Är detta en dum ide?

Förutsättningarna är 13mm gips.
Projektor 20kg
takfäste 3kg

Projektorfästet är rätt litet men har hål för 4st skruv i en rund diameter på 130mm. Se bifogad bild.

Om vi tänker oss att man använder molly på dessa 4 hål, är det för tight för att gipset ska hålla? Eller hur är bärkraften?

Kan förmodligen sätta projektorn lite i sidled och få två av hålen i en regel. Men är ändå nyfiken på vad man kan förvänta sig.

Plan C är väl att skruva upp en stor platta (typ MDF) som skruvas i reglarna, i denna platta sätter man sedan projektorfästet.

Tegning av projektorfeste med skruvhull i en sirkel, diameter 130 mm, og NPT-gjenger. Viser boltets mønster og dimensjoner for montering.

Sist redigert:
Det hadde jeg ikke våget. Generelt sett foretrekker jeg andeføtter (eller varianter av det) fremfor mollyplugg.

D
Men takgipset må vel være festet i noe mer solid innenfor som det går an å skru i?

• Liker
Festlund og 1 annen
  • Laddar…
Hei

Ja, jeg synes det er en dum idé.

Ting som veier 25 kg vil du neppe at det skal være en liten risiko for at de plutselig faller ned.
Avhengig av hva som finnes over gipsen ville jeg ha laget en åpning i gipsen for å kunne feste flere spiler til sidene eller enda bedre en distanse oppover hvis det er mer holdbart materiale i taket.

• Liker
Ossian K Olsson og 1 annen
  • Laddar…
A Alikzus skrev:
Det hadde jeg ikke våget. Rent generelt så foretrekker jeg ankfötter (eller varianter på det) fremfor mollyplugg.
Vet ikke hva ankfötter er. Kan ikke finne det på Google heller 😅

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hei

Ja, jeg synes at det er en dum idé.

Ting som veier 25 kg vil du neppe at det skal finnes en liten risiko for at de plutselig faller ned.
Avhengig av hva som finnes over gipsen så ville jeg lage en åpning i gipsen for å kunne feste flere lekter til sidene eller enda bedre en avstand oppover om det er mer holdbart materiale i taket.
Nei, og her er jo spørsmålet hvor mye gips tåler. Har ingen anelse.

Skal se nærmere på taket.

D
For å svare på spørsmålet: heng ikke så tunge ting i gipsplate.

• Liker
  • Elsker
pacman42 og 3 andre
  • Laddar…
Det jeg finner er at 1 kvadratmeter gips tåler 15 kg. Men det ser ut til å gjelde vegger, så trolig er trekkraften i et gipstak lavere.

Du trenger altså å skru fast en plate som er cirka 1,5 kvadratmeter hvis festet bare settes i enkelgipset.

Å feste 25 kg i taket og man får noen skruer inn i bjelke/lekter er jo helt greit.

• Liker
Tekniker
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det jeg finner er at 1 kvadratmeter gips tåler 15 kg. Men det ser ut til å gjelde vegger, så sannsynligvis er trekkraften i et gipstak lavere.

Du må altså skru fast en plate som er ca. 1,5 kvadratmeter om festet bare settes i enkelgipsen.
Har funnet en bjelke så to av skruene burde jo kunne dras i den så får to bli Molly.

• Liker
pacman42
  • Laddar…
Har du en anelse om hva slags reglar som gipsen er festet i og hvordan disse i sin tur er festet oppover?

Jeg høres kanskje pessimistisk ut, men jeg ville aldri hengt opp 25 kg uten å vite hva det er som skruene settes i. Dels fordi det du planlegger å henge sannsynligvis er kostbart, men først og fremst fordi mennesker eller kjæledyr kan bli skadet hvis projektoren faller ned.

D
Tekniker Tekniker skrev:
Har funnet en regel så to av skriverne burde jo kunne trekkes i den så får to bli Molly.
Jeg hadde aldri gjort så. Hvilken cc ligger reglene på i taket?

Kan du ikke ta opp en liten luke og se hvordan det ser ut innenfor? Kanskje du kan få opp et par korte bord som hviler på glespanel (om taket er bygget opp slik)?

Sist redigert:
A Alikzus skrev:
Essve Duckfoot

Fischer har noe lignende også, som jeg har kjøpt på Byggmax, men kan ikke finne det nå.

Edit: [lenke]
Aha de der kjenner jeg til. Visste ikke at de var bedre enn molly?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.