Ok, hva synd, men der sitter sikkert en regel i overkant uansett

• Liker
simonnnn
  • Laddar…
Det er helt umulig å avgjøre hvilket materiale du har i veggen uten å kjenne og banke på den. Om det er betong, så er det mye vanskeligere å fjerne den.

Jeg lurer på, er det mer lys på kjøkkenet du er ute etter? Da får du ikke så stor effekt av å bare utvide litt og gjøre hvelvingen rett i overkant. Et alternativ for å beholde samme høyde på alle dørene i huset er å sette inn et vindu over.

Er det at du (som jeg) har litt vanskelig for hvelvinger? Da er det absolutt enkleste å bruke en tigersag (gitt at det ikke er betong) for å endre formen i overkant bare. Så sette nye planker på sidene og oppe og ny list. Billig og enkelt, og lett å gjøre selv.

BirgitS
S simonnnn skrev:
Dessverre har alle samme, så jeg forutsetter at det er fra byggeåret.
Da bør du absolutt høre med styret før du begynner å gjøre noe med hvelvet, både for å få lov og fordi de bør vite (kunne finne ut) hvordan veggene er bygget opp.

BirgitS
Det er en hel del mørkt tre i kjøkkenet og det stjeler en del lys så det blir lysere om dekkplater, dekkprofiler osv. byttes ut.

T topmount skrev:
Satse på bedre belysning på kjøkkenet i stedet for taklampen som sitter der i dag. En rad med spotter ville gjort underverker for det fine, men litt mørke kjøkkenet.
BirgitS BirgitS skrev:
Det er en del mørkt tre i kjøkkenet, og det stjeler en del lys så det blir lysere om dekkplater, dekorlister osv. byttes ut.
Akkurat min tanke!
De der veggpanelene, skuffefrontene og listene (jakarandaimitasjon?) stjeler utrolig mye lys.
Mal hvitt/lyst, eller dekk med lys kontaktplast, så blir hele kjøkkenet og gangen lysere.

BirgitS BirgitS skrev:
Man må regne med at taket blir noe skadet når man river veggen...
Også gulvet vil sannsynligvis trenge reparasjon, og det blir nok ikke så lett å gjøre pent.
Der holder det jo ikke bare å sparkle og male.

BirgitS
Gulvet fikser man vel med en ny lengre og evt. bredere terskellist. Det fungerer jo så lenge man ikke begynner å rive veggen mot sovealkoven.

Men det føles som mye arbeid for å få en åpning som er 15 cm bredere og tvilsomt om det gjør kjøkkenet lysere.

• Liker
simonnnn
  • Laddar…
Forsøk å fjerne listene forsiktig og se hvordan det ser ut. Jeg tror som flere andre at det går an å i det minste lage firkantede hjørner og trolig også fjerne 5-10 centimeter eller mer i overkant.

• Liker
simonnnn og 1 annen
  • Laddar…
En ekstremt billig "kjøkkenoppussing" er å kjøpe slik plastfilm i et lyst mønster og klistre på de mørke deksidene.

BirgitS BirgitS skrev:
Det er en hel del mørkt tre i kjøkkenet og det stjeler en del lys så det blir lysere om dekkplater, dekklister osv. byttes ut.
Tanken slo meg også, men jeg vurderer at det blir en veldig stor jobb å ta av dekkplatene og listene og levere inn? Dørene derimot hadde man jo enkelt kunnet ta av, men føles ikke som at det er verdt å levere bare dem, eller hva?

BirgitS BirgitS skrev:
Da tror jeg at det er betong i veggene og ikke trestendere med gips, dog kan det være en annen enklere konstruksjon over dørene. Her i vår leilighet fra -63 er det fra starten en enkel treramme med treplate over dørene som utfylling mellom betongelementene som utgjør veggene på sidene. Noen i styret bør kunne svare mer nøyaktig.

Det stemmer at de ikke kan si nei, under forutsetning at det ikke er en bærende vegg, men de kan jo forårsake problemer i fortsettelsen om man ikke ber om lov men burde ha gjort det. Sjekk vedtektene og om det finnes noen regelbok for foreningen.
Mener du at det kan være betong selv om den er myk når man banker?
At den ikke er bærende er jeg helt sikker på da den høres hul ut når man banker på den. Uansett så sjekker jeg med (informerer) foreningen :)

En apelsin Mia Orange skrev:
Det er helt umulig å avgjøre hvilket materiale du har i veggen uten å kjenne og banke på den. Om det er betong, så er det mye vanskeligere å fjerne den.

Jeg lurer på, er det mer lys på kjøkkenet du er ute etter? Da får du ikke så stor effekt av å bare utvide litt og gjøre buegangen rett i overkant. Et alternativ for å beholde samme høyde på alle dørene i huset er å sette inn et vindu over.

Er det at du (som jeg) har litt vanskelig for buer? Da er det absolutt enkleste å bruke en tigersag (gitt at det ikke er betong) for å endre formen i overkant bare. Så sette nye bord på sidene og oppe og ny list. Billig og enkel, og lett å gjøre selv.
Allergisk mot avrundede buer :) Som du beskriver i siste avsnitt høres ut som en veldig bra løsning for meg!

Anna_H Anna_H skrev:
En ekstremt billig "kjøkkenrenovering" er å kjøpe slik plastfilm i noe lyst mønster og klistre på de mørke dekksidene.
Skulle det være en lenke eller lignende med? :)

• Liker
simonnnn og 1 annen
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Også gulvet vil sannsynligvis måtte repareres, og det blir nok ikke så lett å gjøre pent.
Der holder det jo ikke bare med å sparkle og male.
BirgitS BirgitS skrev:
Gulvet fikser man vel med en ny lengre og eventuelt bredere terskellist. Det fungerer jo så lenge man ikke begynner å rive veggen mot sovalkoven.
Javisst, men det var akkurat det som ville skje hvis langveggen revet som jeg mente.

For øvrig er vel en "terskel" på et tilsynelatende umotivert sted en liten snubbelrisiko?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.