Neste gang setter du opp midlertidig stempling på innsiden før du river veggen, så slipper du jobben med å rette opp igjen.

• Liker
gaia
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Neste gang så setter du opp provisorisk stempling på innsiden før du river veggen så slipper du jobben med å rette opp igjen.
De fleste ville gjette på at fasaden ikke er bærende. Selv proffer ville nok gjort samme feilen. Det er ikke alltid det finnes tegninger eller andre dokumenter som viser problemet.

• Liker
Tinker_cat og 1 annen
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
De fleste ville gjettet at fasaden ikke er bærende. Selv proffer ville nok gjort samme feilen. Det er ikke alltid det finnes tegninger eller andre dokumenter som viser problemet.
Visst, men nå når TS vet om det så kan han bruke det tipset for øvrige vegger.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Dere gjør vel det samme? Nå vet du jo hvordan man gjør det.

For øvrig kan jeg bare si: bra jobbet og verdifullt med tilbakemelding og bilder. Nå kan neste glade river av bærende panel se hvordan man skal gjøre det.
Takk, det ble nok bra til slutt.

Enten det, eller som en annen her i tråden gjorde, byttet ut de gamle modulene mot reglar. Det er dog ingenting jeg ville forsøkt meg på selv, i så fall tar jeg inn en bedrift.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Neste gang så setter du opp provisorisk stempling på innsiden før du river veggen, så slipper du jobben med å rette opp igjen.
Innsiden hvor? Det er takfotstassene som ligger på panelet, de kommer man ikke til fra innsiden slik huset er bygd.

Det holder nok godt å ta det i små seksjoner og støtte utenfra.

S Strontus skrev:
Visst, men nå når TS vet om det så kan han bruke det tipset for øvrige vegger.
Nope. Det var takfotstassene som lå på panelet, de kommer man ikke til fra innsiden dersom man ikke skal blåse ut større delen av overetasjen. Men det finnes andre tips i tråden.

Hvis du støtter opp mot innertaket på innsiden rett innenfor ytterveggen så kan det ikke synke når du river panelet

Bananskalare Bananskalare skrev:
De fleste ville gjette at fasaden ikke er bærende. Selv proffer ville nok gjort den samme feilen. Det er ikke alltid det finnes tegninger eller andre dokumenter som viser problemet.
Jo men dette svaret kom etter at TS allerede hadde bygd opp veggen igjen. Hvis du leser tidligere svar i tråden, ser du forslag på hjelp underveis.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du støtter opp mot innertaket på innsiden rett innenfor ytterveggen så kan det ikke synke når du river panelet.
Jeg forstår at du prøver å hjelpe, men ta til deg når jeg sier at det ikke går an å gjøre det slik, sånn som huset er bygd.

Takåsene og veggen har (hadde) ingen kontakt i det hele tatt, du kan støtte veggen eller innertaket så mye du vil, det vil ikke påvirke takåsene eller forhindre at dette skjer.

For å komme til takåsene innenfra må man rive det meste av loftet innvendig.

Som jeg skrev, det går an å støtte alt utenfra.

Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Jeg forstår at du prøver å hjelpe, men ta inn når jeg sier at det ikke går å gjøre så, slik som huset er bygget.

Taktassene og veggen har (hadde) ingen kontakt i det hele tatt, du kan støtte veggen eller innertaket så mye du vil, det vil ikke påvirke taktassene eller forhindre at dette skjer.

For å komme til taktassene innenfra må man rive store deler av overetasjen innvendig.

Som jeg skrev, det går å støtte alt utenfra.
Du må forstå at det er underrammen på takstolen du må stagge opp. Taktassene sitter bare lengst ut på takstolen og er den delen du ser. Les mitt første innlegg i tråden og Google takstol så ser du hva jeg mener.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du må forstå at det er underrammen på takstolen du må stive opp. Takfotene sitter bare ytterst på takstolen og er den delen du ser. Les mitt første innlegg i tråden og Google takstol så ser du hva jeg mener.
Ditt første innlegg sier "Takstolene står på den øverste bjelken i veggen.". Og det er det jeg sier, takstolene har ingen kontakt med veggen.

Bjelkelaget til loftsetasjen ligger på veggen, og takstolene går med støtteben og skråstag ned til bjelkelaget. Som jeg har sagt, veggen har ikke rørt seg og ikke bjelkelaget heller. Setter du støtte inne mot innertak, støtter du bare bjelkelaget som hele tiden har hatt støtte av veggen.

På loftet finnes det ikke innertak så langt ute, det er en liten kattvind der under som er et tomt hulrom hvor den eneste støtten som har vært etter skråstaget har vært panelet. Det er her man trenger å stive opp, og det kommer du ikke til via noe innertak.

Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Ditt første innlegg sier "Takstolene står på den øverste regelen i veggen.". Og det er det jeg sier, takstolene har ingen kontakt med veggen.

Bjelkelag til overetasjen ligger på veggen, og takstolene går med støtteben og skråstag ned til bjelkelaget. Som jeg har sagt, veggen har ikke beveget seg og ikke bjelkelaget heller. Setter du støtte inne mot innertaket, støtter du bare bjelkelaget som hele tiden har hatt støtte av veggen.

På ovenpå finnes det ingen innertak såpass langt ut, det er en liten kattvind der under som er et tomt hulrom der den eneste støtten som har vært etter skråstaget har vært panelet. Det er her man trenger å støtte opp, og det kommer du ikke til via noe innertak.
Ok jeg legger ned, ingen idé å forklare mer.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ok jeg legger ned, ingen vits å forklare mer.
Bilde fra innlegg #30. Hvordan skal man komme til for å støtte opp den nedre delen av taket innenfra? Den delen som har sunket ned er jo utenfor i kattvinden.

• Blåkopi av takplan med mål og vinkler, viser detaljer for takkonstruksjon, inkludert støttelinjer og dimensjoner relatert til kattvind.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.