Utrolig stilig konstruksjon! Hvor kommer de stilige vinduene med avrundet topp fra? Slike ville jeg gjerne hatt i et kommende prosjekt. :-)

• Liker
Mats Carlsson.
  • Laddar…
apotekarnes
Mats Carlsson. Mats: Gårdsägare skrev:
Meget fint. Bra jobbet. Hvor fikk dere tak i så mye stein ?
Jeg bestilte et lass 50-250mm stein bare. Jeg tror til og med at de kalte den fraksjonen for gabion-stein.

• Liker
Brainspace og 2 andre
  • Laddar…
apotekarnes
B byggarätt skrev:
Så fint det ble, og jeg har selv vurdert byggemetoden!
Hvilke gabioner med hvilken størrelse på hullene?
Hvordan bandt dere sammen gabionene i sidelengs og høyderetning?
Hvordan grunnla dere?
Hvordan fylte og pakket dere steinene?
La dere noen tråder spennbånd for å armere steinene og holde sammen gabionene?

Når dere pusset veggen, hvorfor pusset dere innsiden også?
Det holder vel med én side?
Finnes det rustfrie gabioner? Valgte dere varmgalvaniserte?
Oi så mange spørsmål!
Gabionene ble bestilt fra gabioner24.se og hadde maske størrelse 5x10cm. De settes sammen med spiraler i alle skjøter og holdes sammen av avstandspinner som festes inni før man fyller. Vi kjøpte galvaniserte gabioner, og jeg er usikker på om de finnes i rustfritt. Det er bra info og bilder på nettsiden.

Grunnen er en armert 20 cm støpt såle. Det blir jo veldig stor vekt under veggene. Jeg lånte en traktor for å kunne løfte opp all stein til kanten på kurvene og så bare fordele ned for hånd. Å bære opp alt for hånd hadde nok vært vel slitsomt, men alt går jo om man vil!

Det hadde vel kanskje holdt å pusse bare en side, men vi tenkte at det lett hadde samlet seg jord, rusk og annet på innsiden mellom all steinen om det ikke fantes en ordentlig overflate som jorden kan ligge inntil.

• Liker
Maria T og 3 andre
  • Laddar…
apotekarnes
R Rsmarie skrev:
Utrolig flott bygg! Hvor kommer de flotte vinduene med avrundet overkant fra? Slike skulle jeg gjerne hatt i et kommende prosjekt. :)
De kommer nok fra en gammel låve. Vi kjøpte dem via en annonse.

• Liker
Rsmarie og 1 annen
  • Laddar…
Veldig fint. Stilige vinduer, fin ujevn pusset vegg, fine farger på steinene i burene, stilig tegl i bedene som ser gjenbrukt ut.

• Liker
Mats Carlsson.
  • Laddar…
apotekarnes apotekarnes skrev:
Jeg holder på å avslutte et lærerikt drivhusprosjekt og tenkte dele litt tanker om produksjon av kalkpuss. Vi bygger et drivhus på ca 40kvm med en litt annerledes oppbygning. Vi valgte å bygge sokkel og vegger med steinfylte gabionkurver som stamme, mest fordi det er så mye billigere sammenlignet med for eksempel tegl, samt at man får en ekstremt høy vekt som jevner ut temperaturen på høst og vår. I dette tilfelle gikk det med drøyt 20 tonn stein for å fylle gabionene. Veggene har jeg så stokket ut og pusset med kalkmørtel. Grunnen til at vi i det hele tatt begynte å vurdere å produsere pussen selv er at det trengs enorme mengder puss for å fylle ut alle hulrom mellom steinene før man i det hele tatt kan sette opp pussnett og begynne å jobbe med overflaten. Den totale pusstykkelsen kan være opptil 10cm enkelte steder og jeg anslår at det har gått med rundt 2,5 tonn puss og mørtelkalk er jo ganske dyrt ute i handelen.

VI klarte å få tak i brent kalk på storsekk veldig billig fra et lokalt kalkverk som vi hentet med traktor og vogn. Deretter begynte jeg å prøve meg fram til hvordan man best slokker kalken og tilbereder mørtel med de verktøyene jeg hadde hjemme. I ettertid hadde en profesjonell blandemaskin vært verdt å skaffe, men jeg nøyde meg med min vanlige frittfallsblander. En ting jeg raskt merket når det gjelder våtslokking av kalk er at man absolutt ikke får tilsette for lite vann i starten. Når først reaksjonen kommer i gang går det veldig fort og man risikerer å stå der med harde og veldig hete klumper i bunnen av blanderen som må hakkes løs før det går an å fortsette. Ved behov får man tilsette mer vann mens reaksjonen pågår. Kalkpastaen får aldri bli tykkere enn konsistensen av kremfløte. Når slokkingsprosessen begynner å føles ferdig og blandingen ikke tykner mer kan man tilsette mursand, la det hele blandes en stund til og så tømme ut den ferdige pussen i en eller annen type kar. Jeg laget to stykk av en kryssfinérplate med kanter av 21x170 bord. jeg satte så opp blanderen oppå alt sammen for lettere å kunne tømme ut mørtelen i karet. Mine mørtel-kar rommer omtrent 6 fulle blandere med mørtel. Så er det bare å dekke mørtelen med plast, legge over litt sand og så la mørtelen "modne". Dette for at slokkingen skal være helt ferdig. Mørtelen tykner veldig mye i løpet av noen dager, noe som kanskje tyder på at slokkingen tar litt tid før den er helt klar. Når det så er på tide å pusse kan mørtelen føles veldig hard, men etter 10-15 minutter i en blander mykner den opp ordentlig og man trenger ofte ikke tilsette mer vann selv om det virker slik. Det er som om den må masseres i gang etter å ha ligget stille en stund.

Den "oppskriften" som har fungert best for meg er følgende:
1 volumen del uslokket kalk
knapt 2 volumer vann
4 volumer mursand (med mindre du vil ha en fetere mørtel. Da reduserer du mengden)

Jeg legger ved noen bilder av prosjektet. Når det gjelder selve pussingen unngår jeg å komme med tips, da jeg er langt fra ekspert. Det finnes nok andre her som er betydelig mer kompetente på pussarbeid enn meg.

[bilde] [bilde]
Å sette opp blanderen slik som her gjorde tømmingen mye enklere.

[bilde] [bilde]
Dekker man mørtelen med plast holder den nesten så lenge man vil. Jeg vanner bordkanten noen ganger hvis det er tørt ute.

Her er noen bilder av prosjektet.
[bilde]
Upusset vegg. VI valgte å spare en vegg slik, mest fordi det ser litt morsomt ut.
[bilde]
Ferdigpusset vegg

Vi har nettopp tatt drivhuset i bruk og innredet det. Hvis dere vil kan jeg legge inn noen bilder av hvordan det ser ut nå både ute og inne.
Legg gjerne inn flere bilder. Ser svært inspirerende ut!

Kanonfint! Hva slags tegl er det på gulvet?

apotekarnes
Murtegel 25x12x6. Byggevarehandelen hadde 2 varianter, og denne var litt lysere enn den andre.

Kult!
Kult med solide og enkle mtrl og metoder.

Altså fy faa-aan så fint det ble. Elsker at dere har en stor vanntank for regnvann også. Bra jobba!

• Liker
Melltina og 1 annen
  • Laddar…
Jeg bestilte et lass med 50-250mm stein bare. Jeg tror til og med at de kalte den fraksjonen for gabion-stein.
Ok. Husker du hva det kostet ?

apotekarnes
Steinen kostet noen tusenlapper. Husker ikke eksakt, men det var uansett billigere sammenlignet med når jeg har kjøpt 16-32 makadam og lignende.

• Liker
Mats Carlsson.
  • Laddar…
apotekarnes
B byggarätt skrev:
Så fint det ble, og jeg har selv vurdert byggemetoden!
Hvilke gabioner med hvilken størrelse på hullene?
Hvordan bandt dere sammen gabionene i sidelengs og høyderetning?
Hvordan fylte og pakket dere steinene?
La dere noen tråder spennbånd for å armere steinene og holde sammen gabionene?
Jeg fant noen gamle bilder på montering og fylling. Du kan se spiralene i alle skjøtene som man skrur i.
Bygge av mur med gabioner fylt av stein. Treplanker og byggeverktøy ligger rundt området. Et kjøretøy står ved siden av muren.
Bygging av mur med steinspiraler, stige som leder opp til en gravemaskin på toppen, omringet av trær og en rød hytte i bakgrunnen.
Gabionvegger fylt med steiner, omgitt av grønn vegetasjon. Spiraler kan sees i nettingens skjøter.

• Gabionvegger fylt med stein, med spiraler i skarvene for montering, omringet av grønt løvverk og busker.
  • Liker
johan_p og 4 andre
  • Laddar…
Veldig fint bygg. Vil gjerne se bilder, om du har, på veggene inne fra, før puss. Spesielt rundt vestveggs vindu/takfot...

Jeg fant noen gamle bilder av montering og fylling. Du kan se spiralene i alle skjøtene som man skrur i.
[bilde]
[bilde]
[bilde]
Fine bilder interessant!!
Du støpte syll og fylte for hånd for en jobb!!
Så fint!
Hammarbandet oppå gabionene kan man vel støpe en jevn overflate på toppen og feste hammarbandet i?

Den veggen du ikke har pusset utvendig .. hvordan fungerer den med hensyn til fukt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.