2.895 lest ·
24 svar
3k lest
24 svar
Henge 20 kg prosjektor i enkelgipstak, med Molly
Det er nok jeg som vil unngå jobb, ikke du som er pessimist. Skal prøve å se litt nærmere. Huset er nytt, men denne oppgaven er litt uklar.Pjosk75 skrev:
Har du en anelse om hva det er for lekter som gipsen er festet i og hvordan disse i sin tur er festet oppover?
Jeg høres nok pessimistisk ut, men jeg ville aldri ha hengt opp 25 kg uten å vite hva det er som skruene settes i. Dels fordi det du tenker å henge trolig er kostbart, men framfor alt fordi mennesker eller kjæledyr kan bli skadet om prosjektoren faller ned.
Jeg skal sjekke. Har et kikkehullkamera, så kanskje man kan unngå å gjøre drastiske inngrep.D datja skrev:
Ja, du beviser i det minste tesen at mennesket av natur er lat 😉.Tekniker skrev:
Bra at du skal sjekke takets konstruksjon.
Hva er det egentlig for projektor som veier 25 kg nå når året er 2025?
Så er det garantert.Pjosk75 skrev:
Ser i tegningene, ifølge dem er det 28mm glespanel c/c 300 som gipsen sitter i, og det skal være 2x13mm.
Skal prøve å verifisere dette.
Projektoren er en noen år JVC som er av lampemodell, nåværende laser dito veier 15kg. Det er litt mer High End enn Life Style
Ah, om det er dobbeltgips og tre med cc 300 så føles det tryggere.
Om projektoren er 65 cm i diameter ville jeg sage til en trefjøl av passende materiale som er litt større enn projektoren er oppover. Da kan du feste projektorfestet ordentlig og trefjølen kan festes i 2 spikerslag.
Det er klart, det er litt mer arbeid men da er risikoen minimal for at alt faller ned.
Antar at din projektor har noe bedre bilde, lyd og sortnivå enn min 25 år gamle Panasonic. Den veier derimot cirka 5 kg og er festet i betongtak med 3 plugger og skruer.
Om projektoren er 65 cm i diameter ville jeg sage til en trefjøl av passende materiale som er litt større enn projektoren er oppover. Da kan du feste projektorfestet ordentlig og trefjølen kan festes i 2 spikerslag.
Det er klart, det er litt mer arbeid men da er risikoen minimal for at alt faller ned.
Antar at din projektor har noe bedre bilde, lyd og sortnivå enn min 25 år gamle Panasonic. Den veier derimot cirka 5 kg og er festet i betongtak med 3 plugger og skruer.
En kompis som er rørlegger tipset om dem for mange år siden, så han var av den mening i alle fall. Det skulle så ta noen år før vi fant dem på K-Rauta og siden da bruker jeg bare ekspander-/molly-plugg om jeg vil ha tynnere dimensjoner og ikke tunge innfestinger. En fordel med ankeføttene er at de er lettere å plukke ut/pellet inn i veggen den dagen man skal flytte, og jeg har flyttet mye under mitt voksne livTekniker skrev:
Ta en magnet av litt sterkere type så finner du skruene som holder gipsplaten enkelt og slipper å bore et hull for kameraet.Tekniker skrev:
Ja disse hullene er håpløse, selv om man prøver å bore så blir de gigantiske.A Alikzus skrev:En kompis som er rørlegger tipset om dem for mange år siden, så han var av den meningen i alle fall. Det skulle så ta noen år før vi fant dem på K-Rauta og siden da bruker jeg bare ekspander-/molly-plugg hvis jeg vil ha mindre dimensjoner og ikke tunge innfestninger. En fordel med ankløftene er at de er lettere å ta ut/plukke inn i veggen den dagen man skal flytte, og jeg har flyttet mye i voksenlivet(i stor grad forårsaket av over et tiår som ble tilbrakt i Stockholm).
En kryssfinerplate skrudd i lektene og eventuelt med gipsanker avhengig av plassering om ikke l
Det holder. Kjøp bjørkekryssfiner og mal i passende farge.Tekniker skrev:
Klikk her for å svare