36.297 lest ·
102 svar
36k lest
102 svar
Hjelp! Hammerbåndet henger løst, vil taket rase inn???
Allvitende
· Tullinge
· 6 040 innlegg
De fleste ville gjette på at fasaden ikke er bærende. Selv proffer ville nok gjort samme feilen. Det er ikke alltid det finnes tegninger eller andre dokumenter som viser problemet.Matti_75 skrev:
Takk, det ble nok bra til slutt.Henningelvis skrev:
Enten det, eller som en annen her i tråden gjorde, byttet ut de gamle modulene mot reglar. Det er dog ingenting jeg ville forsøkt meg på selv, i så fall tar jeg inn en bedrift.
Innsiden hvor? Det er takfotstassene som ligger på panelet, de kommer man ikke til fra innsiden slik huset er bygd.Matti_75 skrev:
Det holder nok godt å ta det i små seksjoner og støtte utenfra.
Jo men dette svaret kom etter at TS allerede hadde bygd opp veggen igjen. Hvis du leser tidligere svar i tråden, ser du forslag på hjelp underveis.Bananskalare skrev:
Jeg forstår at du prøver å hjelpe, men ta til deg når jeg sier at det ikke går an å gjøre det slik, sånn som huset er bygd.Matti_75 skrev:
Takåsene og veggen har (hadde) ingen kontakt i det hele tatt, du kan støtte veggen eller innertaket så mye du vil, det vil ikke påvirke takåsene eller forhindre at dette skjer.
For å komme til takåsene innenfra må man rive det meste av loftet innvendig.
Som jeg skrev, det går an å støtte alt utenfra.
Du må forstå at det er underrammen på takstolen du må stagge opp. Taktassene sitter bare lengst ut på takstolen og er den delen du ser. Les mitt første innlegg i tråden og Google takstol så ser du hva jeg mener.Tinker_cat skrev:
Jeg forstår at du prøver å hjelpe, men ta inn når jeg sier at det ikke går å gjøre så, slik som huset er bygget.
Taktassene og veggen har (hadde) ingen kontakt i det hele tatt, du kan støtte veggen eller innertaket så mye du vil, det vil ikke påvirke taktassene eller forhindre at dette skjer.
For å komme til taktassene innenfra må man rive store deler av overetasjen innvendig.
Som jeg skrev, det går å støtte alt utenfra.
Renoveringsnybegynner
· 80 innlegg
Ditt første innlegg sier "Takstolene står på den øverste bjelken i veggen.". Og det er det jeg sier, takstolene har ingen kontakt med veggen.Matti_75 skrev:
Bjelkelaget til loftsetasjen ligger på veggen, og takstolene går med støtteben og skråstag ned til bjelkelaget. Som jeg har sagt, veggen har ikke rørt seg og ikke bjelkelaget heller. Setter du støtte inne mot innertak, støtter du bare bjelkelaget som hele tiden har hatt støtte av veggen.
På loftet finnes det ikke innertak så langt ute, det er en liten kattvind der under som er et tomt hulrom hvor den eneste støtten som har vært etter skråstaget har vært panelet. Det er her man trenger å stive opp, og det kommer du ikke til via noe innertak.
Ok jeg legger ned, ingen idé å forklare mer.Tinker_cat skrev:
Ditt første innlegg sier "Takstolene står på den øverste regelen i veggen.". Og det er det jeg sier, takstolene har ingen kontakt med veggen.
Bjelkelag til overetasjen ligger på veggen, og takstolene går med støtteben og skråstag ned til bjelkelaget. Som jeg har sagt, veggen har ikke beveget seg og ikke bjelkelaget heller. Setter du støtte inne mot innertaket, støtter du bare bjelkelaget som hele tiden har hatt støtte av veggen.
På ovenpå finnes det ingen innertak såpass langt ut, det er en liten kattvind der under som er et tomt hulrom der den eneste støtten som har vært etter skråstaget har vært panelet. Det er her man trenger å støtte opp, og det kommer du ikke til via noe innertak.
Klikk her for å svare