvordan lærer man seg det?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Oj, hva fikk dere lære som er nyttig ute i virkeligheten?B byggingenjören97 skrev:
Men jeg ville tro at dere kanskje får praktisere hos et arkitektkontor eller konstruksjonsfirma for å få den praktiske erfaringen.
Velkommen til Bygge hus-forumet uansett, @byggingenjören97 og lykke til med ditt yrke!
Å rapportere på tegning lærer man seg for en stor del i yrket. Gjennom å se på tegninger fra tidligere prosjekter som selskapet har utført og få tilbakemelding fra mer erfarne kolleger.
Det finnes en bokserie som heter "bygghandlingar 90" som er veldig lesverdig.
Det har også kommet en ny bok om rapportering av detaljer som virker bra.
https://www.bokus.com/bok/9789179170097/rita-detaljer/
Det finnes en bokserie som heter "bygghandlingar 90" som er veldig lesverdig.
Det har også kommet en ny bok om rapportering av detaljer som virker bra.
https://www.bokus.com/bok/9789179170097/rita-detaljer/
Det er vanskelig for meg å svare på som er nyutdannet med null erfaring. Vi får en ganske teoretisk utdanning. Hele utdanningen er ganske upraktisk, noe jeg misliker sterkt. Derimot lærer vi ganske mye grunnleggende teori som sagt. Alt fra hvordan man beregner på styrken og hvordan man armerer til hvordan man gjør geotekniske undersøkelser og hvordan man tegner og modellerer på datamaskinen (CAD/BIM) mm. Dette er dessuten bare det man lærer for retning mot husbygging blant mange flere kurs. Vi lærer mye teori om andre ting også som for eksempel prosjektering, hydraulikk, bedriftsøkonomi mm. Hvor nyttig det er i virkeligheten er umulig for meg å svare på. Det er garantert nyttig å ha grunnleggende forståelse innen forskjellige fagområder avhengig av hva man vil jobbe med. Om jeg for eksempel vil jobbe som konstruktør, så er det ganske viktig at jeg har grunnleggende forståelse for styrke, hvordan betong/stål/tre oppfører seg osv, noe vi lærte på skolen. Vi får ingen praksis av skolen overhodet. Så er jo Chalmers en velkjent høyskole, og alle byggingeniører som studerte der før meg har jo klart seg bra i arbeidslivet. Det er alt jeg kan kommentere om enn så lengeKnockOnWood skrev:
Takk!
Jeg har også forstått det sånn! Det er ikke vanskelig å gjøre selve "tegningen". Det kan en 15-åring lære seg på tre dager haha. Jeg lurer på hvordan man lærer seg å designe selve konstruksjonen. Altså ingeniørtankegangen bak det hele om du forstår hva jeg menerHenrik Lindberg skrev:
Å presentere på tegning lærer man seg til stor del i yrket. Gjennom å se på tegninger fra tidligere prosjekter som firmaet har utført og få tilbakemelding fra mer erfarne kollegaer.
Det finnes en bokserie som heter "bygghandlinger 90" som er veldig lesverdig.
Har også kommet en ny bok om presentasjon av detaljer som virker bra.
[lenke]
Sist redigert:
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Det er dessverre ikke noe man bare lærer seg uten det handler om erfaring. Som utdannet bygningsingeniør begynner man oftest med modellering og tegning. Underlaget for å tegne opp kommer ofte fra eldre mer erfarne kollegaer. Et tips her er å ikke bare tegne av men spørre og lytte til hvorfor visse ting gjøres på en bestemt måte. Se mye, lytt mye, forsøk å få stor variasjon av prosjekter. Vær ikke redd for å spørre. 
Takk! Setter pris på all info og alle tips!B bossespecial skrev:Det er dessverre ikke noe man bare lærer seg uten at det handler om erfaring. Som utdannet byggingeniør begynner man som oftest med modellering og tegning. Underlaget for å tegne opp kommer ofte fra eldre mer erfarne kolleger. Et tips her er å ikke bare tegne av, men spørre og lytte til hvorfor visse ting gjøres på en bestemt måte. Se mye, lytt mye, forsøk å få stor variasjon av prosjekter. Vær ikke redd for å spørre.![]()
Jeg kan bare være enig med @bossespecial, det er erfaring.
Leste til bygging. og fikk jobb hos et større foretak etter det. Dog ikke innen samme skrå som utdanningen var tenkt.
Nå har jeg jobbet der i 2,5 år og det er fortsatt skikkelig gøy og lærerikt. Prøver å lære meg ting hver dag samt bruke kolleger for å diskutere tanker.
Min nærmeste kollega har fått forklare høyt og lavt.
Det jeg har lært mye av er kontakten med mer erfarne og komme ut på site.
Så det jeg kan råde deg til:
Lytt, vær ydmyk og ikke ta det ille opp når noen gransker arbeidet ditt.
Erfaringen kommer med årene!
Våg å utfordre deg selv.
Leste til bygging. og fikk jobb hos et større foretak etter det. Dog ikke innen samme skrå som utdanningen var tenkt.
Nå har jeg jobbet der i 2,5 år og det er fortsatt skikkelig gøy og lærerikt. Prøver å lære meg ting hver dag samt bruke kolleger for å diskutere tanker.
Min nærmeste kollega har fått forklare høyt og lavt.
Det jeg har lært mye av er kontakten med mer erfarne og komme ut på site.
Så det jeg kan råde deg til:
Lytt, vær ydmyk og ikke ta det ille opp når noen gransker arbeidet ditt.
Erfaringen kommer med årene!
Våg å utfordre deg selv.
Nå kan jeg ikke si at det er så generelt, men min oppfatning er at de som regner og kommer ut fra skolen i dag har en sivilingeniøreksamen mens de som tegner/modellerer har en byggingeniøreksamen eller har gått en YH-utdanning innen det. Deretter bør en interessert og flittig bygging. sikkert kunne utføre visse beregninger også om en brennende interesse finnes da dere leser en del i emnet. Tegneteknikk skiller seg mellom ulike disipliner innen bygg, så å lære bort en for strikt mal under utdanningen tror jeg ikke ville gjort så mye nytte. Sist men ikke minst har hvert selskap sin måte å utforme sin tegning på og en tegnemanual som beskriver dette.
Det er ikke noe rart med å føle at man ikke kan noe "vettig" når man begynner å jobbe, det praktiske rommes ikke i dagens utdanninger. For å få det inn er det et sabbatsår innen en byggentreprenør som kreves, antagelig.
Det er ikke noe rart med å føle at man ikke kan noe "vettig" når man begynner å jobbe, det praktiske rommes ikke i dagens utdanninger. For å få det inn er det et sabbatsår innen en byggentreprenør som kreves, antagelig.
Etter 30 år i konsulentbransjen, hvorav flere år som sjef på ulike nivåer, kan jeg bare konstatere at man gjennom høyere akademiske utdanninger kun lærer teori og å regne. Å jobbe som konsulent/konstruktør må man lære på arbeidsplassen. Aller best blir det om man også er med ute på bygg og får se hvordan virkeligheten ser ut og hvordan det man skal/har designet fungerer å bygge. Men 90% av det man daglig jobber med lærer man på jobben, øvrige 10% har man med seg fra skolen.
Hadde dere ingen foreninger der det ble praktisert ved siden av studiene? Typ som Elektroseksjonens Tekniske Avdeling eller robotforeningen? Men det blir kanskje vanskeligere å praktisere bygg privat.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Interessant tråd men også litt foruroligende. Regnskapsteknikkens grunnlag (projeksjonslære, tegningssymboler, linjetykkelser mm) burde du ha lært på Chalmers. Om ikke så skaff en bok om dette illa kvickt. Dernest er det bare øvelse som gjelder. Man må tenke tredimensjonalt og innse at en tegning bare er en horisontal eller vertikal seksjon gjennom en 3-D modell. Dagens ungdom som ikke får lære å tegne med blyant og papir (eller tegnefilm) har nok en vanskeligere læringskurve. Dagens datastøttede teknologi er ikke bare av det gode. Så lages jo de fleste K-tegninger med A-tegninger som underlag.
Mye av hvordan man konstruerer standardiserte ting på detaljert nivå finnes beskrevet i AMA-bøkene.B byggingenjören97 skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 263 innlegg
For 30 år siden syntes jeg det var dritt å tegne en masse figurer på folie mm. Hva skulle det være bra for?
I dag når jeg tegner elskjemaer, konstruerer solcelleanlegg og lager underlag for konstruktører som skal regne på styrke mm. Tegnet også K og A for mitt eget hus.
Nå er jeg svært fornøyd med å ha fått lære meg fra grunnen av.
I dag når jeg tegner elskjemaer, konstruerer solcelleanlegg og lager underlag for konstruktører som skal regne på styrke mm. Tegnet også K og A for mitt eget hus.
Nå er jeg svært fornøyd med å ha fått lære meg fra grunnen av.
fgo skrev:
Jeg kan bare si meg enig med @bossespecial, det er erfaring.
Studerte til bygging. og fikk jobb hos et større selskap etter det. Dog ikke innen samme fag som utdanningen var tenkt.
Nå har jeg jobbet der i 2,5 år og det er fortsatt virkelig gøy og lærerikt. Prøver å lære meg ting hver dag samt bruke kollegaer for å diskutere tanker.
Min nærmeste kollega har måttet forklare både høyt og lavt.
Det jeg har lært mye av er kontakten med mer erfarne og komme ut på site.
Så det jeg kan råde deg til:
Lytt, vær ydmyk og ikke bli fornærmet når noen gransker arbeidet ditt.
Erfaringen kommer med årene!
Tør å utfordre deg selv.
Flott! Har du tips på ting jeg kan studere/lære meg på egen hånd mens jeg leter etter jobb i stedet for bare å sitte hjemme i sofaen?

