Hei!
Skulle "bare" bytte panel og tilleggsisolere litt "raskt". Visste at noen bjelker var råtne og litt av isolasjonen muggen. Så ventet meg et visst ekstra arbeid.
Hva jeg IKKE ventet meg å se var at hammerbåndet går hele strekningen uten en eneste støttende bjelke, eller annen bærende struktur i nærheten.
Dessuten! Med 3 skjøter hvorav 2 er mellom to av takstolene.
Etter at panelet kom ned så vi at taket så ut til å bue litt, og har sammenlignet med eldre bilder og kan konstatere at ja, det har det begynt å gjøre. Antagelig tok panelet en del av vekten!
HVA gjør vi nå??
Selv om jeg kiler inn bjelker ved skjøtene, er det ingen bjelker nedover mot svillen osv.
Uten å være ekspert så tviler jeg på at taket kommer til å rase inn — før eller senere tar veggen imot.
Jeg ville leid noen stempler og støttet opp med, og med hjelp av en ekstra stempel og en søyledomkraft jekket opp den delen som svikter, sånn at det går an å få på plass en ny hammerbånd. Men det er min teori, jeg har ikke testet i virkeligheten.
Jeg blir litt fundersam til hva det er man ser, hvordan er veggen oppbygd?
Det du vil ha til hammarband ser ut som en spikregel?
Hvordan ser takstolene ut? Er det tassen man ser under ringene?
Der du har doble liggende regler vil jeg ha til hammarband.
Kan du fortelle mer om huset. Er det bindingsverk? Tømmer? Hva slags type tak er det? Gammelt åstak? Noen form for takstoler? Og hva har du fjernet på bildene? Panel og isolasjon?
Saken er at jeg også lurer på om det der virkelig er hammarbandet. Det ser veldig langt ut, helt uten støtte. Det er ikke sånn at huset allerede er etterisolert en gang og at man da også har forlenget takutspringet med nye labanker? Da hviler jo det egentlige taket på for eksempel en tømmervegg lenger inne i konstruksjonen.
Om man ser på tidligere innlegg av TS så virker det jo å være sånn.
Og da er hele veggen en bærende konstruksjon, ikke noe man skal begynne å kappe eller rive ut det som finnes inni.
TS skal nå stoppe sitt arbeid og få hjelp med hva som har endret seg i konstruksjon og bære evne!!!!!
Jeg blir litt undrende til hva det er man ser, hvordan er veggen bygget opp?
Det du vil ha til hanebjelke ser ut som en spikregel?
Hvordan ser takstolene ut? Er det tassen man ser under ringene?
Der du har doble liggende regler vil jeg ha til hanebjelke
Det er den eneste regel som finnes under takstolene, så jeg antok at det er hanebjelken. Dobleregelen man ser under all spon bærer bjelkelag til andre etasje.
Kan du fortelle mer om huset. Er det plankestamme? Tømmer? Hva slags tak er det? Gammelt åstak? Noen form for takstoler? Og hva har du fjernet på bildene? Panel og isolasjon?
Saken er at jeg også lurer på om det der virkelig er hammarbandet. Det ser veldig langt ut, helt uten støtte. Det er ikke sånn at huset allerede er etterisolert en gang og at man da også har forlenget takeutspringet med nye knaster? Da hviler jo det ekte taket på f.eks. En tømmervegg lenger inn i konstruksjonen.
Det er et modulhus fra 50-tallet bygget med veggblokker. Så vidt jeg vet er det vanlig saltak, men det finnes regler i vinkel gjennom katteloftet. Jeg har kun fjernet panel, og de fibertavler (isolasjon) som har sittet løst/rullet ut av seg selv.
Det har ikke blitt etterisolert tidligere og finnes ingen tømmer i huset.
Og da er hele veggen en bærende konstruksjon, ingenting man bør begynne å kappe eller rive ut det som finnes inni. TS skal nå stoppe sitt arbeid og ta hjelp med hva som har endret seg i konstruksjon og bæreevne!!!!!
Det er et modulhus fra 50-tallet. Det eneste som er gjort på bildet er at panelet er fjernet, og de fiberplater/isolering plater som har sittet løst er fjernet (de fleste falt ut av seg selv).
Panelet har vært såpass dårlig at den kan smuldre med fingrene, og flere av fiberplatene er råtne og mugne, og har ikke engang hatt kontakt med reisverket lenger.
Tanken var bare å bytte ut panelet og legge på 70 lekter med mer isolering bak, samt bytte de eksisterende lekter som er råtne.
Men jeg antar fra innlegget ditt at det er en dårlig idé og at det nye panelet bør plasseres slik som det gamle satt? Og at samtlige fiberplater, også de som har ligget løst, bør plasseres tilbake?
Er det 45*70 lekter du vil bygge med? Hvordan vil de bli bygget inn i konstruksjonen, blir det en bærende konstruksjon slik at du bygger på eksisterende svill?
Er det 45*70 lekter du vil bygge med? Hvordan vil de bli bygd inn i konstruksjonen, blir det en bærende konstruksjon slik at du bygger på eksisterende svill?
Akkurat, 45x70.
Eksisterende vegg i dag er ca 45-50x90 lekter, noen av de tverrgående under vinduene er råtne, har kjøpt inn nye spesialsagde 90 lekter å bytte dem til.
Ytterveggen i dag går i lodd med husgrunn, dvs. ingen overheng av fasaden.
Tanken var å sette 45x70 utenpå eksisterende vegg og dermed skape et overheng. Dette vil si å skru inn i eksisterende lekter utenfra gjennom den nye lekten. De nye lektene ville i så fall henge på siden, og ikke ha svill eller grunn direkte under seg.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.