heimlaga skrev:
Jo mindre verktøy man trenger desto billigere er man helt uavhengig av tidsforbruk. Lønnen går nemlig å la være å betale men ikke verktøyskjøpene.
Et av de mer minneverdige kranglene var da vi skulle flytte 20 kubikkmeter grus og sjefen mente at det var for dyrt med trillebårer så alt skulle bæres i bøtter. En annen minneverdig krangel var da det ble ansett billigere å stå og kappe store mengder veggspant med buesag enn å skaffe en kapp- og gjærsag....... og så hadde samme sjef mage til å kreve ulønnet overtid for at det gikk for sakte med mellomveggene.
Billigste entreprenør er populær blant kundene og billigste entreprenør mangler per definisjon verktøy.
Timeprisen for kunde blir den samme uansett om håndverkeren har verktøy eller ikke fordi det er markedet som styrer prisen og ikke mengden verktøy. Derimot vil en håndverker med høy tidsbruk få det tøft når det er tøffe tider.
Jeg tror ikke TS her sprer noen gledeord over sin håndverker direkte...

En dosfres er jo verken dyr eller direkte uvanlig at den trengs hvis man jobber som snekker, og også hole in one settet er jo nå billig.

Dosfräs har tydeligvis snekkeren hatt. Spørsmålet er om han syntes det var verdt å satse på Hole in one eller ikke. Med fasiten i hand kan man konstatere at den var litt for dyr for ham.

Er vel mer sannsynlig at håndverkeren har rotet bort riktig dosfräs og i stedet tok den nærmeste som var tilgjengelig siden han vurderte at det uansett ikke kommer til å synes når lysbryteren er på plass. Klønete av håndverkeren, men hadde han reist for å kjøpe en ny, så hadde vi i stedet fått se en tråd der ts klaget på at han må betale for at håndverkeren stakk av gårde på verktøysinnkjøp.

• Liker
schmakita
  • Laddar…
Jeg hadde en håndverker som pleide å belaste for verktøy som ble forbrukt på jobben min, typ flisbor, hullsager og annet som ble ødelagt!
Han syntes det var veldig logisk at jeg skulle betale for det :-)

Jeg måtte betale for leie av luftrenser når badet mitt ble sanert. Litt merkelig kan jeg synes når de driver med kun riving og sanering :S Men det er klart, de ble billigere for dem.

Ja, uansett hvem som leide, ville jo sluttsummen havnet hos deg.

Det var kanskje billigere (gode kontakter?) om du leide?

En ekte håndverker klarer å lage et hull uten boksfres hvis det viser seg at man har glemt å ta med T70, det tar riktignok litt lengre tid, men blir like bra.

Så har jeg erfaring med at enkelte såkalte seniorhåndverkere gir blaffen i hvordan det ser ut, de er bare der for å tjene penger fordi de har spilt pensjonskortene feil.

Altså sånn gjør man ikke. Du får et dårligere produkt enn om kløna hadde brukt riktige verktøy.

Hvis man ser bort fra risikoen for at gipsbruket sprekker hvis boksene ikke sitter 100, så er problemet at du vil få sparkelhauger rundt boksene når maleren fikser det. Dette betyr at det vil bli glipper rundt vegguttakene, noe som er kjedelig hvis man er nøye med detaljer.

Og nei, rammene dekker normalt ikke et 80-hull på bredden.

Hvis ingenting er avtalt og du drar det til tingretten så vet jeg ikke om du ville fått rett. Men jeg ville ha hentet inn noen andre som byttet ut platene hvis de nektet å utbedre, og trukket beløpet det kostet fra klønas faktura.

• Liker
Lars48 og 1 annen
  • Laddar…
ronolo skrev:
Om man bortser fra risikoen for at gipsbruket sprekker om boksene ikke sitter 100, så er problemet at du kommer til å få sparkelbuler rundt boksene når maleren fikser det. Det innebærer i sin tur at det glipper rundt vegguttakene, noe som er kjedelig hvis man er nøye med detaljene.
Om vi ser bort fra om det er riktig eller feil boksbor som er brukt, så forstår jeg ikke hvorfor en reparasjon og sparkling skulle gi sparkelbuler. En reparasjon vil jo, om den gjøres riktig, komme på samme høyde som platen.
Om det blir en glipe, så sitter boksen for langt ute.

Om man får sparkelbuler når man sparkler og har slipt, så gjør man noe feil.

Det er vel ingen snekker som har gjort det der....det er en amatør som har sett et sted at de har brukt T80 til 70 bokser i OSB men som ikke har skjønt at i gipsen bruker man T70 boksfres.

• Liker
kulle og 2 andre
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Det er vel ingen snekker som har gjort det der....det er en amatør som har sett et sted at de har brukt T80 til 70 bokser i OSB men så ikke forstått at i gipsen bruker man T70 boksfres.
Hvorfor skal man bruke 80 til OSB?
Det var nytt for meg!

Ingenting man skal gjøre, men det går an å gjøre det slik, og da trenger man ikke å måle så nøye hvor man skal bore.

For å spare tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.