36.297 lest ·
102 svar
36k lest
102 svar
Hjelp! Hammerbåndet henger løst, vil taket rase inn???
Der ser du funksjonen til den listen, den skal bare holde panelet i overkant.Tinker_cat skrev:
Fant denne, men hvor nøyaktig den er vet jeg ikke.
[bilde]
De 2 rådene jeg har fått hittil er:
1. Sett en til list nedenfra langs alle skjøtene. Løft (det har sunket ca. 5cm i midten) og deretter sett opp lister tverrgående over listene i veggen.
2. Sett lister c/c 60 i hele veggen under takstoler/bjelker. Men, de er ikke i log, så da blir det lister overalt.
Pass på å få inn en bærende konstruksjon når du først er der og roter, det kommer til å bli bra, men vær forsiktig og sørg for å støtte opp.
Hele veggen er en sandwich-konstruksjon, altså at flere tynne lag gir styrke og stabilitet. Veldig vanlig i f.eks. bilindustrien, trodde ikke det fantes i vanlige villavegger. Gal.
Hele veggen er en sandwich-konstruksjon, altså at flere tynne lag gir styrke og stabilitet. Veldig vanlig i f.eks. bilindustrien, trodde ikke det fantes i vanlige villavegger. Gal.
Renovator
· Uppsala
· 2 179 innlegg
Jeg gjetter ut fra hva man ser på bildene at man først har satt dit modulene, deretter lagt på takstolene, så panelt for å øke stabiliteten og deretter lagt på takbekledningen. Panelen holder altså ikke takstolen, men hjelper til å bære opp takets vekt. Når du fjerner panelen, siger taket, men den viktigste bærende delen er fortsatt modulene. Jeg synes at du burde kunne erstatte panelen med lengdegående lekter som du kanskje må sette tettere enn hva du hadde tenkt deg.Tinker_cat skrev:
Jeg tolker takstolstegningen som at det i prinsippet er Mansardtakstoler, og at det såkalte "hammarbandet" "bare" har som oppgave å holde oppe takstolstassene, dvs den nedre delen av taket.
Det forekommer meg helt utrolig om den kun har blitt holdt oppe av ytterpanelet. Den arkitekt/ingeniør/konstruktør som bruker en slitasjedel (fasaden/trepanel) som bærende element må anses som helt inkompetent for huskonstruksjon. Om taksenkning virkelig har inntruffet her, etter at panelet er tatt bort, så synes det å være så ille.
Den første løsningen som dukker opp er å løfte opp det som har sunket og sette stående 45x70, cc 60 cm, som festes godt i bunnsvillen og alle andre stendere og videre opp til takfotens "hammarband".
Det forekommer meg helt utrolig om den kun har blitt holdt oppe av ytterpanelet. Den arkitekt/ingeniør/konstruktør som bruker en slitasjedel (fasaden/trepanel) som bærende element må anses som helt inkompetent for huskonstruksjon. Om taksenkning virkelig har inntruffet her, etter at panelet er tatt bort, så synes det å være så ille.
Den første løsningen som dukker opp er å løfte opp det som har sunket og sette stående 45x70, cc 60 cm, som festes godt i bunnsvillen og alle andre stendere og videre opp til takfotens "hammarband".
Absolutt, det er planen. Man må jo kunne bytte trepanel uten at huset raser sammen.D Bubblebubb skrev:Pass på å få inn en bærende konstruksjon når du likevel er der og roter, kommer til å bli bra det der, men vær forsiktig og sørg for å støtte opp.
Hele veggen er en sandwich-konstruksjon, altså at flere tynne lag gir styrke og stabilitet. Veldig vanlig i f.eks. bilindustrien, trodde ikke det fantes i vanlige villavegger. Galet.
Vi jobber med en plan nå for hvordan det skal oppnås.
Det er så jeg tolker konstruksjonen også. Så det får nok bli i henhold til tipset å sette lekter i hele veggen med cc 60, kommer til å bli kortere noen steder men det er greit så lenge det holder.Henningelvis skrev:
Jeg gjetter ut fra hva man ser på bildene at man først har satt dit modulene, deretter lagt på takskalene, så panelt for å øke stabiliteten og deretter lagt på takbekledningen. Panelet holder altså ikke takskalen, men hjelper til med å bære opp takets vekt. Når du fjerner panelet siger taket, men den viktigste bærende delen er fortsatt modulene.
Jeg synes at du burde kunne erstatte panelet med langsgående lekter som du kanskje må sette tettere enn hva du hadde tenkt deg.
Akkurat, det virker som om at det ikke er et hammarband allikevel, men en festelekt for panelet. Og at det så er panelet som har hatt den bærende funksjonen.Oldboy skrev:
Jeg tolker takstolstegningen som at det i prinsippet er mansardtakstoler, og at det såkalte "hammarbandet" "bare" har til oppgave å holde oppe takstolistappene, dvs den nedre delen av taket.
Det forekommer meg helt utrolig om den kun har vært holdt oppe av ytterpanelet. Den arkitekt/ingeniør/konstruktør som bruker en slitedel (fasaden/trepanel) som bærende element må anses som helt inkompetent for huskonstruksjon. Om taksenking virkelig har inntruffet her, etter at panelet er fjernet, så synes det å være så ille.
Den første løsningen som dukker opp er å løfte opp det som har sunket og sette stående 45x70, cc 60 cm, som festes solid i svillen og alle andre reisverk og videre opp til takstapenes "hammarband".
Mener du da å sette dem (45x70) utenpå eksisterende reisverk?
Siden det går horisontale lekter over hele huset kan vi ikke sette inn hele lekter fra tak til svill uten å enten kappe de som er "i veien" eller sette inn en masse småbiter av 45x70 over hverandre i hvert fag.
Jeg misunner deg virkelig ikke denne situasjonen og arbeidet du har foran deg, men...
...du kommer til å være ekstremt fornøyd med deg selv når du er ferdig! Se mot målet, ikke på veien!
...du kommer til å være ekstremt fornøyd med deg selv når du er ferdig! Se mot målet, ikke på veien!
Renovator
· Uppsala
· 2 179 innlegg
Du får under ingen omstendigheter kappe noen deler i modulene som man ser på bildene dine. Men du skulle vel etterisolere? Da hadde jeg satt 45x70 i full lengde på utsiden av eksisterende konstruksjon og flyttet ut panelet.Tinker_cat skrev:
Akkurat, det ser ut til at det ikke er en losholt allikevel, men en festelekt for panelet. Og at det så er panelet som har hatt den bærende funksjonen.
Mener du da å sette dem (45x70) utenpå eksisterende lekter?
Siden det går horisontale lekter over hele huset kan vi ikke sette inn hele lekter fra tak til syll uten å enten kappe de som er "i veien" eller sette inn en masse småbiter av 45x70 over hverandre i hvert rom.
Var lignende i vårt hus. Modulene er i seg selv bærende og så ligger "hammarbandet" oppå den. Når vi gjorde om isoleringen så byttet vi modulene mot riktig regelstamme med stående bjelker under hver takstol. Modulene trengte både sponplater på innsiden og panelet på utsiden for å ha full bæring.Tinker_cat skrev:
OBS grunnstammen må kunne ta punktvekten. Vi forsterket på grunn av dette.
Tinker_cat skrev:
Men hvis man i stedet for å gjøre som dere har gjort, rive bort all panel på hele veggen, kunne man vel tenke seg å bytte små seksjoner om gangen..?
Denne veggen er jo som den er, men om du skal fortsette på de andre veggene burde det vel være en mindre risikabel metode…
Nei, selvfølgelig ikke, det er det jeg sier at vi ikke kan gjøre så.Henningelvis skrev:
Så da forsto jeg deg korrekt, at du mener utenpå og ikke inn i eksisterende konstruksjon.