Hei igjen,

Nå er hullet laget og jeg hadde flaks, reglene var bygget for den åpningen jeg ønsker og hvelvet var en separat modul man satt inn :)

Nå skal bare fôret på så er det klart.

Tusen takk alle!

Bueformet døråpning mellom kjøkken og gang uten dør. Stige og byggearbeid på gang med verktøy og sko på gulvet. Åpen døråpning i en vegg mellom to rom, med tre- og parkettgulv, uferdig listverk. Veggene er malt i en lys fargetone.

• Åpent rom med treparkett, nyåpnet døråpning til gang. Vegger i nøytral farge, lys fra takspot, og uferdige fôringer rundt døråpningen.
  • Liker
En apelsin og 1 annen
  • Laddar…
Jeg er ikke overrasket, det er svært uvanlig å bygge hvelvformet :-D

• Liker
simonnnn
  • Laddar…
Finere.

Mye finere med den kvadratiske åpningen.
Det finnes jo bare ett vindu i leiligheten, og det handler om å få vinduslyset inn dit. Hvis du føler at fjerning av hvelvet ikke gjorde noen forskjell, og hvis det ikke plager deg for mye når du sover eller så, kan du kanskje beholde alkoven men lage en åpning mot kjøkkenet? Tenker altså som et "vindu", men (sannsynligvis) uten glass. :)
Kort sagt, en liten avlastningsflate fra starten tenkt for kanskje små pyntegjenstander, men som kommer til å ende opp som en hylle for nøkler, brev og annet rusk man legger fra seg når man kommer inn ;)

L LimpTheGimp skrev:
Mye penere med den kvadratiske åpningen.
Det er jo bare ett vindu i leiligheten og det handler om å få vinduslyset inn dit. Hvis du føler at fjerning av valvet ikke gjorde noen forskjell og om det ikke forstyrrer deg alt for mye når du sover eller så, så kan du kanskje beholde alkoven men gjøre som en åpning mot kjøkkenet? Tenker altså som et "vindu" men (trolig) uten glass. :)
Kort sagt, en liten avlastningsflate fra begynnelsen tenkt for kanskje små pyntegjenstander men som kommer til å ende som en hylle for nøkler, brev og annet rot man legger fra seg når man har kommet inn ;)
Stort takk for tips, føler meg fornøyd nå og kommer til å beholde det sånn :)

Bare for å spinne videre på ideen, så kan du jo ha et vindu av frostet glass her imellom om det skulle føles rart med klart glass/hull :)

En kompis hadde en ettroms med sovalkove, men da med veggen mot vinduet. Dette ble løst med å bygge veggen med baderomsglass. Tenker da på sånt glass ifølge bildet i linken nedenfor. I ditt tilfelle hadde man jo måttet erstatte (hele eller store deler av) veggen til kjøkkenet hvilket jo kanskje ikke er aktuelt, men syntes det var en god løsning på problem med hjørne av rom med dårlig lys. Tror han hadde noen farge på glasset.

https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/94/94523-4c0c9a28497306b322c64e83d53f36f1.jpg

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.