apotekarnes
Jeg holder på å avslutte et lærerikt drivhusprosjekt og tenkte dele noen tanker rundt fremstilling av kalkpuss. Vi bygger et drivhus på ca 40 kvm med en litt annerledes oppbygning. Vi valgte å bygge sokkel og vegger med steinfylte gabionkasser som stamme, mest fordi det er så mye billigere sammenlignet med for eksempel tegl, samt at man får en ekstremt høy vekt som jevner ut temperaturen på høst og vår. I dette tilfellet gikk det med over 20 tonn stein for å fylle gabionene. Veggene har jeg så stokket ut og pusset med kalkmørtel. Grunnen til at vi i det hele tatt begynte å vurdere å fremstille pussen selv er at det går med enorme mengder puss for å fylle ut alle hulrommene mellom steinene før man en gang kan sette opp pussenett og begynne å jobbe med overflaten. Den totale pusstykkelsen kan være opp mot 10 cm på enkelte steder og jeg anslår at det har gått med rundt 2,5 tonn puss og murkalk er jo ganske dyrt i handelen.

Vi klarte å få tak i brent kalk i storsekk veldig billig fra et lokalt kalkbruk som vi hentet med traktor og vogn. Deretter begynte jeg å prøve meg frem til hvordan man best lesker kalken og tilbereder mørtel med de verktøyene jeg hadde hjemme. I etterkant hadde en skikkelig proffblander vært verdt å skaffe, men jeg nøyde meg med min vanlige frittfallsblander. En ting jeg raskt merket når det kommer til våtlesking av kalk er at man absolutt ikke må tilsette for lite vann i begynnelsen. Når først reaksjonen setter i gang går det veldig fort og man risikerer å stå der med harde og veldig varme klumper i bunnen av blanderen som må hakkes løs før det går an å fortsette. Ved behov må man tilsette mer vann mens reaksjonen pågår. Kalkpastaen må aldri bli tykkere enn konsistensen av kremfløte. Når først leskingsprosessen begynner å føles ferdig og blandingen ikke tykner mer kan man tilsette mursand, la det hele blande seg litt til og så vippe ut den ferdige pussen i en type kar. Jeg laget to stykker av en kryssfinérplate med kanter av 21x170 bord. Jeg stilte så opp blanderen oppå alt sammen for lettere å kunne tømme ut mørtelen i karet. Mine mørtel-kar rommer omtrent 6 fulle blandere med mørtel. Så er det bare å dekke til mørtelen med plast, legge over litt sand og så la mørtelen "modne". Dette for at leskingen skal være helt ferdig. Mørtelen tykner veldig mye over noen dager hvilket kanskje tyder på at leskingen tar litt tid før det er helt klart. Når det så er tid for pussing kan mørtelen føles veldig hard, men etter 10-15 minutter i en blander mykner den opp ordentlig og man trenger ofte ikke tilsette mer vann selv om det virker sånn. Det er som om den må masseres i gang etter å ha ligget stille en stund.

Den "oppskriften" som har funket best for meg er følgende:
1 volumdel ulesket kalk
knapt 2 volumdeler vann
4 volumdeler mursand (med mindre du vil ha en fetere mørtel. Da reduserer du mengden)

Jeg legger til noen bilder av prosjektet. Når det gjelder selve pussingen unngår jeg å komme med tips, da jeg er langt fra ekspert. Det finnes nok andre her som er betydelig mer kompetente på pussarbeid enn meg.

Betongblander fylt med kalkpuss står på en plen. Bruken er fordelt i en kar av treverk, klar for videre prosessering. Bilde av en sementblander fylt med nylaget kalkmørtel i en hage.
Å stille opp blanderen slik gjorde tømmingen mye enklere.

Blanding av kalkmørtel i en trekasse plassert på gressplen, omgitt av en plastbøtte og en sementblander. Kalkbruk dekket med plast og sand i en treform, omgitt av gress. En spade ligger i forgrunnen. I bakgrunnen er en annen treform med verktøy.
Dekker man til mørtelen med plast, holder den seg nesten så lenge som helst. Jeg vanner bordsidene iblant hvis det er tørt ute.

Her er noen bilder av prosjektet.
Växthus med tak av glas, väggar av stenfyllda gabionkorgar, och gamla fönster, omgiven av blommor och grönska.
Upusset vegg. Vi valgte å spare en vegg slik, mest fordi det ser litt kult ut.
Veksthus under konstruksjon med kalkpussede vegger, vinduer med sprosser og tak av trebjelker. Malingsblander og stige i forgrunnen.
Ferdigpusset vegg

Vi har nettopp tatt drivhuset i bruk og innredet det. Hvis dere vil kan jeg legge inn noen bilder av hvordan det ser ut nå både ute og inne.

• Liker
  • Elsker
LAB og 62 andre
  • Laddar…
Spennende! Jeg ville veldig gjerne se bilder på hvordan det ser ut nå både ute og inne. :)

• Liker
  • Wow
AnnaOttilia og 2 andre
  • Laddar…
apotekarnes
Her er et bilde av sørveggen som er helt i glass. Nordsiden er i stein og har ingen vinduer i det hele tatt.
Et drivhus med glassøndervegg og blomsterbed foran, omgitt av trær og en bilparkert i bakgrunnen.

Dør laget av gamle vindusrammer åpner inn til rom med teglgulv, planter i potter og koselige kurvmøbler.
Inngangsdøren er bygget av gamle vindusrammer som jeg fikk gratis. Samme rammer som sitter på resten av huset.

Akkumulatortank for regnvann ved siden av et trebord, med dør åpen mot en grusplass og rød trebygning i bakgrunnen.
Det er litt vel langt til nærmeste vannuttak, så for å slippe å dra slanger over hele gården hver dag, er det en gammel akkumulatortank på 500l som samler opp regnvann. Ovenpå tanken ser man et nedløpsrør som leder inn vann fra takrennen. For å unngå oversvømmelse er det en 32mm PEM-slange i den øverste tilkoblingen som leder ut vannet når tanken er full. Siden den står noen dm over gulvet blir det tilstrekkelig selvtrykk for å kunne vanne med slange. Til tross for en tørr forsommer har det ikke vært tomt for vann i tanken.

En koselig uteplass med flettede møbler, planter i krukker og pute med bladmønster, på et teglmurt gulv. Veggene er lyse og en stor, buet vindu vises.
Kosekrok er et must på kveldene.

Vegg av glass med blomsterkasser i vinduskarmen, store grønne planter og røde blomster, ramme av armeringsjern langs veggen, sollys skinner inn.

Veggene er ganske ujevne, noe som skyldes at steiner har en tendens til å stikke litt gjennom gitteret på gabionene. Pussens tykkelse hadde blitt enorm hvis jeg hadde insistert på å få veggen jevn. Nå følger pussen i stedet steinene, og i ettertid ble det ganske fint likevel.

Drivhus med glassøregavel, mursteinsgulv, planter i senger, og vinduer med treramme. Et gammelt rødt hus vises utenfor. Hengende lys inni.
Etter mye grubling ble det til slutt et gulv av tegl. Det var faktisk ikke så innviklet som jeg trodde å legge. Når først den første raden lå bein, ble resten ganske enkelt. Over dyrkingsbedet i midten henger en ramme av armeringsjern som forhåpentligvis går enkelt å dekke inn/over med bobleplast for å kunne overvintre sensitive planter inni.

• Liker
  • Wow
  • Elsker
Mrs Flyte og 62 andre
  • Laddar…
For et herlig drivhus det ble!

• Liker
Norlinskan og 2 andre
  • Laddar…
Kjempefint!

Veldig stilig og gøy med egentilvirket puss!

apotekarnes
Jeg kommer til å pusse det siste innen noen dager, så jeg kan vise hvordan pussen oppfører seg før og etter jeg har blandet den en siste gang.

• Liker
Maria T og 4 andre
  • Laddar…
Fadai
WOW! Hvilken jobb du har gjort, og resultatet er så utrolig vakkert! Vennligst, legg ut mange flere bilder.

Helt Fantastisk prosjekt, takk for at dere deler med dere!
Jeg er så inspirert og vil lage en kopi nå!

Veldig fint drivhus. Er det en rent estetisk årsak til at dere pusser veggene eller er det også for klimaet der inne?

apotekarnes
F Fredzter skrev:
Veldig fint drivhus. Er det en rent estetisk grunn til at dere pusser veggene eller er det også for klimaet der inne?
Nja, ettersom veggene består av steinfylte kurver hadde det blåst rett igjennom ellers. Vi vurderte en stund å sette på en eller annen form for plater, men det føltes så kjedelig og dessuten hadde det blitt vanskelig å få det noenlunde tett.

• Liker
a.o.f
  • Laddar…
Stilig!
Ligger det en limtrebjelke i mønet, eller hvordan er det sikret slik at veggene (langsider) ikke presses fra hverandre?

• Liker
Sälling
  • Laddar…
apotekarnes
Det ligger 3 stk 8 meters tømmerstokker mellom gavlene (synes på bilde 1). Mønestokken har en skråstøtte ned stolpen den ligger på i hver ende (synes på første og også siste bilde om man ser nøye etter). Siden jeg er en "bukseseler og belte"-menneske har jeg ettermontert en takstol på midten, der en stålvajer holder sammen langsidene. Jeg satte også en riggskrue på vajeren slik at det går an å etterstramme om det skulle være nødvendig.

• Liker
linneac og 2 andre
  • Laddar…
Veldig fint. Bra jobbet. Hvor fikk dere tak i så mye stein?

apotekarnes apotekarnes skrev:
Nja, ettersom veggene består av steinfylte kurver hadde det blåst rett igjennom ellers. Vi vurderte en stund å sette opp noen form for plater, men det føltes så kjedelig og dessuten hadde det blitt vanskelig å få det noenlunde tett.
Så fint det ble og jeg har selv vurdert byggemetoden!
Hva for gabioner med hvilken størrelse på hullene?
Hvordan bandt dere sammen gabionene i sidelengs og høyderetning?
Hvordan grunnla dere?
Hvordan fylte og pakket dere steinene?
La dere noen tråder spennbånd for å armere steinene og holde sammen gabionene?

Når dere pusset veggen, hvorfor pusset dere innsiden også?
Det holder vel med én side?
Finnes det rustfrie gabioner? Valgte dere varmforsinkede?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.