Likevel friskt jobbet å rekke å rive hele veggen før du stoppet opp og funderte på hvordan den egentlig henger sammen…

Som en midlertidig løsning til du har tenkt ut hvordan du går videre, ville jeg ha løpt ut og spikret på stående 2x4” regler eller stempel under hver takstol slik at taket ikke fortsetter å sette seg….

• Liker
oxxen
  • Laddar…
E Et1975 skrev:
Likevel friskt jobbet å rekke å rive hele veggen før du stoppet opp og tenkte på hvordan den egentlig henger sammen…

Som en midlertidig løsning inntil du har funnet ut hvordan du går videre ville jeg løpt ut og spikret dit stående 2x4” regler eller stempel under hver takstol så taket ikke fortsetter å senke seg….
Det ble tenkt og konsultert en del under arbeidet, og noen planker av gangen ble fjernet for å se hva som var under, og ingen problemer ble identifisert med veggen. Det var ingen som trodde at hammarbandet bare ble båret opp av fasaden, spesielt siden det var kappet. Vi tok for gitt at det fantes bærende deler gjemt i sponet. Vi hadde ikke tenkt å røre sponet uten å la det være igjen, så det ble ikke rotet rundt i det.

Allerede gjort.

• Liker
tobbbias og 1 annen
  • Laddar…
MultiMan
Man må forstå konstruksjonen før man modifiserer eller river. Aktuelt eksempel fra den andre siden av Atlanteren:

Ikke helt ulikt der byggherren tydeligvis ikke forsto at det manglet bærende bjelker i veggen, men at teglet selv var den bærende delen.

• Liker
  • Trist
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Man må forstå konstruksjonen før man modifiserer eller river. Aktuelt eksempel fra andre siden av Atlanteren:

[media]
Ikke helt ulikt da byggherren der tydeligvis ikke forsto at det manglet bærende bjelker i veggen, uten at teglet selv var den bærende delen.
Og som jeg allerede har skrevet i tråden, vi begynte ikke bare å rive alt. Vi åpnet opp noen steder først, sjekket hvordan det så ut osv.

Edit: Det eneste vi har tatt bort er panelet, vi har ikke revet noe annet.

MultiMan
Visst, men dere forstod ikke hvordan det var konstruert og burde ringt noen med mer kunnskap.

Uansett bra at du starter tråden sånn at andre kanskje ikke gjør samme feilen.

• Liker
sprit
  • Laddar…
Så er det, men jeg tror ikke det trengs mer salt i sårene for TS.

Jeg hadde heller ikke mistenkt det til å begynne med.

• Liker
Roger Fundin og 20 andre
  • Laddar…
MultiMan
Jeg hadde forsøkt å få dit bærende elementer fra takstolene hele veien ned til syllen, for å stoppe fortsatte setninger i taket før dere har bestemt hvordan dere skal gå videre. Men det er kanskje "allerede gjort"?

• Liker
Rolf Å
  • Laddar…
Lugn nå. Takstolene står på den øverste regelen i veggen. Under dine røde ringer på bildene ser du enden på underrammen. Den regelen som sitter under takstolføttene er ikke bærende, men panelet var en del av den bærende konstruksjonen.
Du må altså få tilbake styrken i veggen før du slår på den nye panelen lenger ut.

• Liker
Roger Fundin og 7 andre
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Visst, men ni förstod inte hur det var konstruerat och borde ringt någon med mer kunskap.

Ändå bra att du startar tråden så att andra kanske inte gör samma misstag.
Du, vi har både ringt, pratet med bransjefolk, folk i byggbutikker og trelastforretninger og brukt flere forum. I flere tilfeller har vi vist bilder. Vi har også tilgang til originaltegningene, som dessverre er litt vanskelig å tolke og i dårlig stand.
Ingen noen steder har sagt noe annet enn kjør på.

• Liker
Roger Fundin og 7 andre
  • Laddar…
MultiMan
Snakket dere med en utdannet byggningsingeniør?

• Haha
  • Liker
bhasslof og 1 annen
  • Laddar…
Slipp det der nå og se fremover istedenfor.

• Liker
Roger Fundin og 13 andre
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Snakket dere med en utdannet bygningsingeniør?
Det handler vel mer om å få tak i "rett" person og ikke hvilken utdanning man har. ALLE som vet hvordan dette er bygget opp kunne jo ha svart på spørsmålet. Når vet man at man har fått riktig svar? Innen bygg finnes det alltid 100 måter å løse det på.

Jeg er veldig teknisk av meg og forstår hvordan krefter og lignende påvirker hverandre. Jeg innser problemet som har oppstått.

Men jeg hadde aldri i min villeste fantasi kunnet tenke meg at panel som mest sannsynlig må byttes ut innimellom også er bærende til en takstol. Virker å være en idiotisk måte å bygge på.

Men man lærer noe hele tiden.

Steg en nå burde være å sikre at det ikke synker fremover dere.
Steg to burde være å løfte hammarbanden
Steg tre sikre for fremtiden så man kan komme til og bytte panel ved behov.

• Liker
Roger Fundin og 17 andre
  • Laddar…
Et spørsmål til TS: har du tegninger som viser hvordan takstolene ser ut? I en annen tråd ser det ut til at du har veggseksjoner. Finnes det tilsvarende for taket?

Jeg ser modulene i veggen nå, men konstaterer også at de slutter et godt stykke under taket. Det ser altså ut som om det er førsteetasjens vegger som er i moduler og at takstolene og takkonstruksjonen er lagt oppå separat. Det store problemet ser for meg først og fremst ikke ut til å være hammerbåndet, siden jeg tror at taket har støtte av armer lenger inn, men veggens bærende evne nå når panelet er borte. At TS nå har stagget opp med 2"4 eller lignende på utsiden for å kompensere for panelet er bra. Det som trengs nå er hjelp med å regne på hvordan man erstatter (om man kan erstatte) panelets stabiliserende virkning med de 45×70 som TS skal bruke for tilleggsisoleringen.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Rolig nå. Takstolene står på den øverste bjelken i veggen. Under de røde sirklene dine på bildene så ser du enden på underrammen. Den bjelken som sitter under takstolføttene er ikke bærende, men panelet var en del av den bærende konstruksjonen.
Du må altså få tilbake styrken i veggen før du slår på den nye panelet lenger ut.
Takk! Antar at det trengs flere bjelker.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Et spørsmål til TS: har du tegninger som viser hvordan takstolene ser ut? I en annen tråd ser det ut som du har veggseksjoner. Finnes det tilsvarende for taket?

Jeg ser modulene i veggen nå, men konstaterer også at de slutter et godt stykke under taket. Det virker altså som om det er første etasje sine vegger som er i moduler og at takstolene og takkonstruksjonen er lagt oppå separat. Det store problemet virker for meg da i første omgang ikke å være bjelkebandet, ettersom jeg tror at taket har støtte av bjelker lenger inne, men veggens bærende evne nå når panelet er borte. At TS nå har avstivet med 2"4 eller lignende på utsiden for å kompensere for panelet er bra. Det som trengs nå er hjelp med å beregne hvordan man erstatter (om man kan erstatte) panelets stabiliserende virkning med de 45×70 som TS skal bruke for tilleggsisoleringen.
Fant denne, men hvor nøyaktig den er vet jeg ikke.

Gammel teknisk tegning med mål for takstolsutslag og panelad yttervegg, inkludert en tabell med dimensjoner og notater om byggeinstruksjoner.

De 2 rådene jeg har fått hittil er:
1. Sett en til regel nedenfra langs med over alle skjøtene. Hev (det er ca. 5 cm det har sunket i midten) og så regel opp på tvers over reglene i veggen.
2. Sett reglar cc 60 i hele veggen under takstoler/bjelker. Men, de er ikke i log så da blir det reglar overalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.