Bananskalare Bananskalare skrev:
Jeg synes det har vært ganske hard tone.
Der man nesten idiotforklart Ts. Det er helt unødvendig og jeg er ikke så sikker på at andre virkelig har gjort annerledes.
Jeg selv hadde ikke hatt en tanke på at trepanelet var bærende...
Mange har støttet og gitt råd om hvordan man skal løse problematikken. Det er den delen av å bygge hus jeg liker...
Jeg funderer på om veggen fikk en bærende funksjon da en del av veggen smuldret opp.
Men jeg kvisser litt her også.
Vi kan derimot konstatere at man ikke skal sette en sluttdato eller sluttid
Jeg tror at huset vil bli bedre bygget når dere er ferdige. Ikke sett inn plast bare. Det passer ikke i gamle hus og blir det ikke tett så....

Du tror at brent barn skyr ilden? Nix sånn er det ikke. Du er snart i gang med nye prosjekter.
Du har lært deg mye nytt.

Gamle hus er ikke panikk. Gamle hus tar bare litt lengre tid! Og mange morsomme overraskelser
Jo takk, morsomme overraskelser :crysmile:
Jeg har forsøkt å fokusere på støtten, synes uansett det har vært mye konkret og hjelpsomt.

Hah ja, man kan ikke være tidsoptimist når man bygger nei. Håper at noen fler får nytte av hva jeg har delt slik at de slipper å oppleve det samme.

Ingen byggplast (y)

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Dette er hvorfor man elsker gamle hyss f'låt hus:cool:

• Haha
Tinker_cat
  • Laddar…
Antewallgren Antewallgren skrev:
Merkelig konstruksjon. Panelet ser ut til å bære ca 180cm av taket. Går det ikke an å felle inn bjelker slik?
[bilde]

Men det ser jo rart ut at det ikke er noen støtte slik at fasaden kan trykkes innover.
Eller hur! Det virker alle enige om iallfall, merkelig konstruksjon.

Det er noe slikt det kommer til å bli, men veggen (bjelkene) må også forsterkes for å bære lasten. Imorgen har iallfall alle byggevarehus åpne igjen, så da blir det litt mer materialer som trengs for å utbedre.

ricebridge ricebridge skrev:
Man lærer av å gjøre feil. Dette kunne vel som sagt ingen forutse. Og NOE var jo tvunget å gjøres likevel. Nei, se det som en lærdomsopplevelse, noe du gjør for å klatre opp ett trinn på kunnskapstrappen. Eller som jeg pleier å oppmuntre yngste sønnen min med, når han kjører fast med skolearbeidet: We do not do these things because they’re easy, but because they’re HARD. —John F. Kennedy
Takk, og du har rett. Men akkurat nå er angsten sterkere enn resonnementet, men det synker nok inn snart. Grå hår hører jo til visdom, fikk begge samtidig :crysmile:

• Haha
ricebridge
  • Laddar…
Har huset rastet sammen ennå? Eller har det kastet av seg all panel og gjør lange nese?
Da trenger du ikke bekymre deg!
Hus elsker å finne på små spillopper men ikke så de selv bryter sammen

Ågren skal du ikke invitere over!
Alt kommer til å løse seg. Det aller verste som kan skje er at det tar litt lengre tid og koster mer penger! Men det går å utbedre tenk på en ting Når panelen sitter oppe! Da kan du være fornøyd med deg selv
Du er snart der!
For en reise!

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Takk, og du har rett. Men akkurat nå er angsten sterkere enn resonnementet, men det synker nok inn snart. Grå hår hører jo til visdom, fikk begge samtidig :crysmile:
jeg fikk bare grå hår:p

• Haha
Maria T og 1 annen
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Har huset faltet sammen enda? Eller har det kastet av seg all panelen og viser en lang nese?
Da trenger du ikke bekymre deg!
Hus elsker å finne på små spillopper men ikke så de selv faller sammen

Ågren skal du ikke invitere over!
Alt vil ordne seg. Det aller verste som kan skje er at det tar litt lengre tid og koster mer penger! Men det kan fikses, tenk på en ting Når panelet sitter oppe! Da kan du være fornøyd med deg selv
Du er snart der!
For en reise!
Foreløpig står det, men jeg blir mer nervøs for hver time og hver gang jeg hører en merkelig lyd :D I morgen har i alle fall trelastforretningen åpent igjen så kan fikse litt mer bjelker. Så får jeg ha is i magen til tirsdag da en snill slektning som er byggmester kommer over for sannsynligvis å sukke høylytt over mitt lille eksperiment. Vi er enige om ikke å røre noe inntil da så jeg ikke plasserer noen bjelker der han ikke vil ha den, og den må kastes unødvendig.

Pleier å prøve å tenke på det, at det blir bare mer tid og penger. Worst case tom canvas og jeg kan forbedre planløsningen :cool:

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Alt er mulig for den som tror.
Det umulige tar bare litt lengre tid.
Vi har alle vært der — nye og uerfarne og stilt overfor uventede overraskelser.
Man vokser med oppgaven.

• Liker
  • Elsker
Roger Fundin og 5 andre
  • Laddar…
Ja da har man lært seg noe nytt. Visste ikke at det fantes hus der fasaden utgjorde en bærende del. Har alltid tenkt man bygde skikkelig for å overdimensjonere osv., men dette framstår jo ikke som en kjempebra konstruksjonsløsning egentlig, men det kanskje finnes en merit som jeg går glipp av. Men hvis man vil bytte panel på et slikt hus uten at det setter seg, bør man da altså bytte en planke om gangen? Høres ut som at det i så fall blir veldig bøket med papp og sånt.

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
We do not do these things because they’re easy,
but because they’re HARD.
John F. Kennedy
En variant av sitatet jeg pleier å foretrekke og som er mer korrekt i dette tilfellet er
"We do not do these things because they are easy, but because we THOUGHT they would be easy"
-Ukjent

• Liker
  • Haha
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Av det jeg kan forstå av takstoltegningen, så holder panelet opp takfotene. Det er helt utrolig dårlig å ikke stive opp også foten med en regelbit.
Men som det ser ut, burde det være fullt mulig å skjære ut isolasjonsplaten som er der nå og stive opp hver takfot.
Måler man lengst ute mot gavlen, burde det målet være lengden som trengs på klossene. Så må man nok løfte en del for å få inn klossene midt på strekningen.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Har man et hus fra 50-60-tallet som er fabrikkprodusert, f.eks. Standardhus/Hultsfredshus, skal man være oppmerksom, da de konstruerte og bygde med konstruksjoner der hele veggen ble bærende, f.eks. deres fiberplankvegger. Her kan man ikke bare endre veggen ved å sette inn større vinduer, bytte til vindu mot dør, nytt vindu, etc., uten å måtte bygge om og forsterke. (gjelder også regulerte vegger, men de har ofte en konstruksjon i bunnen som tåler taklasten) Minnes jeg riktig var det et slikt ts har fra 50-tallet.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
B Blackfield skrev:
Ja da har man lært seg noe nytt. Visste ikke at det fantes hus der fasaden utgjorde en bærende del. Har alltid tenkt man bygde mer solid og overdimensjonerte etc men dette her fremstår jo ikke som en veldig god konstruksjonsløsning egentlig, men det kanskje finns noen meritter som jeg går glipp av. Men om man vil bytte panel på et sånt hus uten at det setter seg, bør man da altså bytte en planke om gangen? Høres ut som at det i så fall blir veldig tungvint med papp og sånt.
Ja, det var nok nytt for mange.
Det var en annen her i tråden som beskrev hvordan de hadde gjort det, at de hadde tatt en seksjon/modul i taket og erstattet med løse lekter. Tilslutt har du en ny vegg med reisverk som man kan isolere og legge papp/duk på som vanlig.
Tar man en planke i gangen sitter man i samme situasjon neste gang panelet skal byttes igjen. Langsiktig er det nok bedre å erstatte panelet med en annen bærende konstruksjon.

I vårt tilfelle skal vi lage et ekte bærende bånd og avlaste nedover under hver takstol, og deretter forsterke hele veggen med nye lekter med cc 60.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
En bekjent med lignende hus byttet et stort vindusparti og endret format/størrelse. Der gjorde man arbeidet med å lage opp en ny vegg. Satte først stempel, rev veggen og laget ny vegg.
Men endrer du ingenting med dine vinduer, så holder det "sikkert" med å lage på 45*70 mm der du får gjøre ordentlig innfesting i eksisterende syll for den utenpå liggende reglingen.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
En bekjent med lignende hus byttet et stort vindusparti og endret format/størrelse. Der gjorde man arbeidet med å sette opp en ny vegg. Satte først stender, rev veggen og satte opp ny vegg.
Men endrer du ingenting med dine vinduer, så holder det "sikkert" med å sette opp stender på 45*70 mm der du får lage ordentlig feste i eksisterende svill for den utvendige stenderen.
Tidligere eier har byttet til større vinduer, de er bredere enn hva originalvinduene var (som dessverre er kastet). Vet ikke helt hvordan de har gjort det, det er fugeskum litt overalt så vanskelig å se. Vi hadde tenkt å bytte til originaldimensjonene, noe som innebærer å redusere bredden med ca 10 cm.

Vi skal sette inn 70 stendere i hver bås, og deretter sette ytterligere 70 utvendig for tilleggsisoleringen som festes i eksisterende stendere/moduler. Alle med cc 60 avstand. Ifølge en bygningsingeniør jeg har konsultert, skal det være tilstrekkelig for å bære det vi skal gjøre med taket: stående stendere under hver takfot og forsterkning horisontalt øverst i modulene. Dette skal være nok for å ta lasten av taket fra panelet, så panelet ikke lenger er bærende.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.