Var liknende i vårt hus. Modulene er i seg bærende og så ligger "hammarbandet" oppå den. Når vi gjorde om isoleringen så byttet vi modulene mot riktig reisverk med stående stendere under hver takstol. Modulene trengte både sponplater på innsiden og panelet på utsiden for å ha full bæring.
OBS grunnstammen må kunne ta punktbelastningen. Vi forsterket pga dette.
Høres smart ut, men tok dere bort noe av det eksisterende da eller la dere bare til stendere?
Vi kommer til å gjøre lignende, sette stendere fra takstolene ned til syll, og så forsterke med ytterligere stendere.
Men hvis man i stedet for å gjøre som dere gjorde, rive bort all panel på hele veggen, kunne man vel tenke seg at man bytter små seksjoner om gangen..?
Denne veggen er jo som den er, men om du skal fortsette på de andre veggene burde vel det være en mindre risikabel metode…
Absolutt, hadde vi visst at panelet var bærende da hadde vi gjort annerledes.
Vi tenkte faktisk å ta det i seksjoner nå også, men fikk andre råd.
Det var som sagt ingen som forutså eller forsto at panelet var bærende helt opp.
De byggere jeg har snakket med nå som har sett katastrofen sier alle det samme, at det er veldig underlig bygget.
Høres smart ut, men tok dere bort noe av det eksisterende da eller tilføyde dere bare lekter?
Vi kommer til å gjøre lignende, sette lekter fra takstolene ned til syll, og deretter forsterke med ytterligere lekter.
Med grunnstamme, hva mener du da?
Jeg mente bærebjelken da vårt hus står på pillarer.
Vi stempla opp taket og tok bort en seksjon om gangen og erstattet modulene med vanlig opplektet vegg.
Vi staget opp taket og fjernet en seksjon om gangen og erstattet modulene med vanlig oppbygd vegg.
Ah ok, vårt står på murt kjeller. Men vi skal forsterke ovenfor bunnstokken også.
Smart, tror det hadde blitt både enklere og billigere! Dette er også hvorfor vi bare gjør 1 side i år, for å lære oss hvordan huset er bygget. Men det blir ingen flere sider senere, er ferdig med dette nå
Nei, selvfølgelig ikke, det er det jeg sier at vi ikke kan gjøre så. Så da forsto jeg deg korrekt, at du mener utenpå og ikke inn i eksisterende konstruksjon.
Ja. Det som slo meg er at også platene med isolasjon kan ha hatt en stabiliserende funksjon. Flere av dem ser jo ut til å være i veldig dårlig tilstand. Hva skal du erstatte dem med? Finnes det engang noe tilsvarende? Hvis ikke må du kanskje sette ekstra stående stendere inne i rommene også for å ta opp vekten av taket.
Ja. Det som slo meg er at også platene med isolasjon kan ha hatt en stabiliserende funksjon. Flere av dem ser jo imidlertid ut til å være i veldig dårlig stand. Hva skal du erstatte dem med? Finnes det engang noe tilsvarende? Hvis ikke, kanskje du må sette inn ekstra stående stendere inne i feltene også for å ta opp takets vekt.
Ja, til en viss grad ser de ut til å ha det, og mange var i dårlig stand og fylte ikke engang opp sitt rom. Så hvis de bidrar til bærende funksjon kan de ikke ha gjort mye.
Var en her som beskrev det som sandwich-konstruksjon, mange små tynne lag som sammen bærer.
Det blir oppregling av hele veggen, både i feltene og så utenpå for tilleggsisoleringen, med cc 60. Og så bytter vi ut også platene, så det blir helt ny isolasjon. Ikke helt hva vi hadde regnet med, men i sammenhengen ikke noe som spiller noen rolle.
Mener du da å sette dem (45x70) utenpå eksisterende stendere?
Ja, akkurat, siden dere uansett planla å tilleggsisolere og du nevnte da 45x70.
Selvfølgelig blir det enda mer pålitelig hvis man setter små stendere innvendig i veggen også, mellom de horisontale spiker- og støttebjelkene.
På grunn av at jeg tenkte utenpåliggende, er det viktig at festingen blir skikkelig. Ikke like kritisk om du også stender innvendig i de eksisterende veggfakkene.
Ja, til en viss grad ser det ut til at de har hatt det, og mange var i dårlig stand og fylte ikke engang opp sitt rom. Så hvis de bidrar til bærefunksjonen så kan de ikke ha gjort mye
Var noen her som beskrev det som sandwich konstruksjon, mange små tynne lag som sammen bærer.
Det blir oppsetting av hele veggen, både i feltene og så utenpå for tilleggsisolasjonen, med cc 60. Og så bytter vi ut også de platene så det blir helt ny isolasjon. Ikke helt hva vi hadde regnet med, men i sammenhengen ingenting som spiller noen rolle.
Jeg vil bare si at jeg synes du har gjort det meste rett og at denne situasjonen var ganske vanskelig å forutse. Ser frem til et foto av den tilleggsisolerte og nypanelte veggen.
Er det mulig å finne ut om huset hadde takstein fra starten av?
Før var det jo mange hus med papp på takene, som senere har fått tegl-/betongstein, og som har økt vekten mange ganger.
Går det få fram om huset hadde takstein på taket fra starten av ??
Før fantes det jo en hel del hus med papp på takene, som senere har fått tegl/betong takstein, og som har økt vekten mangfoldig.
Yes, det hadde takstein fra starten av. Det finnes både bildebevis og fremgår i byggbeskrivelsene/husbestillingen som finnes igjen.
Jeg vil bare si at jeg synes at du har gjort det meste riktig og at denne situasjonen var ganske vanskelig å forutse. Ser fram til et foto av den tilleggisolerte og nypanelte veggen.
Takk! Det hjelper å høre. Selv om jeg vet at også erfarne personer kan havne i vanskelige og uforutsigbare situasjoner, så akkurat nå føler jeg bare at aldri mer noe byggrelatert, særlig ikke slikt som "er bare å gjøre". En slektning (som er byggmester) sa at panikk hører til gamle hus. Men nei takk. Skal finne et hageprosjekt ist.
Takk! Det hjelper å høre. Selv om jeg vet at selv erfarne personer kan havne i vanskelige og uforutsigbare situasjoner, så akkurat nå føler jeg bare at aldri mer noe byggrelatert, spesielt ikke slikt som "er bare å gjøre". En slektning (som er byggmester) sa at panikk hører til gamle hus. Men nei takk
Skal finne et hageprosjekt istedet.
Du kommer til å bygge ferdig veggen og banne som en galning og tre uker senere kommer du til å gå og se på veggen på den andre siden og begynne å planlegge hvordan du skal gjøre alt bedre denne gangen.
Jeg synes det har vært ganske hard tone.
Der man nesten idiotforklarte Ts. Det er helt unødvendig, og jeg er ikke så sikker på at andre virkelig har gjort annerledes.
Jeg selv hadde ikke tenkt på at trepanelet var bærende...
Mange har støttet og gitt råd om hvordan man skal løse problematikken. Det er den delen av å bygge hus jeg liker...
Jeg lurer på om veggen fikk en bærende funksjon da en del av veggen smuldret opp.
Men jeg killgjetter litt jeg også.
Vi kan derimot konstatere at man ikke skal sette en sluttdato eller sluttid
Jeg tror huset kommer til å bli bedre bygget når dere er ferdige. Ikke sett inn byggplast bare. Det passer ikke i gamle hus, og hvis det ikke blir tett så....
Du tror at brent barn skyr ilden? Niks, sånn er det ikke. Du er snart i gang med nye prosjekter.
Du har lært deg mye nytt.
Gamle hus er ikke panikk. Gamle hus tar bare litt lengre tid! Og mange morsomme overraskelser.
Takk! Det hjelper å høre. Selv om jeg vet at selv erfarne personer kan havne i vanskelige og uforutsigbare situasjoner, så kjenner jeg akkurat nå at aldri mer noe byggrelatert, spesielt ikke sånt som "er bare å gjøre". En slektning (som er byggmester) sa at panikk hører til gamle hus. Men nei takk
Skal finne et hageprosjekt i stedet.
Man lærer av å gjøre feil. Dette kunne vel som sagt ingen forutse. Og NOE var jo tvunget å gjøres uansett.
Nei, se det som en lærdomsopplevelse, noe du gjør for å klatre opp et trinn på kunnskapstrappen. Eller som jeg pleier å motivere yngste sønn med, når han står fast med skolearbeidet: We do not do these things because they’re easy,
but because they’re HARD.
—John F. Kennedy
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.