Skal fjerne en bærende vegg nå ved min kommende kjøkkenrenovering som har en tykkelse på 160mm. Jeg vil av praktiske grunner beholde tykkelsen (160mm) på bjelken som skal opp, noe som innebærer at jeg lager bjelken selv. Spennvidden blir ca 2500-2700mm. Jeg har liggende sperrer (rå) med dimensjonen 75*200 som jeg da kan høvle og lime samt skru sammen med en kryssfiner av passende tykkelse imellom for å oppnå den ønskede tykkelsen. Eller så kan jeg kjøpe allerede høvlet trevirke i passende dimensjon og lime samt skru sammen disse til den ønskede tykkelsen. Nå har jeg allerede mer eller mindre droppet alternativet med 75*200 av den grunnen på grunn av manglende rett/planhøvel, men også at de er litt kronglete å håndtere i en slik, på grunn av dimensjon/vekt.

Alternativer som da er igjen synes jeg er å lime og skru sammen 3 stk 45*145 samt å bekle disse med passende platemateriale (2*12mm gips/kryssfiner/spon) for å oppnå 160mm, eller å ta 2 stk 45*145 og 2 stk 45*70 og lime samt skru sammen disse og direkte oppnå 160mm i tykkelse, det blir altså et hulrom i denne konstruksjonen. Jeg foretrekker det siste da jeg slipper å kle inn bjelken, men spørsmålet er, vil det holde? Å nevne i spørsmålet er også at den veggen som skal bort inneholder en skyvedør, noe som betyr? at innertaket fra overetasjen i dag henger ned ca:15-20mm som jeg skal presse opp med denne bjelken, og vil sannsynligvis overspenne kanskje 5mm i tillegg.

At 2*75*200 og 3*45*145 klarer lasten betviler jeg ikke, men vil 2*45*145+2*45*70 klare den

balk.GIF

Bump..

:)

Hvorfor bygge en hul bjelke?

Jeg har gjort en lignende avlastning der spennvidden er ca 240cm. Limte og skrudde 2 stk 6 tommers bjelker. Resten av veggen bestod av stående planker, og jeg sparte ca 80cm på hver side, veggen var bærende, men lasten var ikke så stor. Om jeg var deg ville jeg valgt alternativet med 3 stk 45x145 Særlig når du ikke nevner noe om laster som ligger oppå. Å kle inn en bit bjelke med gips tar vel 10 minutter.

Stivhetsbidraget fra 45*70 reglene er forsvinnende lite. I prinsippet har du 2x45*145 i alternativ en.

mycke_nu skrev:
Stivhetsbidraget fra 45*70 reglene er forsumbart. I prinsippet har du 2x45*145 i alternativ en.
Nei, nok må vel de der 45x70 bidra til styrken. Det er jo på over- og undersiden det blir påvirkning. Det er vel derfor man lager bjelker som ser ut så her:

250px-Balk6.jpg

Jeg antar at du mener at de påskrudde 45*70 bitene skulle gi samme effekt som de bredere flensene i en H-bjelke sammenlignet med en I-bjelke, men jeg tviler på at det ville gjøre noen forskjell i en sammenskrudd trebjelke, deformasjonen blir nok for stor.

Riktig sterke H-bjelker (HE-M) lager man jo ikke med bredere, men tykkere, flenser nettopp fordi påkjenningene blir så store.

Kan ikke huske at jeg har sett bredflensede trebjelker. Jeg ville nok heller betrakte bjelken som fire separate deler.

Nåvel, ikke mitt spesialområde, så det kan hende det finnes flere bud.

EDIT: OK, har regnet: OM man kan betrakte kassekonstruksjonen som SOLID så blir alt #1 ca 16% stivere enn alt #2. Om 45*70 bitene ikke sitter som fjell (typ limt og skrudd) så får kassekonstruksjonen kun 2/3 av styrken hos alt #2.

Dette kun regnet rett opp og ned. Stabilitet mm har jeg ikke sjekket.

Sist redigert:
Jeg har ikke tilstrekkelige kunnskaper for å kunne regne på det, men det som slår meg er vel 2X7" i topp og bunn og en 70X70 i midten. limt pluss skrudd. Helst med gjennomgående bolt.

Blir jo en cm bred, men det kan man jo fikse med en sirkelsag eller så.

Man takker for vist interesse i saken.

Jeg tror jeg slår til med tre stk 45*145 og kler deretter inn den med gips, det virker som om det blir enklest og best.

Kanskje man til og med bruker 45*170 for å få en bjelke som er høyere enn bredden, jeg får se...:)

Kan du så gjør definitivt det. Høyden gjør jo betydelig mer for bøyestyrken enn bredden

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.