41.242 lest ·
130 svar
41k lest
130 svar
Er dette virkelig gjort på fagmessig vis av en rutinert snekker?
Av samme grunn man må lage pukler over gips skjøter til tross for den innebygde "senkingen". Du vil få en synlig overgang mellom gips og sparkel ellers.oceanis skrev:Om vi ser bort fra om det er riktig eller feil hullbor som brukes, så forstår jeg ikke hvorfor en reparasjon og sparkling skulle gi sparkelpukler. En reparasjon vil jo, hvis den gjøres riktig, komme på samme høyde som platen. Hvis det blir en glipe, så sitter boksen for langt ut.
Hvis man får sparkelpukler når man sparkler og etter å ha slipt, gjør man noe galt.
Ingen profesjonell maler etterlater "kuler" i en sparkling for det er jo amatørmessig å etterlate en sparklet overflate som ligger over omkringliggende overflater uansett om du maler vegger eller noe annet.ronolo skrev:
Ta eksempelet med billakkering. Hvordan tror du det ville se ut om en bulk skulle sparkles ut med råge så det ble en "kule" igjen før lakkering. Det samme gjelder for all sparkling, man sparkler og sliper ned til samme nivå som omkringliggende overflater.
en riktig dyktig maler legger på en liten anelse mer som så krymper ned til nesten perfekt høyde.
Jo, jeg kjenner en sånn og har sett det bli gjort. Har ingen pretensjoner om å klare det selv.
det er vel vanskelig / umulig å sparkle rundt en boks på denne måten men plateskjøter går.
Jo, jeg kjenner en sånn og har sett det bli gjort. Har ingen pretensjoner om å klare det selv.
det er vel vanskelig / umulig å sparkle rundt en boks på denne måten men plateskjøter går.
Sist redigert:
Ha, Ha, Ha...AG A skrev:I mitt hus har jeg satt tapeter på veggene. På sånn måte synes det ikke at det er sparklet over skruehull og skjøter. Deretter satte jeg brytere og stikkontakter over alle boksene, så ikke engang de synes. Sist men ikke minst skrudde jeg fast mine bokser i underliggende trekonstruksjon i veggen, så de ikke ramler ut når jeg drar ut kontakten.
Kanskje et tips til alle amatører.
Først når jeg leste dette tenkte jeg hva er det her for en idiot?
Når jeg leste det igjen innser jeg at idioten, det er den som leser...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Jeg har malt mine vegger og det jeg har konstatert er at sparklet får en veldig glatt overflate, og gipset en mindre glatt overflate (pappens overflate) og det gjør at malingen får ulik struktur på giips resp. sparkel. Så i stuen valgte jeg å bredsparkle alt. Hadde sikkert ikke vært nødvendig om jeg hadde tapetsert.hyggabus skrev:
Bygningsveteran
· Filipstad
· 64 innlegg
Det finnes en sentrummagnet å bruke for å finne sentrum ved hulltaking...så må man jo bruke riktig størrelse på hullsagen...standardbokser pleier å være T70-sag (73mm)..Snekkeren her har brukt en T80-hullsag (83mm) men sånn blir det når snekkerne skal gjøre elektrikernes momenter...Vi får lære oss på skolen, hvordan man utfører hulltaking...da er det vel på sin plass at vi montører får gjøre det på byggeplassene også??....
Hmm ja siden det finnes forskjellige størrelser på bokser akkurat som på hullsag kan det jo veldig godt være slik at man heller tar den store i stedet for den lille da man garantert må gjøre om alle hullene.
Så har jeg vanskelig for å tro at deres lysbryter skulle være mindre enn 83 mm og at det skulle synes...
Så har jeg vanskelig for å tro at deres lysbryter skulle være mindre enn 83 mm og at det skulle synes...
Skulle elektrikeren stå og vente når snekkeren monterer platene og ta hull etter hvert eller? Så vanskelig å ta riktig hull i en gipsplate er det ikke, det klarer hvem som helst utenom akkurat denne klåperen.Morgan Jacobsson skrev:Det finnes en sentrummagnet å bruke for å finne sentrum ved hulltaking...så må man jo bruke riktig størrelse på hullsagen...standardbokser bruker vanligvis en T70-sag (73mm)..Snekkeren her har brukt en T80-hullsag (83mm) men slik blir det når snekkerne skal gjøre elektrikernes oppgaver...Vi lærer oss i skolen, hvordan man utfører hulltaking...da er det vel på sin plass at vi montører får gjøre det på byggene også??....
Bygningsveteran
· Filipstad
· 64 innlegg
En elektromontør har hele tiden arbeid å gjøre...men ikke mange ser ut til å forstå hvor mange oppgaver som inngår i vårt yrke...så vi pleier ikke å stå og vente...men ber snekkeren ta hullene og gjør annet til han er klar...ordentlige snekkere bruker hullmagneter og riktig koplingsboksfres...smurfen72 skrev:
Sånn var det i mitt hus med på to brytere. Jeg monterte knxbryterne selv så merket det etterpå. Bare la i sparkel og malte med litt overflødig farge. Umulig å se, har ikke sprukket. Det har gått mer enn to år nå.
På mindre jobber har jo ikke elektrikeren arbeid å gjøre når vel boksene og slangen er trukket og da er det ikke rimelig at elektrikeren skal vente på hulltaking uten det havner på snekkeren hvilket er rimelig på et såpass enkelt moment og det er jo ikke så rart at snekkeren tar hull i platene når han monterer dem. På de større byggeplassene jeg har vært har det alltid vært bygg som har gjort hulltaking for elektrikeren ønsker nok det skal være klart når han kommer dit mulig at de tar noe lite enkelt hull.Morgan Jacobsson skrev:
Det pleier å være elektrikeren som lager hull på enkelplaten og snekkeren på dobbelplaten, da trenger ingen å stå og vente. Det ser ut som vennene mine fra Litauen har vært der og snekret. Jeg gjorde et hus i Åre hvor "snekkerne" kom fra Litauen og de hadde et hullbor som var 80 mm og var helt forundret da jeg klaget på de store hullene og tilbød meg å låne ut et 70 mm hullbor. Maleren var sånn passe fornøyd når han måtte sparkle rundt halvparten av boksene. Jeg har ellers aldri kommet i kontakt med en snekker som ikke har hatt 70 hullsag og hole in one magneter.