41.242 lest ·
130 svar
41k lest
130 svar
Er dette virkelig gjort på fagmessig vis av en rutinert snekker?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 innlegg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4.370 innlegg
Jeg tenkte det samme men torde ikke skrive det selv. Etter 30 år i byggebransjen har jeg sett hvordan det har utviklet seg. Alt handler om kostnader, straks man skal begynne å spare for at noen skal tjene penger, uansett hvem, så svikter kvaliteten. Det samme skjer når det blir for stor etterspørsel og personalmangel, da synker kvaliteten. På begynnelsen av 2000-tallet tok byggebransjen 50.000 personer fra industrien, folk som i beste fall hadde hengt opp et bilde hjemme. Etterspørselen etter byggetjenester var stor, kvaliteten sank når mange jobber ble slurvet sammen av amatører. Så kom det en liten krise i 08, disse menneskene forsvant fra bransjen. Så snudde det igjen, og det ble igjen behov for arbeidskraft innen bygg, men denne gangen går industrien på høygir så lykkejegerne kommer fra andre deler av den frie bevegelsens EU. Forskjellen er at nå har mange erfaring fra bransjen, men de har en annen tenkemåte, en annen kultur. Nøyaktigheten for detaljer, sikkerhetstenkingen, kravene til arbeidsgiveren osv. eksisterer ikke helt på samme nivå hos denne gruppen. Utenforstående har sikkert ikke gått glipp av innslagene på TV som viser hvordan man tar pause, arbeider osv.elmont skrev:Det pleier å være elektrikeren som lager hull på enkle vegger og snekkeren på doble, så ingen trenger å stå og vente. Det ser ut som mine venner fra Litauen har vært der og snekret. Jeg gjorde et hus i Åre hvor "snekkerne" kom fra Litauen, og de hadde en dosfräs som var 80 mm og var helt forundret da jeg klaget på de store hullene og tilbød meg å låne en 70 mm dosfräs. Maleren var passe glad da han måtte sparkle rundt halvparten av dosene.
Jeg har ellers aldri kommet i kontakt med en snekker som ikke har hatt 70 hullsag og hole in one magneter
Er det virkelig noen som i fullt alvor tror at man får nøyaktig samme kvalitet på det utførte arbeidet når kostnaden er så mye lavere?
Jeg hadde for en tid siden hjelp av en kar som hadde bygget huset sitt selv osv (fikk se bilder, video osv, kanonfint). Nåvel, jeg tenkte vel at han kan jo i det minste få en sjanse. Dagen i dag skulle vi sette opp nye takstoler på en ark, han skulle stå der oppe og jeg nede. Gavlene var satt og vi hadde rettesnor. Jeg viste fyren hvordan det skulle være (en tommestokk mellom), så sa jeg du er oppe og jeg nede. Nå kjører vi!Markarbetaren skrev:Jeg tenkte det samme, men våget ikke å skrive det selv. Etter 30 år i byggebransjen har jeg sett hvordan det har utviklet seg. Alt handler om kostnader, så fort det skal begynne å spares for at noen skal tjene penger, uansett hvem, så svekkes kvaliteten. Det samme skjer når det blir for stor etterspørsel og mangel på arbeidskraft, da synker kvaliteten. På begynnelsen av 2000-tallet tok byggebransjen 50.000 personer fra industrien, folk som i beste fall hadde hengt opp et bilde hjemme. Etterspørselen var stor etter byggetjenester, og kvaliteten sank da mange jobber ble slurvet sammen av amatører. Så kom det en liten krise i 08, disse menneskene forsvant fra bransjen. Så snudde det igjen og det ble igjen sug etter arbeidskraft innen bygg, men denne gangen går industrien på høygir, så lykkejegerne kommer fra andre deler innen den frie bevegelighetens EU. Forskjellen er at nå har mange erfaring fra bransjen, men de har en annen tankegang, en annen kultur. Nøyaktigheten for detaljer, sikkerhetstanken, kravene til arbeidsgiveren osv. eksisterer ikke helt på samme nivå hos denne gruppen. Utenforstående har sikkert ikke gått glipp av innslagene på TV som viser hvordan man tar pause, jobber osv.
Er det virkelig noen som i fullt alvor tror at man får akkurat samme kvalitet på det utførte arbeidet når kostnaden er så mye lavere?
Når alt var klart og jeg så nærmere, var plutselig en planke 2 cm over snoren, en annen 2 cm under osv osv. Spurte hva han holdt på med (ble litt sur, spesielt med tanke på at han ødela sporet på ankermutteren så jeg måtte kutte alle vinkler med en tigersag), fikk svaret... "NO PROBLEM, Ikke nøye, kommer under tak, synes ikke..."
WTF!?!?!
Siden den dagen er det slutt med "Ingen problem..." og "Jeg kan alt..." firmaer, har gitt flere sjansen og dessverre er det som du sier, de kanskje kan alt, de kanskje løser det meste, men detaljene og hvordan det ser ut bak gipsen eller planken. Tja, det er en helt annen sak. Dessverre er det slik i det minste ifølge min erfaring.
Alt godt!
Sist redigert:
Jeg pleier å bruke ketchuptrikset, funker perfekt.schmakita skrev:
En gang gjorde jeg feilen å bruke leppestift i stedet. Ikke bra.
Det tørker ikke, så da når tapetene skulle opp var det en rød flekk på. Noen små smuler hadde havnet på gulvet og spredte fargen sin litt overalt.
Så funker det på serviceprosjekter. Malefilt og maling på, så skal det nok bli bra. Ingen som sitter og glor på en boks, og en hel gipsplate kastes ikke for en slik sak.
Noggrann_husägare skrev:[bilde]
Vi befinner oss i en reklamasjon med et velkjent og landsdekkende selskap som hevder at dette skulle være fagmessig utført. Vi er skeptiske.
Snekkeren har brukt altfor stort hullsag til apparatboksene og ikke engang sentrert boksene til midten av hullene. Snekkeren og selskapet hevder at det er slik det gjøres, og at man løser problemet senere med sparkel og fugemasse, "Slik går det til på prosjektene" sier de.
Dette ville i så fall innebære urimelige merkostnader av tid og materiale, hvem vil betale for det?
Vi er bekymret for at konsekvensene blir at sparkelmassen sprekker opp etter en tid.
Hullet havner utenfor våre Eljo trend strømbrytere.
Om det finnes snekkere, malere eller elektrikere der ute, er dere hjertelig velkomne til å kommentere og fortelle om det virkelig går til slik ute på prosjektene i dag.
Jeg fatter det likevel ikke.
Det kan vel neppe gå raskere og bli billigere å sage med for stor hullsag for så å holde på med sparkel, malerfilt, slipe og all tørketid, enn å bare bruke riktig doseringsfres med en gang.
Er det bare med tanken på at man som alltid kan skyve kostnaden til kunden at man holder på sånn.
Er dette vanlig praksis er det virkelig på tide at vasulasjefirmaene begynner å få avdrag på sine fakturaer og tape sine saker i tingretten til de lærer seg at det er bedre å jobbe på riktig måte.
Det kan vel neppe gå raskere og bli billigere å sage med for stor hullsag for så å holde på med sparkel, malerfilt, slipe og all tørketid, enn å bare bruke riktig doseringsfres med en gang.
Er det bare med tanken på at man som alltid kan skyve kostnaden til kunden at man holder på sånn.
Er dette vanlig praksis er det virkelig på tide at vasulasjefirmaene begynner å få avdrag på sine fakturaer og tape sine saker i tingretten til de lærer seg at det er bedre å jobbe på riktig måte.
Nei, det går ikke raskere, jo kanskje litt, kan rett og slett være at de tok feil hullsag for dette hullet.Mikael_L skrev:Jeg skjønner fortsatt ikke.
Det kan vel neppe gå raskere og bli billigere å sage med for stor hullsag for så å holde på med sparkel, malerfilt, slipe og all tørketid, enn å bare bruke riktig hullsag med en gang.
Er det bare med tanken på at man som alltid kan skyve kostnaden til kunden at man holder på sånn her.
Er dette praksis, er det virkelig på tide at amatørbedriftene begynner å få avdrag på sine fakturaer og taper sine saker i tingretten til de lærer at det er bedre å jobbe på riktig måte.
Hei
Mer kostnaden for material m.m. å dekke kan ikke handle om mer enn en 500 kr for 7 bokser!
//Calle
Mer kostnaden for material m.m. å dekke kan ikke handle om mer enn en 500 kr for 7 bokser!
//Calle
Men at det er billig å reparere forsvarer jo ikke på noen måte at man gjør en helt unødvendig feil. Dessuten vil sparkelen med tiden løsne, og man må gjøre alt på nytt, bare fordi en kløne har gjort en feil som ingen fagmann skal gjøre.
Så du mener at fagpersoner ikke gjør feil?elmont skrev:
Alle feil er unødvendige, men noen ganger blir det feil.
Og er det en fagperson som reparerer hullet så er det ikke noe problem.
Selvfølgelig kan også yrkesmenn gjøre feil, men man bør forvente av seriøs yrkesmann at han tar konsekvensen selv og gjør om og gjør rett.
Å øse over "felløsningen" til en annen yrkeskategori (maler) er vel neppe seriøst.
Hovedspørsmålet var "er dette virkelig fagmessig gjort"?
Noen av svarene ser ut til å mene at det å gjøre feil er en faglig rettighet. Jeg mener at utførelsen ikke er fagmessig akseptabelt, så om dette skyldes uflaks, språkforvirring eller annet er vel ganske uinteressant for TS, kan jeg tenke. :x
Å øse over "felløsningen" til en annen yrkeskategori (maler) er vel neppe seriøst.
Hovedspørsmålet var "er dette virkelig fagmessig gjort"?
Noen av svarene ser ut til å mene at det å gjøre feil er en faglig rettighet. Jeg mener at utførelsen ikke er fagmessig akseptabelt, så om dette skyldes uflaks, språkforvirring eller annet er vel ganske uinteressant for TS, kan jeg tenke. :x