Hei,

Jeg ønsker å gjøre dørbuen i leiligheten min større for å få et lysere kjøkken/gang.
På stuesiden av buen sitter det stikkontakt + lysbryter (se bilder) så på den siden av buen er det dessverre ikke så mye å ta av for utvidelse (vil ikke ha for stort prosjekt). På den andre siden står kjøleskap/fryser samt garderober så egentlig ingenting å ta av der heller..
Derfor tenker jeg at det er selve buen jeg får fokusere på å fjerne slik at bredden blir lik gjennom hele, og at den går hele veien opp til taket.
1. Hvordan går jeg frem for å gjøre dette? (lett trevegg)
2. Blir det pent å kjøre hele veien opp til taket, eller burde jeg spare en centimeter eller to øverst?
3. Andre forslag til løsning? :)

Takk!

Bilde av et hvitt dørhvelv i leilighet som leder fra kjøkken til stue, med lysinnslipp fra stuevindu. Kjøkkendisk og fliser på høyre side. Lyst kjøkken med flislagt bakvegg, mørke trebenker og en buet døråpning. Hall i bakgrunnen med parkettgulv og stort vindu. En lys stue med parkettgulv, et buet døråpning til kjøkkenet. Garderobeskap til venstre og et strømbryter synlig ved dørkarmen. Bilde av en bueformet døråpning mellom et rom med tregulv og et kjøkken med skap i mørkt tre. Veggen har et geometrisk mønster.

Jeg forstår virkelig, ikke så stor fan av rundede buer. Hvorfor ikke flytte på strømmen? Da kan du åpne opp hele veggen og opp til taket.

Hvelvet er jo sikkert ikke originalt så du får sikkert større åpning både på bredden og høyden ved å fjerne hvelvet. I en så liten leilighet ville jeg ikke åpnet helt opp til taket da både matos og os vil spre seg raskere i hele leiligheten.

• Liker
Anna_H og 2 andre
  • Laddar…
Satse på bedre belysning på kjøkkenet i stedet for taklampen som sitter der i dag. En rekke spotter ville gjort underverker for det fine, men litt mørke kjøkkenet.

• Liker
simonnnn
  • Laddar…
Når jeg ser på ditt kjøkken, så lurer jeg på muligheten for en mer åpen planløsning. Hva om du fjerner veggen ved karnappet i stua? Naturligvis hele veggen med buegangen (-slik at skapene kan være igjen). Da får du spiseplass mye mer praktisk plassert i direkte tilknytning til kjøkkenet.

Angående matos, sørg for at du har en bra vifte.

Er det virkelig trevegg og ikke gips?

En apelsin Mia Orange skrev:
Jeg forstår virkelig, ikke så stor fan av avrundede buer. Hvorfor ikke flytte på strømmen? Da kan du åpne opp hele veggen og opp til taket.
Bare fordi det innebærer at jeg må ansette en elektriker i så fall, noe jeg antar vil koste meg minst noen tusen. Penger jeg ikke har budsjettert for i øyeblikket :)

Når jeg ser på ditt kjøkken, så lurer jeg på muligheten til en mer åpen planløsning. Tenk om du fjerner veggen ved i din krok i stuen? Naturligvis hele veggen med hvelvet (-slik at skapene kan være igjen). Da får da får du spiseplassen mye mer praktisk plassert i direkte tilknytning til kjøkkenet

Angående matos, sørg for at du har en bra vifte.

Er det virkelig trevegg og ikke gips?
Utvikle gjerne hvordan du mener med å rive veggen. Hvordan tenker du plassering av seng f.eks.?

Du har nok rett angående gips, jeg er ukyndig :) Har du peiling på hvordan jeg går fram for å rive denne?

Er det en ettroms med sovplass rett ved kjøkkenet? Jeg antok at det var et soverom i leiligheten.

Jeg har revet gipsvegger ved å skjære med en ordentlig tapetkniv og deretter slå ut platen med brekkjern og slegge. Ganske lett, men støvete. Bruk munnbind. Under sitter det trestendere eller om det er nyere eventuelt av metall. De er spikret (eller skrudd) i hverandre samt i gulv og tak. Dra ut spikrene med hammer, brekkjern eller tang. Hvis det er skrudd, bruk drill. Sørg for at det ikke er elektrisitet eller VVS i veggen.

Er det en ettroms med soveplass rett ved kjøkkenet? Jeg antok at det var et soverom i leiligheten.

Jeg har revet gipsvegger ved å skjære med en ordentlig tapetkniv og deretter slå ut platen med brekkjern og slegge. Ganske lett men støvete. Bruk munnbind. Under sitter det trestendere eller om det er nyere muligens av metall. De er spikret (eller skrudd) i hverandre samt gulv og tak. Dra ut spiker med hammer, brekkjern eller tang. Om det er skrudd, skrumaskin. Sørg for at det ikke er elektrisitet eller rør i veggen.
Feil av meg, tenkte at du visste hvordan leiligheten så ut, men hvordan skulle du kunne vite det :) Se gjerne vedlagte bilder.

Takk for forklaringen! I dette tilfellet blir det sannsynligvis bare å fjerne mot taket. Tror du det kan skade taket eller bli galt, eller er veggen en "løs del" som jeg bare fjerner og taket er intakt?

Moderne kjøkken med hvite fliser, mørke skap, innebygd stekeovn og vask. Buet inngang til stue med lyse tregulv og stort vindu i bakgrunnen. Kjøkken med trebenk, ovn, koketopp og vask. Hvite fliser bak benken, skap over. Moderne kjøkken med treverk, hvite skap, oppvaskkum, keramisk komfyr og stålhåndtak, med inngangsdør i bakgrunnen. Tom leilighet med parkettgulv, hvite garderober, bueformet åpning til kjøkken og et vindu med veggspeil for lysrefleksjon. Bilde av interiør med lys stue, parkettgulv, garderobe, bueformet døråpning mot kjøkken. Veggmønster og speil på den ene veggen. Tomt rom med stort vindu, lyst tregulv og innbygd garderobeskap i hjørnet. Veggene er lysebrune med hvitt tak og listverk. Tomt rom med trelaminatgulv, store vinduer, radiator under vinduet og en lys beige tapet med mønster på veggene.

BirgitS
Hvor gammelt er huset og hvor høyt?
Det sier litt om hvordan veggene kan være oppbygd.

Man må regne med at taket blir noe skadet når man river veggen, i det minste finnes det ingen puss om det er betongdekke eller gipsplate om det er sånt i taket, der veggen finnes nå, så en viss takreparasjon trengs nok.

Hvis du fjerner deler av veggen, altså ikke bare det som man nå har bygd på for hvelvet, så kan du trenge tillatelse fra foreningen siden veggen innenfor overflaten er deres.

Selv synes jeg nok at det ville vært penest å la det være igjen like mye vegg over åpningen som det er over ytterdøren eller baderomsdøren, for siden det er en ganske smal åpning kan det bli rare proporsjoner om den går helt opp til taket.

• Liker
Thomas_Blekinge og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hvor gammelt er huset og hvor høyt?
Det sier litt om hvordan veggene kan være bygd opp.

Man må regne med at taket blir noe skadet når man river veggen, i det minste så er det ingen puss om det er betongdekke eller gipsplate om det er sånt i taket, der veggen er nå, så viss takreparasjon trengs nok.

Om du tar bort deler av veggen, altså ikke bare det som man nå har bygget på for buegangen, så kan du trenge tillatelse fra foreningen siden veggen innenfor overflaten er deres.

Selv synes jeg nok at det ville være penest å la det være like mye vegg over åpningen som over ytterdøren eller baderomsdøren, for siden det er en ganske smal åpning kan det bli rare proporsjoner om den går helt opp til taket.
1970, 6 etasjer, takhøyde 250 :)

Takk! Som du sier burde det bli en viss skade på taket, forsøkte å google litt for å se bilder på omtrent hvordan det kan bli, men fikk dessverre ingen god treff. Malarbeid har jeg gjort før og kastet i litt sand så om det bare blir så er det under kontroll :)

Takk for tips om foreningen, dette skal jeg absolutt sjekke. Som jeg forstår det har de ikke rett til å si nei, men like greit å være åpen med hva man gjør :)

Jeg tror du har helt rett, det vil se rart ut med en smal høy åpning. Om jeg tar bort helt til taket så bygger det nok på at jeg utvider og løser el-problematikken.

Om du velger å fjerne deler av veggen kan det være bra å vite hvor stenderne sitter før du begynner. Da kan du skjære gips langs en stender og på den måten unngå å ødelegge de delene du vil beholde. Du vil kanskje måtte flytte stendere hvis du bare vil øke størrelsen på åpningen.

• Liker
simonnnn
  • Laddar…
BirgitS
Da tror jeg at det er betong i veggene og ikke trestendere med gips, men det kan være en annen enklere konstruksjon over dørene. Her i vår leilighet fra -63 er det fra begynnelsen en enkel treramme med trefiberplate over dørene som utfylling mellom betongelementene som utgjør veggene på sidene. Noen i styret bør kunne svare mer eksakt.

Det stemmer at de ikke kan si nei, forutsatt at det ikke er en bærende vegg, men de kan jo forårsake problemer i fremtiden om man ikke ber om lov men burde ha gjort det. Sjekk vedtektene og om det finnes noen regelsamling for foreningen.

Som sagt tror ikke hvelvet har sittet der fra starten. Bank på en tilsvarende leilighet i en annen etasje og sjekk hvordan det ser ut. Er det ikke originalt blir det sikkert mye enklere å fjerne.

T topmount skrev:
Som sagt tror ikke bjelken har sittet der fra starten. Bank på en tilsvarende leilighet i en annen etasje og sjekk hvordan det ser ut. Er det ikke original blir det sikkert mye enklere å fjerne.
Dessverre har alle det samme så jeg forutsetter at det er fra byggeåret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.