Jeg har et innertak i første etasje (villa bygget i 1998) hvis plater har fasade kanter. Se vedlagt bilde. Jeg vet ikke hvordan disse takene er bygget, og jeg skulle trenge å henge opp en projektor på ca. 7 kg og en prosjektorduk på ca. 14 kg.

Jeg har ringt husbyggeren, men de har ingen informasjon, og det virker vanskelig å få tak i noen der som vet noe. Jeg håper det er noen her som kan hjelpe meg og fortelle hvordan jeg finner en bjelke som jeg kan henge i?

Etter å ha googlet litt generelt om innertak, ser det ut til at platene sitter i tynnere bjelker som igjen sitter i litt stødigere bjelker. Stemmer det? Kan jeg henge opp 7 & 14 kg i disse lettere bjelkene, eller skal jeg finne de tykkere?

Hjelp! :)

Innertak med lyse, fasettkantede plater i en bolig.
 
Om du har loft ovenfor er det en enkel sak å sette inn en ny bjelke.
Jeg har lignende innertak og satte inn en ny bjelke fra loftet til å henge projektoren i.
Prøv å banke og hør om du kan finne ut hvor du kan tenkes å ha en bjelke i taket, eller om det kan fungere med en bjelkemåler.
Lykke til.:)
 
  • Liker
mamma1954
  • Laddar…
Micro skrev:
Om du har loft ovenfor er det en enkel sak å sette dit en ny bjelke. Jeg har lignende innertak og satte en ny bjelke fra loftet til å henge projektoren i. Prøv å banke og høre om du kan finne ut hvor du kan tenkes å ha noen bjelke i taket, eller om det kan fungere med en bjelkemåler. Lykke til.:)
Jeg har dessverre ikke noe loft ovenfor. Dette hadde såklart gjort det lettere :) Ovenfor er andre etasje.
 
Hvor gammelt er huset? Å banke seg frem pleier jo å gå bra hvis ikke en regelsøker finner. Ellers kan man kanskje måle seg frem til hvor bjelkelaget sitter også.
Men ofte kan du henge opp veldig tunge ting på mindre oppheng enn man tror, men selvfølgelig vil man forankre dem i noe kraftig.
 
Huset er fra -98. Hvordan er taket bygd opp? Går de store bjelkene langs kortsiden av gipsplatene eller går de langs langsiden? (Hvis dere forstår hva jeg mener). Under gipsen sitter vel mindre bjelker og de er satt i større bjelker. Sitter de mindre på langsiden så krysser kanskje de større, altså de sitter parallelt med kortsiden?
 
Sist redigert:
Jeg gjetter at taket er bygget slik at du har bærende bjelker som ligger mellom husets langsider, så er det lekter under disse i den andre retningen for å skru platene i.
Kan du ikke se noe i kantene når du ikke har taklisten montert?
 
holmberg87 skrev:
Jeg gjetter at taket er bygget slik at du har bærende bjelker som ligger mellom husets langsider, deretter er det lekter under disse i den andre retningen for å skru platene i.
Kan du ikke se noe i kantene når du ikke har taklisten montert?
Det er vanskelig å se noe. Men det du sier høres fornuftig ut. Lekter som går langs langsiden på gipsen. Og bærende som krysser dette. Tror du de bærende alltid krysser på gipsens kortside? Eller har de satt lekter der også for man skrur vel takgipsen på kortsiden også?
 
Jeg er ikke snekker men man pleier vel å lekke veldig tett, cc 30 om jeg ikke tar feil. Så de bærende trenger ikke nødvendigvis gå så det passer platene. Skulle tro at platene er spontet i hverandre også?
 
  • Liker
fremax
  • Laddar…
Derfor bør det sitte lekter lengst inn mot veggen, og du kan måle deg derfra. Jeg tror ikke du trenger å skru i bjelkelaget for de der vektene:)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.