apotekarnes apotekarnes skrev:
Angående blanding direkte med usløkket kalk leste jeg også en avhandling, men jeg kan ikke danne meg noen egen oppfatning siden jeg har ganske begrenset erfaring med annet, i det minste i større skala. En dårlig nyhet har jeg dog. En side av drivhussokkelen som ble pusset slutten av juli har totalt sprukket opp nå om vinteren. Antageligvis har kalken ikke herdet tilstrekkelig, sugd opp for mye fukt som har gjort at overflaten har sprengt når kulden kom. Trist, men går jo å fikse til våren igjen.
Jeg bruker en fetere mørtel til fundamentet, omtrent K1:1, altså en del kalk til en del tilslagsmateriale i volum, og man må da endre tilslagsmaterialet så det ikke er like velgradert som vanlig mursand for å unngå tørkesprekker. Det vanligste er ellers at man bruker en hydraulisk kalkmørtel nærmest bakken.

Om man ikke har blandet og pusset med en fet mørtel tidligere vil man merke at det oppfører seg ganske annerledes enn en vanlig K1:3 eller K1:4 mørtel, det er ikke vanskeligere å påføre men man trenger litt erfaring. Tidligere (1800-tallet) var K1:1 nærmest standard i mitt område, de prøvene jeg har tatt på eldre puss har alle vært omtrent i de proporsjonene. Det er fortsatt ikke helt sikkert å bruke til fundamentet i utsatte posisjoner men betydelig bedre enn en magrere mørtel.

Ytterligere en ting man pleier å gjøre er at fundamentet spritpusses, det minsker også risikoen for at pussen sprenges i stykker av frosten.

Sist redigert:
  • Liker
F.Taleman
  • Laddar…
apotekarnes
L LAB skrev:
man må da endre ballasten så den ikke er like velgradert som vanlig mursand for å ikke få tørkesprekker..
Ettersom jeg er nybegynner når det gjelder terminologien innen muring må jeg spørre: Hva mener du med "ikke like velgradert". Jeg aner en masse kunnskap her som jeg ikke vil gå glipp av.

apotekarnes apotekarnes skrev:
Ettersom jeg er nybegynner når det gjelder terminologien innen muring må jeg spørre: Hva mener du med "ikke like velgradert". Jeg aner en masse kunnskap her som jeg ikke vil gå glipp av.
Velgradert betyr at grusen inneholder alle størrelsesfraksjoner i slike proporsjoner at det er minimalt tomrom. Normalt blir mørtelen som sterkest da, særlig om den inneholder sement, men hvis du bruker den typen av grus og øker mengden kalk så får gruskornene ingen kontakt og når kalken tørker krymper den og det dannes sprekker.

Hvis grusen er mer enkelgradert (og helst grovere) er det mye rom mellom kornene som kan fylles med kalk før gruskornene mister kontakten med hverandre, og det gjør at man kan ha i mer kalk men likevel få en mørtel som ikke sprekker når den tørker, siden gruskornene støtter hverandre.

Problemet er bare at den murgrus/sand som selges er tilpasset for C- eller KC-mørtel, og man må selv holde på og sikte og vaske for å få passende grus hvis man vil bruke fetere kalkmørtel. Hva jeg vet finnes det heller ingen som selger ferdigblandet K1:1 mørtel uten at den må blandes på stedet eller spesialbestilles, brukes i prinsippet kun ved restaurering av kirker og lignende.

Det fantes før ikke langt herfra et par mindre grustak som hadde riktig bra sand/grus, naturlig vasket, men deres tillatelse gikk ut og jeg gikk glipp av å bestille hjem et godt lager :(

Kan legge til at anbefalingen pleier å være å bruke en velgradert ballast selv ved kalkmørtel, men jeg fikk selv ingen orden på fetere K1:1 eller K2:3 mørtel før jeg gikk over til samme type ballast som ble brukt i den 1800-talls puss jeg tok prøve på. Med magrere kalkmørtel (K1:3 eller K1:4) er det annerledes, der er sikkert velgradert sand/grus best.

Sist redigert:
  • Liker
arkTecko og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.