10.643 lest ·
35 svar
11k lest
35 svar
Hjelp/ideer - utvidelse av døråpning (dørbue)
Det er helt umulig å avgjøre hvilket materiale du har i veggen uten å kjenne og banke på den. Om det er betong, så er det mye vanskeligere å fjerne den.
Jeg lurer på, er det mer lys på kjøkkenet du er ute etter? Da får du ikke så stor effekt av å bare utvide litt og gjøre hvelvingen rett i overkant. Et alternativ for å beholde samme høyde på alle dørene i huset er å sette inn et vindu over.
Er det at du (som jeg) har litt vanskelig for hvelvinger? Da er det absolutt enkleste å bruke en tigersag (gitt at det ikke er betong) for å endre formen i overkant bare. Så sette nye planker på sidene og oppe og ny list. Billig og enkelt, og lett å gjøre selv.
Jeg lurer på, er det mer lys på kjøkkenet du er ute etter? Da får du ikke så stor effekt av å bare utvide litt og gjøre hvelvingen rett i overkant. Et alternativ for å beholde samme høyde på alle dørene i huset er å sette inn et vindu over.
Er det at du (som jeg) har litt vanskelig for hvelvinger? Da er det absolutt enkleste å bruke en tigersag (gitt at det ikke er betong) for å endre formen i overkant bare. Så sette nye planker på sidene og oppe og ny list. Billig og enkelt, og lett å gjøre selv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 252 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.252 innlegg
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
T topmount skrev:
Akkurat min tanke!BirgitS skrev:
De der veggpanelene, skuffefrontene og listene (jakarandaimitasjon?) stjeler utrolig mye lys.
Mal hvitt/lyst, eller dekk med lys kontaktplast, så blir hele kjøkkenet og gangen lysere.
Også gulvet vil sannsynligvis trenge reparasjon, og det blir nok ikke så lett å gjøre pent.BirgitS skrev:
Der holder det jo ikke bare å sparkle og male.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 252 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.252 innlegg
Gulvet fikser man vel med en ny lengre og evt. bredere terskellist. Det fungerer jo så lenge man ikke begynner å rive veggen mot sovealkoven.
Men det føles som mye arbeid for å få en åpning som er 15 cm bredere og tvilsomt om det gjør kjøkkenet lysere.
Men det føles som mye arbeid for å få en åpning som er 15 cm bredere og tvilsomt om det gjør kjøkkenet lysere.
Tanken slo meg også, men jeg vurderer at det blir en veldig stor jobb å ta av dekkplatene og listene og levere inn? Dørene derimot hadde man jo enkelt kunnet ta av, men føles ikke som at det er verdt å levere bare dem, eller hva?BirgitS skrev:
Mener du at det kan være betong selv om den er myk når man banker?BirgitS skrev:
Da tror jeg at det er betong i veggene og ikke trestendere med gips, dog kan det være en annen enklere konstruksjon over dørene. Her i vår leilighet fra -63 er det fra starten en enkel treramme med treplate over dørene som utfylling mellom betongelementene som utgjør veggene på sidene. Noen i styret bør kunne svare mer nøyaktig.
Det stemmer at de ikke kan si nei, under forutsetning at det ikke er en bærende vegg, men de kan jo forårsake problemer i fortsettelsen om man ikke ber om lov men burde ha gjort det. Sjekk vedtektene og om det finnes noen regelbok for foreningen.
At den ikke er bærende er jeg helt sikker på da den høres hul ut når man banker på den. Uansett så sjekker jeg med (informerer) foreningen
Allergisk mot avrundede buerMia Orange skrev:
Det er helt umulig å avgjøre hvilket materiale du har i veggen uten å kjenne og banke på den. Om det er betong, så er det mye vanskeligere å fjerne den.
Jeg lurer på, er det mer lys på kjøkkenet du er ute etter? Da får du ikke så stor effekt av å bare utvide litt og gjøre buegangen rett i overkant. Et alternativ for å beholde samme høyde på alle dørene i huset er å sette inn et vindu over.
Er det at du (som jeg) har litt vanskelig for buer? Da er det absolutt enkleste å bruke en tigersag (gitt at det ikke er betong) for å endre formen i overkant bare. Så sette nye bord på sidene og oppe og ny list. Billig og enkel, og lett å gjøre selv.
Fant nå f.eks. denne https://www.ikea.com/se/sv/catalog/...a3:pla_medium|a4:|a5:|a6:google|a9:rtc|cc:915Anna_H skrev:
Føles jo veldig enkelt.... hvordan blir resultatet?
Nei, det hadde jeg ikke tenkt, men det kan du få om du vil:S simonnnn skrev:
https://www.paxlux.se/dekorplastmetervara/
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
KnockOnWood skrev:
Javisst, men det var akkurat det som ville skje hvis langveggen revet som jeg mente.BirgitS skrev:
For øvrig er vel en "terskel" på et tilsynelatende umotivert sted en liten snubbelrisiko?